ظریف: دولت ایران ارتباطی با برگزاری نمایشگاه و مسابقه کاریکاتورهای هولوکاست در ایران ندارد

یکشنبه, 11ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

پاسخ شدید اللحن وزیر خارجه ایران به سئوال‌های جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس اعتراض تعدادی از نمایندگان اصولگرا را به دنبال داشت و آنان سخنان محمدجواد ظریف را «توهین» به آقای کریمی قدوسی دانستند.

وزیر خارجه ایران برای پاسخ گویی به سئوال‌های جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، و محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده کرمان، در جلسه علنی روز یکشنبه، ۱۱ مهر، مجلس حضور پیدا کرده بود.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، در این جلسه محمد جواد ظریف در پاسخ به سئوال نماینده مشهد مبنی بر عزل معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه با درخواست کشورهای عربی گفت که از آقای کریمی قدوسی « تقاضا دارم به خاطر منافع کودکانه اینگونه با وجهه جمهوری اسلامی بازی نکند».

وزیر خارجه ایران خطاب به نماینده مشهد گفت: «چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟».

آقای ظریف اضافه کرد: «با این تهمت‌ها، به دشمن اجازه می‌دهید جرات لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن، نسبت به تغییر همکارانمان اقدامی بکنیم».

وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز اظهارات منتقدان دولت درباره برکناری حسین امیر عبداللهیان را «توهین به جمهوری اسلامی» دانسته و گفته بود که «تاکنون هیچ‌کس در منطقه و یا خارج از آن جرات چنین درخواستی از ایران اسلامی نداشته است».

رسانه‌های اصولگرا پیش از این دولت حسن روحانی را متهم کرده‌ بودند که این اقدام را به درخواست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس انجام داده و بدین ترتیب «محور مقاومت» را تضعیف کرده است.

آقای امیر عبداللهیان روز ۳۰ خرداد از سمت خود برکنار و حسین جابری انصاری جایگزین وی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از سخنان آقای ظریف تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس فریاد زدند که «شما به نمایندگان توهین کردید» اما وزیر خارجه گفت که «به‌هیچ عنوان» قصد توهین به آقای کریمی قدوسی را نداشته است.

علی مطهری، رییس جلسه علنی مجلس، نیز دراینباره گفت: «صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی می‌شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس کاسته شود».

به گفته آقای مطهری، وزیر خارجه در یادداشتی به هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده که در سخنان او توهینی به نمایندگان نشده است اما اگر کسی برداشت توهین‌ دارد او عذرخواهی می‌کند.

در مجلس نهم نیز درجلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس بین وزیر خارجه و نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله مهدی کوچک‌زاده و جواد کریمی قدوسی درگیری‌های لفظی رخ داده بود.

از جمله روز یکشنبه، ۱۶ فروردین ۹۴، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران درباره تفاهم لوزان به «درگیری لفظی» بین آقای ظریف و جواد کریمی قدوسی منجر شده بود.

«مصلحت نمی‌دانم وارد بحث نمایشگاه هولوکاست شوم»

آقای ظریف در پاسخ سوال دیگر نماینده مشهد درباره برگزاری نمایشگاه هولوکاست گفت این نمایشگاه «کمک به مظلوم‌نمایی» اسراییل است و «کمک به مردم فلسطین نیست».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای ظریف اعلام کرد که در سخنان پیشینش برگزاری این نمایشگاه را محکوم نکرده و تنها گفته که این نمایشگاه توسط بخش غیردولتی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: «به عنوان وزیر خارجه نه دخالتی داشتم و نه مصلحت می‌دانم دراین موضوع وارد شوم».

در اردیبهشت ماه دومین نمایشگاه و مسابقه بین‌المللی کاریکاتورهای هولوکاست در تهران برگزار شد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به پرسش رسانه‌های بین‌المللی گفته بود که دولت ایران ارتباطی با این نمایشگاه ندارد.

وزارت امور خارجه آمریکا، موزه هولوکاست واشینگتن و نیز یونسکو برگزاری نمایشگاه و مسابقه کاریکاتورهای هولوکاست در ایران را محکوم کرده بودند.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از برگزاری این نمایشگاه «قدردانی» کرده بود.

پس از سخنان وزیر خارجه، جواد کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و پاسخ‌های او به رای گذاشته شد.

بعد از پایان رای گیری علی مطهری، رئیس جلسه علنی مجلس اعلام کرد که نمایندگان مجلس پاسخ آقای ظریف را قانع‌کننده دانسته‌اند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.