تقلیل حکم امیر امیرقلی به ۸ سال در دادگاه تجدیدنظر

پنجشنبه, 1ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

amir-amir-gholi-amirgholi-amirghouli-300x191

حکم ۱۹سال و شش‌ماه حبس امیر (علی) امیرقلی زندانی سیاسی زندان اوین در دادکاه تجدیدنظر به ۸ سال کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با قضاوت «قاضی قمی‌زاده» حکم ۱۹سال و شش‌ماه حبس امیر (علی) امیرقلی را به ۸ سال زندان کاهش داد.

بر اساس این حکم، آقای امیرقلی از اتهامات «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تبرئه و به اتهامات «توهین به ائمه اطهار» به ۵سال، «توهین به امام و رهبری» به ۱ سال و «تبلیغ علیه نظام» به ۲سال و جمعا به ۸سال حبس محکوم شد. در صورت اجرایی شدن ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) صرفا مدت ۵ سال از این حکم قابلیت اجرا شدن خواهد داشت.

جلسه دادگاه تجدیدنظر این زندانی سیاسی مورخ ۱۳مردادماه سال جاری برگزار شده بود.

امیر امیرقلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین پیش از این در اعتراض به شرایط نگهداری‌اش و عدم رعایت تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از ۱۸ روز، در پاسخ به درخواست فعالین مدنی و سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

پدر این زندانی در گفتگو با گزارش‌گر هرانا گفته بود: “امیر در بند هشت زندان اوین است که اکثر زندانیان آن خارجی هستند. وی به علت نامناسب بودن شرایط بهداشتی و در خطر بودن سلامت خود از جمله همزیستی اجباری با زندانیان دارای بیماریهای عفونتی همچون ایدز و هپاتیت بارها درخواست انتقال از این بند بر اساس اصل تفکیک جرائم را نموده است. اما علی‌رغم اعتصاب غذا و درخواست های مکرر هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”

امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دی‌ماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد.

در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای با عنوان «امیر امیرقلی، فعالی که در ایران به دو دهه زندان محکوم شده» ضمن برشمردن موارد متعدد نقض حقوق این فعال مدنی و وضعیت نامناسب سلامت وی، از مقامات ایرانی خواست تا او را بدون قید و شرط آزاد کنند و اطمینان دهند که او از شکنجه و رفتار نامناسب در امان است.

چندی پیش در مردادماه نیز بیش از ۳۰۰ تن از شهروندان ایرانی و خارجی فعال در زمینه سیاست و حقوق بشر در بیانیه ای خواستار رسیدگی به وضعیت امیر امیرقلی شدند.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.