بانک جهانی: آلودگی هوا عامل مرگ زودرس ۲۱ هزار ایرانی

جمعه, 19ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

aludegi-havaye-tehran

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران در دو دهه گذشته از رقم ۱۷ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است.
بر اساس گزارش جدید بانک جهانی آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان است.

به گزارش عصر ایران به نقل از گاردین بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، آلودگی هوا سالانه بیش از ۵٫۵ میلیون کشته و بیش از ۵ تریلیون دلار هزینه برای اقتصاد جهانی به همراه دارد.

این گزارش با اشاره به اینکه آلودگی هوا روند رشد کشورهای در حال توسعه را کند می کند، خطر سلامتی این آلودگی را در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش کشور چین بیشترین هزینه را از ناحیه آلودگی هوا می بیند و سالانه رقمی معادل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور هزینه آلودگی هوا می شود.

گزارش بانک جهانی همچنین این هزینه را برای ایران حدود ۲٫۳ تولید ناخالص داخلی برآورد کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در ایران نیز در طی دو دهه گذشته رشد کرده و از ۱۷ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

آلودگی هوا برای کشورهای توسعه یافته نیز کم هزینه نیست . بر اساس این گزارش آلودگی هوا برای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و آلمان به ترتیب ۴۵ ، ۷٫۶ و ۱۸ میلیارد دلار هزینه سالانه در بردارد.

کشور ۴۰۰ هزار نفری ایسلند کم ترین میزان هزینه را بابت آلودگی می پردازد و این کشور بر اساس گزارش بانک جهانی پاک ترین هوای جهان را دارد.

بانک جهانی بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در گزارش مفصل خود اعلام کرده که از هر ۱۰ مرگ و میر در جهان ۱ مورد ناشی از آلودگی هواست. این میزان سالانه ۵٫۵ میلیون مورد مرگ و میر است.

بر اساس این گزارش آلودگی هوا پس از سیگار، رژیم غذایی و چاقی چهارمین علت مرگ و میر زودرس در جهان است. آلودگی هوا می تواند منجر به بیماریهای تنفسی و ریه و ناراحتی های قلبی و سرطان شود. این میزان شش برابر مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا است.

بر اساس این گزارش در دو دهه گذشته عامل آلودگی هوا از آلودگی آب به مراتب کشنده تر شده است و آمار مرگ و میرهای زودرس ناشی از آن از سال ۱۹۹۰ بدین سو به طور مداوم افزایش یافته است.

نمودار مقایسه آلودگی هوا در میان عوامل مرگ و میر زودرس

aludegi-hava
نمودار رشد میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در دو دهه گذشته در مناطق مختلف جهان

aludegi-hava2

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.