گزارشی از آخرین وضعیت مطلب احمدیان / سند

دوشنبه, 22ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن

motaleb-ahmadiyan-300x191

مطلب احمدیان زندانی امنیتی زندان سنندج که درحال حاضر به طور موقت در زندان سقز نگهداری می‌شود، در یکی از پرونده‌هایش که به مدت ۵ سال در وضعیت بلاتکلیف بود، به زودی در شعبه ۱ دادگاه کیفری سنندج محاکمه خواهد شد. کیفرخواست قتل در رابطه با سرقت از یک طلافروشی برای او صادر شده و بزودی برای «لوث و قسامه» به دادگاه خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مطلب احمدیان زندانی امنیتی زندان سقز به زودی در یکی از پرونده‌هایش در تاریخ ۲۸ شهریورماه در شعبه ۱ دادگاه کیفری سنندج محاکمه می‌شود.

یک منبع نزدیک به این زندانی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “در حال حاضر کیفرخواست قتل برای آقای احمدیان صادر شده و او برای لوث و قسامه به دادگاه برده خواهد شد.”

مطلب احمدیان طی پرونده جداگانه ای از پرونده اصلی و حکم صادر شده، با اتهام مشارکت در قتل حین سرقت از یک طلافروشی روبرو شد که علی‌رغم گذشت بیش از پنج سال هنوز حکمی برای آن اتهام صادر نشده. ۲۸ شهریورماه سال جاری جلسه رسیدگی به این اتهام درحالی برگزار خواهد شد که آقای احمدیان همواره این اتهام را رد کرده است.

بر اساس کتب فقهی، قسامه در معنای مصدری به معنای قسم خوردن و در معنای اسم مصدر به معنای سوگندها و یا قسمهای زیاد می­باشد. در اصطلاح از قسم مشتق شده و منظور از آن قسمتهای پنجاه گانه یا بیست و پنج گانه­ای است که از طرف مدعی یا مدعیان قتل و یا از طرف متهم به قتل به واسطه عدم بینه برای اثبات خون یا برائت یاد می شود.

قسامه به عنوان یکی از راه‌های اثبات قتل مذکور در ماده (۲۳۱) قانون مجازات اسلامی می باشد که مواد (۲۳۹ تا ۲۵۷) را به مباحث خود اختصاص داده است و علاوه بر اثبات قتل، در اثبات دیه و جراحت‌ها نیز کاربرد دارد. شرط اجرای قسامه وجود لوث است که خود شرایط و مباحثی دارد. لوث در اصطلاح اماره و یا دلیلی است که موجب ظن به صدق ادعای مدعی می گردد.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که وضعیت فعلی لوث و قسامه در دادسرا چندان روشن نیست و علت آن نیز ذکر جمله “حاکم” در ماده (۲۳۹) می باشد. اکثریت حقوقدانان و قضات عقیده دارند که تشخیص لوث و اجرای قسامه صرفاً در دادگاه و در حضور قاضی صادر کننده حکم (حاکم) امکان پذیر است و دادسرا صلاحیتی در این امور ندارد.

مطلب احمدیان، ۳۱ ساله اهل بانه، در سیزدهم مهرماه ۱۳۸۹ بازداشت و پس از حدود ۲۳۰ روز تحمل انفرادی، به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه‌های مخالف کرد به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان میناب محکوم شد.

این زندانی سیاسی اخیرا نیز از حیث وقایع درون زندان پرونده‌ای جدید برایش مفتوح و به همین دلیل به زندان سقز منتقل شده بود، اما از اتهامات مطرحه در این پرونده تبرئه شد.

تصاویر دادنامه پرونده اصلی، اتهامات و حکم صادره برای آقای احمدیان را در ادامه مشاهده نمایید؛

motaleb-ahmadian-sentence-01-724x1024

motaleb-ahmadian-sentence-02-724x1024

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.