وجود ۷۰۰ کلاس درس خشتی و‌ سنگی در کشور/ مهاجرت به البرز و معضل مدارس دو نوبته

شنبه, 1ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

madresseh-khesti-1

معاون وزیر آموزش و پرورش به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد، حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

مرتضی رییسی (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را موضوع مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی دانست و اظهار داشت: جهت‌گیری کلی تخصیص منابع دولتی و کمک‌های مردم در بخش عمرانی آموزش و پرورش، مناطق محروم است؛ چرا که برقراری عدالت آموزشی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی در کشور به خصوص مناطق مرزی کشور از اولویت‌های ویژه در وزارتخانه به شمار می‌رود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش چه اعتباراتی که دولت با مصوبه مجلس تخصیص می‌دهد و چه کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز و نهادهای غیردولتی صرف ایمنی مدارس می‌شود، گفت: مهم‌ترین سیاست آموزش و پرورش که برگرفته از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین است، افزایش ایمنی و مقام‌سازی مدارس و همچنین برقراری عدالت آموزشی است.

رییسی با بیان این مطلب که تا پایان سال آینده برای همیشه به موضوع درس کلاس خشت و گلی و سنگ و گلی پایان خواهیم داد، خاطرنشان کرد: از سال گذشته اعتبار ویژه‌ای برای کاهش و در ‌‌نهایت حذف این کلاس‌ها در نظر گرفتیم که عمدتا در مناطق مرزی و دورافتاده هستند. به طور مشخص بیشترین تعداد کلاس‌های خشت و گلی در سال ۹۳ در استان سیستان و بلوچستان بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳، ۱۴۰۰ کلاس درس خشت و گلی و سنگ و گلی و بعضی مدارس چوبی را در مناطق شمالی کشور داشتیم که مورد قبول آموزش و پرورش و در شان جمهوری اسلامی نبود. از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای تامین شد و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام کمک کردند. در ‌‌نهایت اعلام می‌کنیم که تا پایان سال آینده برای همیشه با این کلاس‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی سال ۹۳ و ۹۴ تا مهر ۹۵ بیشترین کلاس‌های استانداردی که جایگزین کلاس‌های خشت و گلی شد، در استان سیستان بلوچستان بوده است، گفت: اخیرا جشنواره خیرین مدرسه‌ساز را در سواحل مکران برگزار کردیم، بیشترین کمک‌ها را به سمت حذف کلاس‌های خشت وگلی هدایت کردیم.

رییسی در ادامه به آخرین آمار مدارس خشت و گلی در کشور اشاره کرد و گفت: تا مهر امسال، ۵۰ درصد کل مدارس خشت و گلی در کشور (۱۴۰۰ مدرسه) با جایگزینی کلاس‌های استاندارد حذف شده‌اند و در حال حاضر تقریبا نیمی از این مدارس (۷۰۰ کلاس درس) باقی مانده است که مشکل این تعداد در نیمه دوم سال جاری و سال آینده با کلاس‌های درس استاندارد مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برآوردی که در سال ۹۳ انجام دادیم، نشان داد که برای حذف ۱۴۰۰ کلاس خشت و گلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: در حال حاضر نیمی از این اعتبار تامین شده است و برای حذف ۷۰۰ کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن اشاره به اینکه از لحاظ سرانه فضای آموزشی و مشکل مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان به خصوص مناطق مرزی بیشترین مشکل را دارند، گفت: در مراسم خیرین مدرسه‌ساز در سواحل مکران، بیش از ۱۱۰ مدرسه خشت و گلی از سوی خیرین تقبل و تعهد شد.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، تصریح کرد: ‌ با منابع خوبی که از سال ۹۳ تامین شده و استمرار دارد، تا پایان ۱۳۹۴ بیش از ۱۰۷ هزار کلاس درس با بخاری گازی و نفتی خداحافظی کردند و نیمی که که باقی مانده‌ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ استاندارد خواهند شد.

رییسی ضمن بیان اینکه خوشبختانه طی دو سال گذشته شاهد حادثه ناگواری نبودیم، ادامه داد: در کنار استانداردسازی باید نکات ایمنی و فنی و آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان و معلمان داده شود و در صورت رخداد حادثه ناگوار اقدامات فوری حتما انجام شود.

وی با اعلام اینکه امسال ۵۰ هزار کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد، گفت: دو سوم مدارس ما با اهتمام جمهوری اسلامی و خیرین کاملا استاندارد است. در حال حاضر میزان مدارس دو نوبته در کشور کمترین درصد در طول تاریخ کشور است؛ اما یک سوم مدارس هنوز با استاندارد‌ها فاصله دارد و عمده مشکل ما در بافت‌های فرسوده شهری است که انشاله امیدواریم با اختصاص منابع در برنامه ششم توسعه، همه مدارس از استانداردهای نسبی قابل قبولی برخوردار باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در استان البرز بیش از ۵۰ درصد مدارس به واسطه مهاجرتی که وجود دارد، به صورت دونوبته اداره می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر بهترین سرانه فضای آموزشی بهترین زمان در طول تاریخ زمان انقلاب است. در حال حاضر به ازای هر دانش آموز ۵ و دو دهم متر مربع فضای آموزشی داریم، البته یک عدم تعادلی در این زمینه در برخی استان‌ها وجود دارد.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.