بازپس‌گیری ۹۳۴ هکتار جنگل

دوشنبه, 8ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

jangal-hirkani

در دولت گذشته حدود ۹۳۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی به مجریان پروژه ساخت آزادراه تهران – شمال واگذار شد تا از محل درآمدهای آن هزینه‌ ساخت آزاد‌راه تامین شود، اما در دولت یازدهم مقرر شد تا همه عرصه‌های جنگلی واگذار شده، بازپس گرفته شود.

زیست بوم: در دولت گذشته حدود ۹۳۴ هکتار از عرصه‌های جنگلی به مجریان پروژه ساخت آزادراه تهران – شمال واگذار شد تا از محل درآمدهای آن هزینه‌ ساخت آزاد‌راه تامین شود، اما در دولت یازدهم مقرر شد تا همه عرصه‌های جنگلی واگذار شده، بازپس گرفته شود.

آنطور که رئیس سازمان جنگل ها گفته، در زمینه بازپس‌گیری این عرصه ها توافقاتی با بنیاد مستضعفان صورت گرفته است.

خداکرم جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ، در تشریح وضعیت بازپس گیری جنگل‌های واگذار شده به مجریان آزاد‌راه تهران – شمال بیان داشت: جنگل‌هایی در دولت احمدی نژاد برای کمک به ساخت آزاد راه تهران- شمال واگذارشده بود که در دولت روحانی با این مساله مخالفت شد؛ به همین خاطر مخالفت‌هایی وجود داشت که با پیگیری‌های سازمان جنگل ها این اعتراضات پیگیری شد.

او افزود: با بنیاد مستضعفان هم توافقاتی صورت گرفت و دولت نیزمصوب کرد که این جنگل ها به منابع طبیعی بازگردانده شود و به جای آن از عرصه هایی که مشکلی در واگذاری ندارد استفاده شود و خوشبختانه بازپس گیری نیز انجام شده است.جلالی در ادامه در خصوص وضعیت مصرف چوب در کشور بیان داشت: سالانه حدود شش میلیون مترمکعب مصرف چوب در کشور داریم که در آینده با توجه به پایین بودن سرانه مصرف چوب به حدود ۱۳ میلیون مترمکعب خواهد رسید؛ همچنین زراعت چوب در سطح ۹۵۰۰ هکتار انجام شده و تولید و خرید ۷۷ میلیون اصل نهال اعم از جنگلی، مرتعی و بیابانی انجام شده است.

به گزارش ایلنا،‌ او در پاسخ به این سوال که کاهش بهره برداری از جنگل‌های شمال در چه وضعیتی قرار دارد، بیان داشت: برای احیای جنگل های شمال طی مصوبه دولت از سال ۹۱ میزان بهره‌برداری از ۸۵۰ هزار متر مکعب در سال به ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته شده است.

زمین‌های واگذارشده به بنیاد

آن طور که رئیس سازمان جنگل ها گفته، در زمینه بازپس گیری این عرصه ها توافقاتی با بنیاد مستضعفان صورت گرفته است. بنابر تصمیمات دولت‌های قبل، زمین‌های زیادی از اراضی ملی در مناطق ولنجک، بزرگراه همت، منطقه ۲۲، نظرآباد، کلاردشت، چالوس و نوشهر در عوض سهم پرداختی دولت به بنیاد مستضعفان واگذار شده بود. در پی حضور رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در آخرین روزهای سال گذشته در کلاردشت، توماری تحت عنوان باز پس‌گیری اراضی ملی شهرستان کلاردشت که در عوض احداث آزاد راه تهران شمال به بنیاد مستضعفان واگذار گرددیده است، برای پیگیری و جلو گیری از این اقدام به او داده شد.این تومار که به امضای فعالان محیط‌زیست و همچنین جمع کثیری از مردم کلاردشت رسیده است، در محل دفتر فیروز صادق،فرماندار کلاردشت، و توسط رئیس اتاق اصناف این شهرستان،به نمایندگی از سایر امضا کنندگان، به محمدعلی پورمختار تحویل داده شد.

زمین‌های کلاردشت

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف شهرستان کلاردشت گفت: متاسفانه صدها هکتار از اراضی ملی و جنگلی کلاردشت به بنیاد مستضعفان واگذار شده است.

کریمایی افزود: بخشی از این اراضی در حواشی دریاچه ولشت ، بخشی در حاشیه جاده جنگلی کلنو به گرگپس و بخشی دیگر در جوار تپه باستانی شش هزار ساله کلار می باشد و با توجه به اینکه کلاردشت یک منطقه گردشگری بر پایه طبیعت گردی می باشد بی شک عدم بازپس گیری این اراضی و تخریب آنها خسارت‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت و در نتیجه اقتصاد شهرستان وارد خواهد آورد.

محمدعلی مختار،رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن تقدیر از مسئولان و شهروندان کلاردشت که نسبت به حراست و نگهداری از اراضی ملی منطقه خود حساس و پیگیر هستند اظهار داشت: بدون شک باز پس گیری این منابع طبیعی در اولویت کاری مجلس قرار خواهد گرفت و اگر هم باز پس گرفته نشود به بنیاد اجازه هیچ‌گونه بهره‌برداری به جز کاربری واقعی آن داده نخواهد شد. گفتنی است صدها هکتار از اراضی جنگلی کلاردشت،نوشهر و چالوس بین سال های ۸۶ و ۸۷ با تایید مسئولان وقت سازمان جنگل ها و مراتع کشور در عوض احداث آزاد راه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان و جانبازان واگذار شد.
منبع: روزنامه شرق
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.