خطیبان جمعه FATF را با قرارداد کاپیتولاسیون مقایسه کردند

شنبه, 20ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

pulshuei

FATF یا لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم همچنان بحث روز است. لایحه‌ای که با توجه به اقدامات FATF برای منع‌کردن کشورها از برقراری ارتباط با لیست سیاه، ایران را همچنان در روابط بانکی دچار مشکل خواهد کرد. البته مذاکرات دولت و وزیر اقتصاد با FATF، ایران را به صورت موقت از لیست سیاه خارج کرد و اقدامات مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حال تعلیق درآورد اما با وجود این، روز گذشته خطیبان جمعه سراسر کشور تلاش کردند در نمازجمعه در کنار موضوعی چون سالگرد حادثه منا، به این لایحه اشاره‌ای داشته باشند و از آن انتقاد کنند. لایحه‌ای که در سال ٨٩ و از سوی احمدی‌نژاد به مجلس اصولگرای هشتم ارائه شده بود و در بهمن ‌٩٠ به تصویب رسید. اسفند همان سال شورای نگهبان اعلام کرد این لایحه ماهیت قضائی دارد و باید از قوه قضائیه به مجلس فرستاده شود. این لایحه باقی ماند تا در تیر سال گذشته با اصلاحاتی از سوی مجلس نهم تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شد که باز به وسیله این شورا رد شد. اما در نهایت لایحه در بهمن ٩۴ به تصویب مجلس رسید و در اسفند ٩۴ شورای نگهبان آن را تأیید کرد. اما این روزها دولت حسن روحانی، با اجرای این لایحه مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است و از دولت یازدهم خواسته می‌شود که این قانون را که به گفته منتقدان، «خودتحریمی» محسوب می‌شود، متوقف کنند.

روز گذشته دبیر شورای نگهبان در نمازجمعه تهران، انتقاد خود را به این توافق‌نامه این‌گونه بیان کرد: «این هم چیز عجیب و غریبی است که نمی‌دانم با چه جرئتی این سند محرمانه را امضا کردند. من این سند و متن انگلیسی آن را دیده‌ام، می‌خواهند به عنوان مبارزه با پول‌شویی، اطلاعات مالی و بانکی ما را به دشمن بدهند. می‌خواهند خودمان، خودمان را تحریم کنیم. می‌خواهند افراد و نهادهایی که دشمن نمی‌پسندد را تحریم کنیم. می‌خواهند سپاه، نهادهای انقلابی و کسانی که خون و جان دادند و نظام را در هشت سال حفظ کردند و قرارگاه خاتم را با خدمات زیادی که اکثریت از آن اطلاع ندارند، تحریم کنیم. شما به چه جرئتی این کار را می‌کنید؟». آیت‌الله جنتی از مجلس خواست درباره این قرارداد سکوت نکنند و حق نظارتی خود را اعمال کنند. او همچنین با ابراز نگرانی از اجرای FATF گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، باید فاتحه خیلی چیزها را بخوانیم و در مقابل دشمن تسلیم شویم. برای اینکه آمریکا راضی شود، خودمان، خودمان را تحریم کنیم تا به ما احسنت و آفرین بگویند. ان‌شاء‌الله نمی‌توانند این کار را بکنند بلکه جلویشان به خواست خدا گرفته شده و امضایشان را پس می‌گیرند».

دیگر امامان جمعه نیز هر یک اعتراض خود را به این توافق‌نامه نشان دادند. آیت‌الله علیرضا اعرافی، امام جمعه قم گفت: «در این طرح خطراتی احساس می‌شود. باید در پیوستن به FATF بسیار دقت شود و نباید کسی به‌سادگی از کنار این مسائل بگذرد. او جریان مقاومت در جهان اسلام و نهادهای انقلابی را بالاتر از هر چیزی دانست که باید در معاهدات همیشه سیاست‌های کلان خود را اعلام کنیم. حجت‌الاسلام‌ قاسم باقریان امام جمعه زرین‌شهر اصفهان، FATF را یکی از توطئه‌های دشمنان برای راه نفوذ در کشور دانست و گفت: «چرا عده‌ای در کشور با امضای قراردادی فکر می‌کنند امنیت و آسایش را برای مردم به ارمغان آورده‌اند؟». امامان جمعه جغتای، دهلران، بردسکن در خراسان رضوی، خوسف در خراسان جنوبی و خلخال نیز این توافق‌نامه را با قرارداد کاپیتولاسیون مقایسه کردند که دست نهادهای دلسوز داخلی را می‌بندد. حجت‌الاسلام حافظ‌‌نیا، امام‌جمعه آستارا نیز گفت عده‌ای در داخل کشور به تحقق اهداف آمریکایی کمک می‌کنند و از نمایندگان مجلس خواست از وزرای اقتصاد و امور خارجه در این زمینه توضیح بخواهند چون با امنیت ملی کشور سروکار دارد. حجت‌الاسلام موسوی، خطیب جمعه شهر آبیک قزوین هم این قرارداد را ننگین دانست و گفت دولتمردان کار را به مرحله خودتحریمی رسانده‌اند و در حال غرق‌شدن در باتلاق برجام هستند. امام جمعه ریگان کرمان و خطیب جمعه قوچان هم در نماز جمعه دیروز از نمایندگان مجلس خواستند به صورت جهادی جلوی خطر این توافق را بگیرند. امام جمعه بهنمیر مازندران با بیان اینکه مردم این تحقیر را نمی‌پذیرند، گفت: برخی گفتند با برجام زنجیره تحریم پاره می‌شود؛

