۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز و ۶۰ هزار ایرانی مبتلا به ایدز هم از بیماری خود خبر ندارند

سه شنبه, 29ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

aids

عباس صداقت، رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار وجود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز گفته که ۶۰ هزار ایرانی هم هستند که ممکن است از ابتلای خود به بیماری ایدز خبر نداشته باشند.

به گزارش روز ۲۹ اردیبهشت ماه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صداقت گفته است: «تا پایان پاییز سال ۹۳، حدود ۲۹ هزار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده‌ و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی و درمانی رایگان و محرمانه قرار گرفته‌اند».

وی افزوده است: «در هیچ جامعه‌ای امکان بیماریابی فعال در جمعیت عمومی وجود ندارد،‌ اما بر اساس مدل‌های ریاضی می‌توان جمعیت مبتلایان را در کشور تخمین زد. بزرگ‌ترین مشکل ما آن است که ممکن است حدود ۶۰ هزار مبتلا در کشور وجود داشته باشند که از وضعیت بیماری خود آگاه نیستند».

احتمال گروه سنی مبتلایان؛ بین ۲۰ تا ۳۰ سال

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفته است: «حدود ۴۶ درصد مبتلایان به این بیماری در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند. با فرض اینکه چهار تا پنج سال زمان ببرد که فرد مبادرت کرده به رفتار پرخطر، از بیماری خود آگاه شده و برای مراجعه به مراکز مربوطه تصمیم بگیرد، می‌توان گفت که تقریبا سن ابتلا به این بیماری در ۴۶ درصد موارد ثبت شده کشور در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است».

آقای صداقت گفته است: « آمار یک ساله ۹۲ و در جمعیتی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر حاکی از آن است که از کل موارد ثبت شده، حدود ۴۵ درصد بیماری از طریق تزریق مشترک در مصرف موادمخدر و حدود ۳۶ درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است».

وی افزود: «این امر حاکی از آن است که در سال ۹۲ بیش از یک سوم موارد ابتلا یعنی حدود ۴۰ درصد از طریق روابط جنسی مراقبت نشده بوده است».

تیم‌های سیار اطلاع رسانی «اچ‌آی‌وی/ایدز»

آقای صداقت همچنین گفته در سال جاری و در ایران، قرار است تیم‌های سیار و موبایل برای اطلاع‌رسانی و دسترسی به نظام تشخیص«اچ‌آی‌وی/ایدز» هم راه‌اندازی شود.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفته است: «تقریبا نیمی از جمعیت کشور به عنوان نوجوان و جوان تلقی می‌شوند. این جمعیت قشری هستند که بسیار آسیب‌پذیرهستند، بنابراین توانمندسازی جوانان و نوجوانان برای محافظت در مقابل رفتارهای مخاطره‌آمیز بسیار مهم است».

سال پیش هم علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت ایران از احتمال ابتلای «۸۵ هزار نفر» در ایران به ویروس ایدز خبر داده بود.

علی اکبر سیاری با اشاره به ثبت «۲۸ هزار و ۶۳۳ مورد» ابتلا به این ویروس گفته بود که ابتلا به ایدز در بین معتادان تزریقی «از حد بحران» گذشته و در بین «زنان دارای رفتارهای پرخطر جنسی» نیز در «مرحله بحران» است.

وی گفته بود: «در حالی‌که روند ابتلا به ایدز در جهان رو به کاهش است، اما این آمار در منطقه مدیترانه شرقی و ایران رو به افزایش است».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.