انتخاب خبر: معامله بر سر محیط زیست اصفهان؛ شهرداری اصفهان به حریم زاینده رود تجاوز کرد

سه شنبه, 13ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

انتخاب خبر: رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: تخریب محیط زیست اصفهان با سکوت و فقدان عملکرد صحیح مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان وارد فاز جدیدی شده است. اکنون مجموعه تفریحی باغ جوان وابسته به سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان در حال تجاوز به حریم و بستر زاینده رود و تخریب بیشه های آن است.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار انتخاب خبر، اظهار کرد: زمین خواری و تجاوز به حریم بستر زاینده رود از بیمارستان شهید چمران اصفهان واقع در خیابان مشتاق سوم، به مجموعه تفریحی باغ جوان وابسته به سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان رسید.

khane-javan-zayanderud01

وی افزود: پیش تر تجاوز به حریم و بستر رودخانه توسط بیمارستان چمران با مجوز شرکت آب منطقه‌ای و موافقت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان انجام گرفته، در حالی که مسئولان اداره کل محیط زیست استان نیز چشمشان را بر این موضوع بسته‌اند.

رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان ادامه داد: متأسفانه همانطور که در گزارش خبری صدا و سیما مشاهده کردیم تمام این دستگاه‌ها از پذیرش این تخلف طفره می‌روند و تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند؛ در این مورد باید سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و به این تخلفات آشکار رسیدگی کند.

محمدرضایی اضافه کرد: با خبر شدیم که مجموعه تفریحی باغ جوان که وابسته به شهرداری منطقه چهار است به حریم و بستر رودخانه دست درازی کرده است. با بازدیدی که از آن محل داشتم با بریده شدن درختان در بیشه حریم زاینده رود و سوزاندن درختان و قلع و قمع آنها مواجه شدم. در این محل، قصد دارند پیست ماشین سواری، و پیست اسب سواری احداث کنند و باشگاه پینت بال در این محل تکمیل شده و فعال است.

khane-javan-zayanderud2

وی خاطرنشان کرد: در این مورد شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان که خود متولی حفظ و حراست از حریم و بستر زاینده رود بوده و باید برای حفظ و حراست از حریم رودخانه بکوشد و پیگیر این اقدامات خلاف و غیر قانونی باشد، اقدامی انجام نداده و تنها نظاره‌گر این زمین‌خواری شده است.

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: شهرداری هم که خود از تخلفات و ساخت و سازهای غیرقانونی و بدون مجوز جلوگیری می‌کند، چرا خود در حال انجام تخلف است؟ شهرداری که شعارش درختکاری است، چرا اقدام به قطع درختان کرده و یا اجازه به قطع درختان داده است. اداره کل حفاظت از محیط زیست که مرجع قانونی برای جلوگیری از تخلفات و دست درازی به محیط زیست است چشم خود را روی این قضیه بسته است.

محمدرضایی اظهار کرد: با صحبتی که با شهردار اصفهان داشتم، شهردار قول مساعد داد که در صورت وجود تخلف جلوی تخلف را خواهم گرفت و امیدوارم شهردار این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهد.

وی تأکید کرد: تاکنون بر روی آب رودخانه زاینده رود معامله شده و زاینده رود را خشک کرده و کشاورزان را به خاک سیاه نشانده و حالا معامله بر روی زمین‌های حریم و بستر زاینده رود را شاهد هستیم.

این عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: آبیاری درختان و چمن‌های مجموعه باغ جوان با پساب فاضلاب شهری انجام می‌شود؛ خانواده‌ها برای تفریح روی این چمن‌ها می نشینند که این موضوع سلامتی آنها را با خطر مواجه خواهد کرد در صورتی که باید حفاظت محیط زیست و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارگانهای ذیربط از این اقدام جلوگیری کنند.

وی افزود: بر اساس تبصره ۳ از ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوبه ۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی هر نوع عیانی، حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و با توجه به این قانون، در این مکان چگونه اقدام به از بین بردن درختان و طبیعت حریم زاینده رود و اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی کرده اند. بر اساس قانون، حفاظت و حراست از رودخانه‌ها برعهده وزارت نیرو است که در استان‌ها این وظیفه برعهده‌ شرکت‌های آب منطقه‌ای بوده و باید پیگیر این اقدامات غیر قانونی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی نقاط مسیر زاینده رود متخلفین اقدام به ریختن نخاله ساختمانی داخل زاینده رود و حریم و بستر رودخانه می کنند و آن را به زمین های خود می افزایند، که این اقدام یک نوع زمین خواری است، در صورتی که شرکت آب منطقه ای مکلف به ساماندهی زاینده رود است ولی حتی نمی تواند از وضعیت موجود زاینده رود حراست و نگهداری کند.

حسین محمدرضایی با بیان اینکه تجاوز به حریم بستر زاینده رود در این روزها متداول شده است، اضافه کرد: مردم اصفهان و کشاورزان حقابه دار روی این موضوع حساس شده‌اند و برای اقدام غیرمنتظره تحریک شده‌ و در صورت ادامه این روند و عدم جلوگیری از این اقدام های غیر قانونی هرگونه عواقب بر عهده کسانی است که به تخلفات انجام شده توجهی نکرده‌اند و یا اجازه این تخلفات را صادر کرده اند.

khane-javan-zayanderud-15

khane-javan-zayanderud-14

khane-javan-zayanderud-13

khane-javan-zayanderud-12

khane-javan-zayanderud-11

khane-javan-zayanderud-10

khane-javan-zayanderud-9

khane-javan-zayanderud-8

khane-javan-zayanderud-7

khane-javan-zayanderud-6

khane-javan-zayanderud-5

khane-javan-zayanderud-4

khane-javan-zayanderud-3

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.