نه‌تنها زنجیره تحریم پاره نشد بلکه با FATF زنجیر دیگری به کشور اضافه می‌شود. امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر هم فکر پیوستن به FATF یا سازمان نظارت بر پول‌‌شویی جهانی را غلط دانست که اگر به صحنه عمل درآید، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. خطیب جمعه زابل نیز با بیان اینکه این قرارداد از برجام خطرناک‌تر است، گفت در واقع دولت محترم قراردادی را امضا کرده که اصل تشکیل از سوی آمریکا و متحدانش برای فشار هرچه‌بیشتر به جبهه مقاومت است.حجت‌الاسلام یعقوبی امام‌جمعه نیشابور هم از دولت خواست مواظب باشد با FATF دست خودمان را نبندیم. امام جمعه اروندکنار هم گفت: پذیرفتنی نیست کشور خودش را تحریم کند و مردم هم اجازه چنین کاری را نخواهند داد. خطیب جمعه اهواز نیز گفت: نمایندگان مجلس با پیگیری‌های جدی خود به مبحث FATF بپردازند تا اینکه به کشور آسیبی وارد نشود و از این وضعیت خسارت‌بار خارج شویم.همچنین به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درباره انتقادات اخیر از FATF، گفت: خیلی از افرادی که به این خاطر به دولت حمله کردند، اطلاعات کافی ندارند اما در پی هجمه واردکردن به دولت هستند. تا جایی که بعضا این موضوع را خیانت به کشور می‌دانند در‌حالی‌که با این تندروی‌ها به نظام لطمه می‌زنند. اقدام FATF در برداشتن تحریم‌های ناعادلانه بانکی و اقتصادی که از سال ٢٠٠٧ بر ضد کشور ما وضع شده بود، نتیجه اقدام مجلس، دولت و قوه قضائیه بود که منافع ملی در آن لحاظ شده است.

او ادامه داد: شاید گروهی هم باشند که فکر می‌کنند مخالفتشان مصالح کشور را دربر داشته باشد، اما کسانی که آگاهانه و بدون دلیل و صریح با این موضوع مخالفت می‌کنند، از شفاف‌سازی می‌ترسند. کشور ما تا سال گذشته در کنار کره‌شمالی در لیست سیاه بدترین وضعیت در حوزه FATF قرار داشت و حالا اگر مشکل ما با تدبیر و برنامه حل نشود، آن وقت از برجام نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت که اتفاقا این خواست تندروهاست که تیشه به ریشه اقتصاد کشور است. اکنون با درایت دولت تدبیر و امید این گره باز شده و فرصت یک‌ساله‌ای پیش‌روی کشور قرار گرفته و ما این امکان را داریم که ارتباطات بانکی خود را با دنیا برقرار و برای تداوم آن با حفظ منافع ملی فرصت‌سازی کنیم؛ بنابراین همین که ما در لیست سیاه پول‌شویی قرار نداشته باشیم، یک برد برای کشور به حساب می‌آید. پارسایی یادآور شد: در بین کشورهای جهان ما تنها با رژیم صهیونیستی قطع ارتباط کامل داشته و داریم، اما نمی‌توانیم از نظر سیستم بانکی و اقتصادی خود را مقابل دنیا قرار دهیم. قطعا شعار، تبلیغ، هجمه و هیاهو دردی را دوا نمی‌کند و خوب است مخالفان فقط یک توضیح و دلیل منطقی بیاورند که اگر ارتباط ما با بانک‌های دنیا قطع شود، چطور می‌خواهند وضعیت اقتصادی کشور را مدیریت و بحران بی‌کاری جوانان را حل کنند. طبیعتا در صورت تندروی و بی‌تدبیری، اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود و نهایتا مردم و کشور تاوان آن را می‌پردازند.

او با بیان اینکه در این قرارداد تدبیر و مصالح ملی طبق قوانین کشور لحاظ خواهد شد، افزود: با توجه به قوانین داخلی مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله تبصره ٢ ماده یک قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، این توافق لطمه‌ای به منافع ملی ما نخواهد زد. این عضو کمیسیون اصل ٩٠ مجلس با اشاره به هجمه مخالفان دولت علیه برجام نیز گفت: جالب اینکه همان کسانی که به FATF اعتراض می‌کنند، نسبت به واگذاری املاک شهرداری، مشکلات بانک دی و بنیاد شهید سکوت کردند و همین نشان می‌دهد مخالفت آنها یک امر شعاری است که صرفا به خاطر تخریب دولت و تضعیف آن در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده صورت می‌گیرد. باید دید دولت تدبیر و امید و مسئولان اقتصادی آن چگونه با این موضوع برخورد کرده و در نهایت چه راهکاری را برای راضی نگه‌داشتن منتقدان خود در پیش خواهند گرفت.
از: شرق
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.