صدرا محقق، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق بازداشت شد

دوشنبه, 29ام شهریور, 1395
اندازه قلم متن
صدرا محقق، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق

صدرا محقق، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق

گزارش‌های منتشره حاکی است که صدرا محقق دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق روز دوشنبه ۲۹ شهریور در منزل خود بازداشت شده است.

درباره دلایل بازداشت صدرا محقق و نهاد بازداشت کننده او اطلاعاتی منتشر نشده است.

با این حال ساعاتی پس از بازداشت آقای محقق خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و یکی از رسانه‌های حامی محمد باقر قالیباف شهردار تهران، این روزنامه‌نگار را متهم کرد که «اقدام به تهیه گزارش‌هایی از اوضاع داخلی کشور برای رسانه‌های ضدانقلاب» می‌کرده است.

آقای محقق سال ۹۲ نیز به همراه یک روزنامه‌نگار دیگر به نام جواد حیدریان در تجمعی که برای اعتراض به لحن محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه در مجلس و به‌ کار بردن الفاظی چون «چماق لری» از سوی این نماینده، برگزار شد، بازداشت و پس از ۲۴ ساعت آزاد شده بود.

روزنامه شرق که آقای محقق دبیر سرویس اجتماعی آن بوده یکی از رسانه‌های منتقد شهرداری تهران محسوب می‌شود. این روزنامه هنوز به خبر بازداشت همکار خود واکنشی نشان نداده است.

این دومین بازداشت روزنامه نگاران در ایران ظرف سه روز گذشته است. یاشار سلطانی مدیر مسئول وب‌سایت «معماری‌نیوز» که به علت انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران احضار شده بود، روز شنبه ۲۷ شهریور پس از مراجعه به دادسرا و به علت عدم توانایی در ارائه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بازداشت شد.

برخی سایت‌ها گزارش داده‌اند که با وجود ارائه وثیقه از سوی وکلای آقای سلطانی، روز یکشنبه بازپرس پرونده میزان وثیقه را افزایش داده و او دوباره به زندان بازگردانده شده است.

درباره میزان وثیقه جدیدی که برای آقای سلطانی تعیین شده، گزارشی منتشر نشده است.

قوه قضاییه ایران روز ۱۴ شهریور نیز دو خبرگزاری موج و برنا، و چند سایت خبری از جمله پویش، ۹ صبح و پرشین خودرو را به دلیل «شکایت در مراجع قضایی» مسدود کرده بود.

در این زمینه محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا خبر داده بود که دادسرای رسانه انتشار صحبت‌‌های غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران، درباره واگذاری املاک شهرداری را دلیل مسدود کردن این خبرگزاری اعلام کرده بود.

خبرگزاری برنا روز ۲۰ شهریور رفع فیلتر شد اما بقیه سایت‌های فیلتر شده، همچنان مسدود هستند.

بازداشت صدرا محقق در حالی است که چهار روزنامه نگاری که ۱۱ آبان پارسال بازداشت شده بودند، همچنان زندانی هستند.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز به زندان‌هایی تا دو سال و بیشتر محکوم شده‌اند.

اطلاعات سپاه پاسداران این روزنامه‌نگاران را متهم کرده که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» هستند اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و علی مطهری نماینده تهران این نظر را تأیید کرده بودند که هدف از این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده است.

از: رادیو فردا

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.