اخبار و گزارشات کارگری

شنبه, 21ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

karkonan-atashneshani

کارکنان آتش نشانی تهران روز ۲۲ آذر دست به تجمع اعتراضی خواهند زد!

تهدید به اخراج ،ایجاد جو ارعاب وگرفتن تعهدکتبی برای جلوگیری ازبرپایی این تجمع اعتراضی!

بنابر اعلام آتش نشانان معترض، قرارست که تجمعی در روز یکشنبه ۲۲ آذرماه برگزار شود. اما متاسفانه این اعلام باعث شده که بسیاری از آنان مورد تهدید به اخراج و ارعاب قرار بگیرند. حتی بنابر فرمی که نمونه آن در دسترس ما قرار گرفته از پرسنل آتش نشانی خواسته می شود که کتبا اعلام کنند در تجمع روز ۲۲ آذر ماه امسال شرکت نخواهند کرد!

ماجرای تلخ آتش نشانان ، از نامه سرگشاده به شهردار تهران تا متن یک تعهدنامه اجباری!+ سند

به گزارش۱۸آذر بهاران، به دنبال اوج گرفتن اعتراض آتش نشانان تهرانی، متن نامه ای مفصل به شهردار تهران در اختیار این سایت قرار گرفته که اغلب موضوعات مورد اعتراض پرسنل خدوم و فداکار آتش نشانی در آن بازتاب یافته است. اما متاسفانه به دلیل رعایت موازین قانونی ویژه ی رسانه های عمومی؟!، انتشار متن کامل آن ممکن نیست. ولی با توجه به محتوای این نامه تلاش می شود تا مهم ترین نکات آن، به اطلاع رسانده شود.

در نامه ای که آتش نشانان خطاب به محمدباقر قالیباف نوشته اند ضمن انتقاد شدید از عملکرد مدیران سازمان آتش نشانی به بیان نکات ذیل پرداخته شده است:

-سوء استفاده از موقعیت های شغلی (عمدتا توسط مدیران)

-اعمال نظر غرض ورزانه در قردادهای مالی

-توجه نامناسب به سرمایه های انسانی

-ایجاد تنش و فشار روانی در پرسنل

-زیر سوال بردن شخصیت اجتماعی و کاری پرسنل

-عدم وجود برنامه های درون سازمانی در جهت اهداف سازمانی

-استفاده از رانت جهت استخدام پرسنل با کارایی پایین

-وجود هیئت مدیره غایب در جلسات

-انتصاب مدیران فاقد تخصص و کارایی

در این نامه ی سرگشاده، انتقاد از عملکرد مدیریت سازمان در بندهای مختلف و سطور میانی به طوری آشکار و بی پرده ادامه یافته است.

بنابر این خبر، متن کامل نامه ی فوق برای شهردار تهران ارسال شده است.

تجمع ۲۲ آذرماه/ از تلاش برای ارعاب و اخراج آتش نشانان تهرانی تا اخذ تعهد از آنان!

بنابر اعلام آتش نشانان معترض، قرارست که تجمعی پیرامون این مشکلات از سوی آتش نشانان در روز یکشنبه ۲۲ آذرماه برگزار شود. اما متاسفانه این اعلام باعث شده که بسیاری از آنان مورد تهدید به اخراج و ارعاب قرار بگیرند. حتی بنابر فرمی که نمونه آن در دسترس ما قرار گرفته از پرسنل آتش نشانی خواسته می شود که کتبا اعلام کنند در تجمع روز ۲۲ آذر ماه امسال شرکت نخواهند کرد!

آیا با چنین برخوردهایی می توان صدای انتقاد و اعتراض به عملکردها را خاموش کرد؟

***

پیاده روی دستجمعی فرهنگیان در همبستگی با محمود بهشتی لنگرودی

امروز جمعه (۲۰ آبان) ، همزمان با هفدمین روز اعتصاب غذای محمود بهشتی، جامعه ی فرهنگیان در بسیاری از شهرهای کشوردر حمایت از این فعال صنفی و دیگر معلمان زندانی در پیاده روی گسترده ای شرکت کردند.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، در اعتراض به حکم ناعادلانه دادگاه در اعتصاب غذا به سر میبرد و بر این باور است که تا زمانی که مسئولان صدای دادخواهیش را نشنیده اند به اعتصاب ادامه خواهد داد.
منبع: حقوق معلم و کارگر

***
اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر ماهشهر

کارگران شش واحد پتروشیمی بندر ماهشهر با اعتصاب در روزهای اخیر از وضعیت کاری خود ابراز نارضایتی کردند و خواستار بهبود آن شدند.

به گزارش ۲۰آذر مانا، سه هزار کارگر شش واحد پتروشیمی اروند، مبین ، خوزستان ، بوعلی سینا ، بندر امام و تندگوبان در روزهای اخیر در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیدند.

کارگران معترض می گویند از مدتی پیش که ارتباط استخدامی خود با وزارت نفت قطع شده مزایای پرداختی به آنان از جمله سختی کار، ودیعه مسکن و مزایای شغلی آنان به شدت کاهش یافته است.

کارگران معترض خواستار پرداخت حقوق آنان بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی شده اند.

کارگران این شش واحد پتروشیمی بندر ماهشهر در روزهای اخیر در اعتراض به ادامه این وضعیت دست به اعتصاب زده و خواستار گفتگوی نمایندگان آنان با مسوولان پتروشیمی بندر ماهشهر شدند.

