خوزستان؛ بازداشت دست‌کم ۹ شهروند و صدور حکم حبس برای یک شاعر

دوشنبه, 15ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

۹-arab-300x191

گزارشات از افزایش فشارها بر شهروندان عرب عمدتا ساکن جنوب استان خوزستان حکایت دارد، دست‌کم ۹ شهروند این استان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که کماکان از سرنوشت سه تن از آن‌ها اطلاعی در دست نیست. از سوی دیگر، دادگاه انقلاب شادگان، یک فعال فرهنگی و شاعر در این شهر را به دو سال حبس محکوم کرد. خانواده باقر غلامی، دیگر شهروند عرب بازداشت شده نیز خبر می دهند که علیرغم گذشت شش ماه از بازداشت از سرنوشت او اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جاسم کروشات، عبدالرحمان غرباوی، سید عبدالحکیم موسوی، رضاعبیداوی، محمد حیدری، یونس عبیات، جبار عبیات، صدام عبیات و کریم عچرش در استان خوزستان در طی یکماه گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

سحرگاه روز چهارشنبه ۱۰ شهریور، نیروهاى امنیتى و لباس شخصى با هجوم به کوى علوى شهر اهواز ۵ تن از سنی مذهبان عرب با نام‌های «جاسم کروشات ۴۰ ساله، عبدالرحمن غرباوى ۳۰ ساله، سید عبدالحکیم موسوى ۳۲ ساله، رضا عبیداوى و محمد حیدرى» را بازداشت کردند.

خانواده این بازداشت شدگان از انتقال آن‌ها به «قرارگاه ابوالفضل العباس» زیرمجموعه اداره اطلاعات واقع در کوى کیانپارس شهر اهواز خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه ۲۸ مردادماه، ماموران اداره اطلاعات سه تن از شهروندان عرب را در شهرهاى اهواز و حمیدیه بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل کردند.

یونس عبیات ۱۷ ساله، جبار عبیات اهل شهر حمیدیه و صدام عبیات ۲۸ ساله ساکن کوى علوى شهر اهواز هویت احراز شده این سه شهروند عرب بازداشت شده است.

خانواده این سه شهروند بازداشت شده، علی‌رغم گذشته بیش از دو هفته از بازداشت آن‌ها از دلایل بازداشت، محل نگهداری و سرنوشت آنان اطلاعی در دست ندارند.

اندکی پیش از این نیز در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد سال جاری ساعت ۹ شب یک شهروند سنی مذهب با نام «کریم عچرش» متولد ششم مرداد ۱۳۶۰، اهل روستاى «ام تمیر» در جنوب شهر اهواز توسط اداره اطلاعات بازداشت شد.

کریم عچرش، متأهل و داراى سه دختر ۹ , ۶ و ۴ ساله است. او که در شهردارى منطقه ۳ شهر اهواز اشتغال دارد فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسى است.

یک منبع نزدیک به خانواده عچرش به گزارشگر هرانا گفت: “شیوه بازداشت آقای عچرش طورى بوده که فرصت پوشیدن لباسش را نداشت و بعد از به هم زدن وسایل منزلش در مقابل دیدگان همسر و فرزندان و پدر ومادر پیرش او را به همراه کامپیوتر و دیگر وسایل به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

این منبع مطلع هم‌چنین اظهار داشت: “خانواده این شهروند از روز بازداشت تا کنون جهت روشن شدن سرنوشتش به دادگاه انقلاب، ستاد خبرى واقع در امانیه و مرکز اداره اطلاعات واقع در کوى گلستان مراجعه کرده اند. اما مسئولین این نهادها از وجود او اظهار بی اطلاعى کرده تا اینکه اواخر هفته گذشته طى تماسى از اداره اطلاعات به خانواده او گفته شده که کریم عچرش نزد ماست.”

شایان ذکر است، کریم عچرش سابقه بازداشت به دلیل «فعالیت‌های مذهبی» را در پرونده خود دارد.

صدور حکم حبس برای یک شاعر

در ادامه افزایش فشار بر شهروندان عرب ساکن خوزستان، جهاد عساکره، از شاعران شهر شادگان، توسط دادگاه انقلاب این شهر به دوسال حبس تعزیری محکوم شد.

آقای عساکره در تاریخ ۲۸ دی‌ماه سال ۹۲ همراه تعدادی از فعالان فرهنگی و شاعران شهر شادگان در مراسم یادبود شاعر اهوازى «ملا فاضل سکرانى» بازداشت شده بود.

شش‌ماه بی‌خبری از باقر غلامی فعال مذهبی

این بازداشت‌ها و صدور حکم درحالی است که از سرنوشت «باقر غلامی» فعال مذهبی که در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۴ در منزلش واقع در کوی پاداشهر اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود هیچ اطلاعی در دست نیست.

مراجعه مستمر خانواده او به ارگان‌هاى ذیربط و شکایت آن‌ها در تهران و اهواز تاکنون نتیجه اى دربرنداشته است.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.