دستگیری اعضای تحریریه هفته‌نامه پاسارگاد سیرجان

دوشنبه, 8ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

یک شنبه هفته گذشته، سی ام مهرماه نیروهای امنیتی اداره اطلاعات شهرستان سیرجان با مراجعه به دفتر هفته نامه پاسارگاد، اقدام به بازداشت تعدادی از اعضای تحریریه این نشریه کرد. چهار روز بعد مهدی بخشی، دادستان شهرستان سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس علت اقدام را فعالیت این افراد در فیس بوک عنوان و تصریح کرد این افراد “به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مسئولان در فضای مجازی فیس بوک توسط سربازان گمنام امام زمان (‌عج‌) و با حکم قضائی شناسایی و دستگیر شدند”. این برای دومین بار است که عده‌ای با این جرم در شهرستان سیرجان بازداشت میشوند. بهمن ماه سال گذشته نیز با حکم دادستانی این شهرستان، تنی چند از جوانان سیرجانی بازداشت شده بودند. دادگاه انقلاب سیرجان در شهریور ماه سال جاری برای تمامی این افراد احکام زندان بین ۹ تا ۱۴ ماه را صادر کرده است.

طبق گزارش‌های رسیده در اقدام روز یکشنبه نیروهای امنیتی، عبدالرضا محمود آبادی سردبیر به همراه حسین اطمینان و علی حاج محمدی دو تن از اعضای تحریریه این هفته نامه بازداشت شدند. هفته نامه پاسارگاد از نشریات پر تیراژ اصلاح‌طلب استان کرمان محسوب می‌شود. نیروهای امنیتی کامپیوترهای این هفته نامه را نیز با خود برده‌اند. مأموران اداره اطلاعات استان کرمان به همین بازداشت نیز اکتفا نکرده و با مراجعه به منزل علی حاج محمدی، همسر وی را نیز بازداشت کرده‏اند. فرزانه حیدرنیا، همسر علی حاج محمدی که خود از روزنامه نگاران محلی در استان کرمان است در حالی بازداشت شده که دارای یک فرزند ۹ ماهه است. خانواده وی هنوز موفق به تحویل این نوزاد به مادرش که هم اکنون در بازداشت به سر می‏برد نشده‏اند. در همین حال ماموران امنیتی حکم بازداشت فرزانه پور ابراهیمی، همسر عبدالرضا محمود آبادی سردبیر این هفته نامه محلی را نیز با خود به همراه داشتند اما به دلیل سفر وی به خارج از کشور موفق به بازداشت او نشده‌اند. دادستانی سیرجان اعلام کرده است که خانم پورابراهیمی به محض ورود به کشور باید خود را به اداره اطلاعات معرفی کند. آنطور که سایت جمهوری خواهی مطلع شده است، افراد بازداشت شده هم اکنون در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان کرمان نگهداری می‌شوند. تا کنون خانواده افراد بازداشت شده موفق به ملاقات با آنها نشده‏اند.

دادستان سیرجان در اظهارنظری در همین ارتباط گفته است: “در مورد متهمان اخیر تحقیقات مقدماتی در حال انجام است که در هفته‌های آتی پس از صدور رای‌ اطلاعات تکمیلی داده می‌شود”. وی اتهامات این عده را “اقداماتی مانند فعالیت تبلیغی علیه نظام‌، توهین به مسئولان و انتشار تصاویری که فاقد حجاب باشند” عنوان و تاکید کرده انتشار عکس‌های خصوصی و بدون حجاب در فیس بوک “جرم محسوب شده و در صورت مشاهده برخورد می‌شود”. سال گذشته نیز چند تن از هنرمندان و فعالین فرهنگی این شهرستان، از جمله ابراهیم و میثم اسدی از هنرمندان شناخته شده نمایش استان کرمان با بهانه‌ای مشابهه به مدت ۴ ماه روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات استان شده بودند. در آن زمان دستگاه امنیتی و قضایی شهرستان با فشار به خانواده بازداشت شدگان، آنها رانسبت به انجام هر گونه اطلاع رسانی در این زمینه تهدید کرده بود. در نهایت نیز این افراد در شهریورماه سال جاری با احکام حبس، بین ۹ تا ۱۴ ماه مواجه شدند.

بازداشت روزنامه‌نگاران و تعطیلی پرتیراژترین هفته‌نامه‌ی استان یک هفته پیش از آغاز نمایشگاه مطبوعات آن نیز به دلیل واهیِ عضویت در شبکه فیسبوک تردیدی باقی نمی‌گذارد که این دستگیری‌ها در ارتباط با افشاگری‌های این هفته‌نامه در ارتباط با اعمال غیرقانونی‌ای است که اکنون ابعاد سرگیجه‌آوری پیدا کرده‌است. هفته نامه “پاسارگاد” در کنار هفته نامه‌ی “سخن تازه” در یکسال اخیر با پرداختن به مساله انتقال غیر قانونی آب شرب برای احداث کارخانه فولاد در این شهرستان، بارها به طور مستقیم مورد تهدید مقامات استان قرار گرفته بودند. در این مدت هفته نامه سخن تازه از اواخر فروردین ماه به مدت ۴ ماه توقیف شده بود. این توقیف به اتهام “درج مطالب تحریک آمیز و خلاف عفت عمومی” انجام شده بود. اتهام وارد شده به دلیل انتشار عکسی در این هفته نامه بود که زنان غیر چادری را در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۵۷ نشان می‌داد. اصل این در خبرگزاری فارس منتشر شده بود و در هفته نامه‌ی سخن تازه،با ذکر منبع بازنشر شده بود. مقامات اجرایی و تنی چند از نمایندگان استان کرمان در مجلس در صدد هستند تا با انتقال آب شرب منطقه سیرجان، اقدام به ساخت و راه اندازی کارخانه فولاد بکنند. این در حالی است که این شهرستان یکی از ۵ منطقه بحرانی آب کشور است. شهباز حسن پور، نماینده سیرجان در مجلس و از حامیان سر سخت انتقال آب شرب بارها در جلسات خصوصی عنوان کرده بوده که سنگ اندازی مطبوعات محلی را با اقدامی جدی جواب خواهد داد. استاندار کرمان هم حدود دو ماه پیش هشدار داده بود که طرح مساله انتقال آب شرب برای احداث کارخانه فولاد در مطبوعاتی محلی اکیدا ممنوع است و در صورت ادامه یافتن این روند، با مطبوعات متخلف برخورد جدی خواهد شد.

هفته نامه پاسارگاد در آخرین اقدام خود برای جلب توجه افکار عمومی به مساله کمبود آب در منطقه، اقدام به برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع آب کرده بود و نتایج و آثار برگزیده این مسابقه را در ویژه‌نامه‌ای در آخرین هفته مهرماه (یک هفته قبل از بازداشت اعضای تحریریه) منتشر کرده بود.

از: جمهوری خواهی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.