آلودگی کلان‌شهرها به مرز بحران رسیده است

شنبه, 13ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

آلودگی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران به مرز بحران رسیده است و ریزگردها نیز مزید علت شده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و سبب افزایش بیماریهای مختلف می شود.

سازمان محیط زیست حتی از منابع مالی که در اختیار داشته نیز نتوانسته است در جهت حل مشکل آلودگی هوا و ریزگردها استفاده کند. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده بود اما به دلیل عدم برنامه ریزی اصولی، ‌ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان محیط ‌زیست جذب شد.

نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست با انتقاد از سازمان محیط زیست و تاکید بر کمبود اعتبارات گفت: محیط زیست همان اعتباراتی را هم که داشت برای مقابله با ریزگردها هزینه نکرد.

به گزارش آفتاب، مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفتگو با مهر افزود: لایحه مقابله با ریزگردها در فراکسیون محیط ‌زیست و توسعه ‌پایدار مجلس در نشستهای چند هفته اخیر بررسی شده و باعث تاسف است که با وجود تاکید مجلس برای تامین اعتبارات سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با ریزگردها، اما هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست حتی از منابع مالی که در اختیار داشته نیز نتوانسته است در جهت حل مشکل آلودگی هوا و ریزگردها استفاده کند. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده شده بود اما به دلیل عدم برنامه ریزی اصولی، ‌ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان محیط ‌زیست جذب شد.

نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: آلودگی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران به مرز بحران رسیده است و ریزگردها نیز مزید علت شده و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و سبب افزایش بیماریهای مختلف می شود.

لاهوتی اظهار داشت: البته نباید از نقش همسایگان در کاهش گرد و غبارها غافل شد و در این میان اقدامات آنها نیز بخش اصلی مقابله با ریزگردها را شامل می شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در مورد بیابان‌زدایی عملکردی موفق داشته باشیم، باید کشورهای همسایه نیز به موازات ایران اقداماتی مؤثر را در این مورد انجام دهند. در غیر این صورت موفقیتی حاصل نخواهد شد و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند در مقابله با بیابان زدایی موفق عمل کند و به همین منظور برای موفقیت کامل در این امر مهم باید سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اقدامات بیشتری انجام داده و همکاری مؤثرتری با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.