۱ تا ۱۰ میلیون تومان، کمترین و بیشترین هزینه یک دانش‌آموز

چهارشنبه, 17ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

lavazemoltahrir

سرویس مدارس و شهریه جزء بالاترین هزینه‌هاست | نوسان قیمت‌ها در میان لوازم‌التحریر

خبرآنلاین – با یک حساب سرانگشتی، می‌توان فهمید که فرستادن یک دانش آموز به مدرسه، یک تا ۱۰ میلیون تومان هزینه روی دوش خانواده‌ها می‌گذارد.

محمدحسین نجاتی: هیجان خرید برای مدرسه و کارهایی مثل جلدکردن کتاب‌ها اگرچه بچه‌مدرسه‌ای‌ها را تا چندروز سرخوش می‌کند اما خیلی از پدر و مادرهایی که به هیجان بچه‌شان نگاه می‌کنند و شاید توی دلشان برای بزرگ‌شدن او ذوق کنند، گوشه‌ای از خاطرشان درگیر هزینه‌هایی است که باید برای شروع سال تحصیلی کنار بگذارند.

این درگیری، وقتی به‌پای خرید می‌رسد، ممکن است به بچه‌ها هم سرایت کند؛ آنجا که بچه‌ها در مقابل وسایل‌گرا‌نقیمت، پا سست می‌کنند و والدین می‌خواهند بدون اینکه به قیمت‌ها اشاره کنند، گزینه دیگری پیش بکشند. البته این تنها درگیری یک روز است و از قضا یکی از کوچک‌ترین دغدغه‌هاست.

دغدغه اصلی آنجاست که تمام تابستان، انتخاب مدرسه با توجه به شهریه مدارس غیر‌انتفاعی، پدر و مادرها را مجبور به حساب‌وکتاب می‌کند و در بسیاری از موارد، به نگرانی درباره نحوه جورکردن پول ختم می‌شود؛ پولی که چندان هم کم نیست. با یک حساب سرانگشتی، می‌توان فهمید که فرستادن یک بچه به مدرسه، یک تا ۱۰ میلیون تومان هزینه روی دوش خانواده‌ها می‌گذارد. با نگاه به اطراف، می‌توان متوجه شد که تعداد بچه‌هایی که با سرجمع یک میلیون تومان به مدرسه بروند، خیلی کم است چون این بچه‌ها نه‌تنها باید به مدرسه دولتی رفته باشند بلکه باید سرویس هم نیاز نداشته باشند و از طرفی، بچه قانعی باشند که دلش وسایل ‌گرانقیمت نمی‌خواهد. حالا اگر خانواده‌ای بخواهد بچه‌اش را به یک مدرسه غیر‌انتفاعی معمولی بفرستد؛ در کمترین حالت باید دو میلیون و ۲۲ هزار تومان جور کند. اگر به این هزینه‌ها سرویس را هم اضافه کنیم باید حداقل ۸۰۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه کنیم. دیگر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

این حساب سرانگشی اما تنها محدود به هزینه های عادی برای فرستادن یک دانش آموز به مدرسه است. یک دانش‌آموز در کمترین حالت برای نشستن سر کلاس در روز اول مهر نیاز‌هایی همچون: خرید کتاب‌های درسی، خرید ١٠جلد دفتر تحریر، پنج‌عدد مداد، پنج‌عدد خودکار، یک‌عدد مدادتراش، یک‌عدد پاک‌کن، یک‌عدد جامدادی، یک‌جعبه مدادرنگی، روپوش مدرسه، کیف مدرسه، کفش، یک‌دست لباس ورزشی، هزینه‌های خوراکی دانش‌آموز در طول روز (یک کیک و شیرکاکائو) و هزینه‌های متفرقه در آغاز سال تحصیلی (جشن آغاز سال و…) دارد که جمع آنان به طور میاینگین رقمی حدود یک میلیون تومان می‌شود. البته که شاید این خرج ها را بتوان تا ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان هم خلاصه کرد و جمع کرد.

علاوه‌بر این دانش‌آموزانی که سال تحصیلی خود را در مدارس غیرانتفاعی آغاز می‌کنند، اوضاع متفاوت‌تری دارند. چرا که خانواده‌های این دانش‌آموزان باید در قبال دریافت خدمات آموزشی شهریه‌هایی را نیز پرداخت کنند.

madreseh
شهریه های مدارس غیرانتفاعی

در حال حاضر بر اساس بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته در خبرانلاین میانگین شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی به شرح زیر است مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌یک ۶ میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی درجه‌دو ۵میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌یک ۶ میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی راهنمایی درجه‌دو ۶/۵میلیون‌تومان، مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌یک ٩‌میلیون‌تومان و مدرسه غیرانتفاعی دبیرستان درجه‌دو هفت‌میلیون‌تومان (کمتر یا بیشتر از این رقم شهریه‌ها نیز وجود دارد اما این ارقام به‌صورت میانگین است). بر این اساس می‌توان گفت خانواده‌ها با هزینه‌های جاری دانش‌آموز در کمترین حالت متحمل هزینه ٧٠٠‌هزار‌تومانی می‌شوند و در مدارس غیرانتفاعی با میانگین شهریه‌های هفت‌میلیون‌تومانی، هزینه‌های جاری و هزینه‌های سرویس مدارس، رقمی حدود ١٠‌میلیون‌تومان صرف فرزندان خود برای نشستن سر کلاس درس می‌کنند.

درباره سرویس مدارس نیز با توجه به مسافت نرخ ها متغیر است اما براساس آخرین نرخ مصوب کمترین مسافت ماهی ۱۰۰ هزار تومان است که در یک سال تحصیلی حدود یک میلیون تومان می شود و بیشترین مسافت حدود سالی ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود.
هزینه‌های دریافتی در مدارس دولتی

مدارس دولتی طبق قانون موظف به دریافت شهریه از خانواده‌ها نیستند. اما شانه خالی‌کردن آموزش‌وپرورش از پرداخت هزینه‌های جاری مدارس اعم از هزینه‌های انرژی و… باعث شده مدیران مدارس دولتی راهی جز دریافت هزینه‌ها از خانواده‌ها نداشته باشند. مساله‌ای که هنوز از سوی آموزش‌وپرورش کنترل نشده است و

هر سال باوجود شعار‌های این وزارتخانه مبنی بر برخورد با مدیران متخلف، باز هم خانواده‌ها گزینه‌ای جز پرداخت شهریه به مدارس دولتی ندارند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.