رشته های روانشناسی، علوم سیاسی و مدیریت، «اسلامی» شدند

دوشنبه, 8ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

رییس دانشگاه علامه طباطبایی تهران، می گوید که «کار اسلامی کردن رشته های روانشناسی، علوم سیاسی و مدیریت در این دانشگاه پایان یافته و به تایید وزارت علوم نیز رسیده است.»

حجت الاسلام صدر الدین شریعتی در گفت و گو با سایت «خبر آنلاین» گفته که این دانشگاه رشته‌های حقوق، علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، علوم ارتباطات، مددکاری اجتماعی و تاریخ را نیز اسلامی کرده و در انتظار تایید این اقدام از سوی وزارت علوم است.

به نوشته رادیو فردا،  صدر الدین شریعتی که عضو شورای تحول و بازنگری در علوم انسانی است، افزوده است که برنامه اسلامی کردن رشته ها و دروس علوم انسانی در دانشگاه های ایران قرار است پس از اجرا در دانشگاه علامه طباطبایی، در سایر دانشگاه ها نیز اجرا شود.

به گفته وی، «بر اساس بازنگری صورت گرفته در دانشگاه علامه طباطبایی، تدریس روانشناسی و جامعه شناسی از دیدگاه قرآن و روایات و ۱۵ واحد اقتصاد اسلامی به دروس اضافه شد.»

رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره جزئیات ۱۵ واحد اقتصاد اسلامی گفته است: «اصول بانکداری اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، چگونگی مقابله با ربا در اقتصاد و نحوه معیشت با توجه به آموزه های اسلامی و بومی از جمله واحدهای اقتصاد اسلامی است که باید به تایید وزارت علوم برسند.»

اسلامی کردن دانشگاه ها در ایران و دروس آموزشی آن عمری به قدمت جمهوری اسلامی ایران دارد و مقام های ایران بارها تاکید کرده اند که باید فضای دانشگاه ها و دروس به سمت اسلامی شدن سوق پیدا کند.

با بروز حوادث سال ۱۳۸۸ و اعتراض های گسترده به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران که با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد، دستگاه قضایی در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی»، در کیفرخواست‌هایی که علیه بازداشت‌شدگان انتخاباتی تنظیم کرد، یکی از محورها را به علوم انسانی و نظریه‌های جامعه‌شناسی اختصاص داد.

در این کیفرخواست‌ها همچنین به برخی از بزرگان نظریه‌های سیاسی و جامعه‌شناسی از جمله ماکس وبر اشاره شد و همچنین از چند استاد برجسته ایرانی یاد شد.

در نهم شهریورماه سال ۱۳۸۸ نیز آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی با ابراز نگرانی از تحصیل دو میلیون دانشجو ایرانی در رشته های علوم انسانی گفت: «بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.»

وی در آن زمان از دولت محمود احمدی نژاد، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا این موضوع را مورد «توجه جدی» قرار دهند.

یکسال بعد، در تیرماه سال ۱۳۸۹، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز از ترویج علوم انسانی و به ویژه تئوری‌های روانشناسی و جامعه شناسی در ایران انتقاد کرد و آن را ناهمخوان با پیش‌فرض‌های دینی دانست.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، وزیران علوم، تحقیقات و فن آوری بارها اعلام کرده بودند که برنامه هایی برای اسلامی کردن دانشگاه و دروس اسلامی در دستور کار دارند.

در مرداد سال ۱۳۸۷، محمد مهدی زاهدی، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرد که پروژه اسلامی کردن دانشگاه ها در دستور کار قرار دارد و چندین پژوهشکده آموزشی از جمله «موسسه پژوهشی امام خمینی» که زیر نظر محمد تقی مصباح یزدی اداره می شود در حال کار بر روی آن هستند.

در تیرماه سال ۱۳۹۰ نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مدیریت پروژه بازنگری در ۳۸ سرفصل علوم انسانی را به عهده گرفت و دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست صدرالدین شریعتی مامور اجرای آن شد.

آقای شریعتی به سایت «خبرآنلاین» گفته است که «بازنگری در دانشگاه علامه پس از دو سال با تلاش ۳۰ کارگروه تخصصی به پایان رسیده است و تمامی رشته های علوم انسانی … بازنگری شده اند.»

به گفته وی، «از ابتدای این پروژه تا به امروز حدود ۳۰۰ نفر از اعضای هیات علمی مان در این کار بسیج شدند. همچنین در هر دانشکده چهار تا پنج گروه تشکیل شد و سعی کردیم حالت اجماع و ارضای علمی برای موافقان و مخالفان ایجاد کنیم.»

تلاش دولت احمدی نژاد برای اسلامی کردن دانشگاه ها در حالی دنبال می شود که در هفت سال گذشته دهها تن از استادان رشته های مختلف علوم انسانی اخراج و یا بازنشسته شدند.

منتقدان این اقدام می گویند که هدف دولت‌های نهم و دهم، راه اندازی انقلاب فرهنگی جدید و تصفیه دانشجویان و اساتید مخالف است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.