مدیرکل ارشاد قم در پی “جنجال کنسرت” استعفا کرد

یکشنبه, 18ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

consert-ghom

در پی اعتراضات شدید محافظه‌کاران و نیروهای افراطی نسبت به برگزاری هر گونه کنسرت در شهر قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم استعفای خود را تسلیم وزیر ارشاد کرد. علی جنتی، وزیر ارشاد با استعفای او موافقت کرده است.

عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پی اعتراضات روحانیان محافظه‌کار نسبت به برگزاری کنسرت در “شهر مقدس قم” از مقام خود استعفا داد. در پی آن علی جنتی، وزیر ارشاد با استعفای او موافقت کرد.

روز سه‌شنبه، ۸ مهر برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی کنسرتی در شهر قم برگزار شده که به گفته وزیر ارشاد “اصلا کنسرت نبوده” بلکه تنها هم‌خوانی گروهی زن و مرد بوده است. با این حال این برنامه مورد اعتراض طلاب حوزه علمیه و نیز برخی استادان این مدرسه دینی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرکل ارشاد قم در استعفانامه خود آورده است: «اینجانب قبل از این رویداد و حواشی تلخ و سنگین آن در مصاحبه مطبوعاتی هفته دولت با در نظر داشتن اینکه برپایی کنسرت در هر شکل و نوع آن در قم مصلحت وزارت ارشاد نیست رسماً اعلام کرده‌ام که برنامه‌ای برای اجرای کنسرت نداریم و آنچه روز سه‌شنبه هشتم مهرماه اجرا شد به هیچ وجه کنسرت موسیقی نبوده و کمترین و کوچک‌ترین تبلیغ رسانه‌ای مکتوب، مجازی و در فضای شهری و رادیو تلویزیونی از سوی این اداره کل به عنوان کنسرت موسیقی انجام نشده است.»

در پی برگزاری این کنسرت “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” در بیانیه خود نوشت: «اقدام موهن و غیرمنطقی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری کنسرت و حواشی و منکرات بیّن و شرم‌آور پیش‌آمده در آن، غیر قابل پذیرش و حرکتی به دور از شأن شهر مقدس قم بوده است.»

گفته می‌شود در این کنسرت که بدون هر گونه جنجالی برگزار شده بود، برخی زنان شرکت‌کننده “حجاب اسلامی” را به طور کامل رعایت نکرده بودند و نیروهای محافظه‌کار افراطی از فرصت استفاده کرده و تصاویر آنها را نزد روحانیان قم برده‌اند.

محمد یزدی، رئیس “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” برگزاری این کنسرت در شهر قم را “رقت‌بار” دانسته و گفته بود پس از دیدن عکس‌ها و فیلم این کنسرت که به گفته او “بسیار زننده” بوده، تصمیم به اعتراض گرفته است.

یزدی خطاب به حسن روحانی گفت: «به رئیس‌جمهور عرض می‌کنم شما غیرت روحانیت لباستان ایجاب می‌کند وقتی این قبیل چیزها را می‌شنوید نتوانید تحمل کنید. از رئیس‌جمهور می‌خواهم به وزیر ارشادشان تذکر دهند.»

او همچنین از وزیر ارشاد خواسته تا روشش را عوض کند “وگرنه دولت تضعیف می‌شود”. یزدی به تئاترهای خیابانی نیز ایراد گرفته و گفته است: «روز گذشته یک تئاتر خیابانی با ۲۷۰ هنرمند در قالب ۲۸ گروه از استان‌های مختلف و با حضور ۳ گروه هنری از کشورهای خارجی برگزار شده و ایشان در سخنرانی خود گفته “این برنامه‌ها ظرفیتی برای صلح بین اقوام و ادیان مختلف است”. او از این طریق می‌خواهد بین ادیان و اقوام ایجاد صلح کند، در حالی که این راه درستی نیست.»

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم نیز به برگزاری کنسرت در قم اعتراض کرده و آن را “زشت و نگران‌کننده” دانسته است. بنا بر اعلام دفتر مکارم شیرازی، پس از این کنسرت مدیرکل ارشاد قم احضار شده و توضیحاتی هم داده اما قانع‌کننده نبوده است.

این در حالی است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی برگزاری کنسرت در قم به خبرگزاری فارس گفته است: «آنچه که در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت حتی خانم‌هایی که مجری بودند کاملا با حجاب اسلامی شرکت کرده بودند.»

به گفته او تنها برخی از تماشاگران حجاب را رعایت نکرده و گروهی دیگر نیز از این مناظر عکس گرفته و عکس‌ها و فیلم‌ها را در اختیار مراجع تقلید گذاشته‌اند. وزیر ارشاد تصریح کرده که “همیشه حواشی کنسرت‌ها مشکل‌سازتر از خود آنهاست”.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.