این کارگران چند ماه پیش نیز در اعتراض به ادامه این وضعیت دست به اعتصاب غذا زده و خواستار احقاق حقوق خود و برقراری مجدد رابطه استخدامی با وزارت نفت شده بودند.

۲۲واحد پتروشیمی فعال در بندر ماهشهر و بندر امام سالانه حدود ۱۷میلیون تن مواد پتروشیمی تولید می کنند.

زنجیره تولید پتروشیمی در بندر ماهشهر بزرگترین قطب تولید پتروشیمی در ایران و خاورمیانه است.

***
اعتصاب غذا تنها راه بیان اعتراض زندانیان سیاسی نسبت به بی عدالتی، چرا؟!

در حالی که غارتگران اموال مردم و تجاوزگران به حقوق کارگران و زحمتکشان هر روز بیش از قبل از حمایت های قانونی و حقوقی برخوردار می شوند، مدافعان حقوق کارگران، زحمتکشان و حقوق بگیران و اقشار تحت ستم هر روز تحت فشارهای بیشتر قرار می گیرند، در دادگاه ها مورد بی احترامی و توهین قرار گیرند و به حبس های طولانی محکوم می شوند، در زندان از امکانات بهداشتی و درمانی محروم می شوند و یا مورد ضرب و شتم قرار می گیرندو…

اعتصاب غذای محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در اعتراض به حکم غیرانسانی دادگاه و زندانی شدن جعفرعظیم زاده و ضرب و شتم سعید مدنی و سعید فقیه نصیری در زندان گوهر دشت از بارزترین نمونه های آن است که در ماه های اخیر رخ داده است. انگار این روال عادی محاکم حقوقی شده که خشن ترین و غیرانسانی ترین رفتارها با دزدان خرده پایی صورت گیرد که به خاطر گرسنگی، فقر و بیکاری و از سر استیصال دست به دزدی می زنند، با غارتگران و دزدان بزرگ اموال عمومی، در پناه قانون، با رافت ومهربانی رفتار شود و عدالت خواهانی مانند بهشتی، رسول بوداغی، بهنام ابراهیم زاده، محمود صالحی، جعفرعظیم زاده و… به جرم “به خطر انداختن امنیت ملی” به زندان های طویل المدت محکوم شوند و …

مردم آگاه ایران که به خوبی می دانند چه کسانی امینت ملی را به خطر می اندازند، می پرسند چرا در مظهر دادگاه ها، بی عدالتی جرم نیست اما عدالت خواهی جرم سنگینی است که شریف ترین انسان ها به خاطر آن باید چنین حبس های طولانی را تحمل کنند؟

رفع این فشارها، تامین سلامت و امنیت زندانیان سیاسی و آزادی بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی اولین گام برای اجرای عدالت است. این خواست نه فقط معلمان، بلکه کلیه زحمتکشان، مزد وحقوق بگیران است:

تا پیش از آنکه ضایعه دیگری مانند از کار افتادن کلیه های محمود صالحی و مرگ شاهرخ زمانی و… در زندان رخ نداده، باید به اجرای خواست های محمود بهشتی، معلم زندانی و سایر زندانیان سیاسی توجه شود.

کانون مدافعان حقوق کارگر
۱۹آذر ۱۳۹۴

***
عدم پرداخت۱۰ماه حقوق کارگران معدن زمستان یورت!

کارگران معادن زغال سنگ زمستان یورت شمال شرق، از تعویق ۱۰ ماه حقوق حدود ۳۰۰ کارگر این واحد معدنی به دلیل کمبود منابع مالی خبر میدهند.

به گزارش۲۰آذرایلنا،کارگران این معدن گزارش کردند،کارفرمای معادن زمستان یورت از دی ماه سال گذشته (۹۳) به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را ندارد و آنها در ۱۰ماه گذشته مبلغ بسیار ناچیزی را بصورت علیالحساب دریافت کرده اند.

به گفته کارگران معادن زمستان یورت در این مدت مجموع دریافتی آنها حدود ۸۰۰ هزار تومان بوده است که در دو مرحله پرداخت شده است.

علاوه براین کارگران مورد نظر میگویند: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر از همکاران آنها که مشمول بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور میشوند از دو ماه پیش تا اکنون معطل و سرگردان هستند چرا که با وجود ترک کار هنوز کارفرما سهم چهار درصدی حق بیمه اضافی را پرداخت نکرده است.

طبق اظهارات آنان علاوه بر حدود ۸۰کارگری که بازنشسته شده و از معدن خارج شدهاند حدود ۱۵۰ کارگر نیز به امید بهبود وضعیت شغلیشان محل کار خود را برای پیدا کردن شغلی مناسب ترک کرده اند.

طبق گفته کارگران در نتیجه این ترککارها از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد کارگران معادن زمستان یورت شمال شرق از ۳۰۰ کارگر به ۱۷۰ کارگر کم شده است.

کارگران در مورد چرایی پرداخت نشدن معوقات مزدی کارگران این واحد معدنی میگویند که پیمانکاران براساس قرارداد و عملکرد خود صورت وضعیتهای مالی را به شرکت زغال سنگ البرز شرقی در مقام کارفرمای اصلی تحویل دادهاند اما در عمل شرکت فولاد اصفهان در مقام خریدار این ذغال به تعهدات مالی خود به موقع عمل نمیکند و در نتیجه این وضعیت به وجود آمده است.

برپایه اظهارات کارگران گفته میشود که میزان طلب شرکت زمستان یورت از شرکت البرز شرقی و در نهایت فولاد اصفهان حدود ۴ میلیارد تومان است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.