رئیس قوه قضائیه شاکیان سعید طوسی را تهدید کرد

دوشنبه, 3ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

khamenei-said-tusi

صادق لاریجانی مصاحبه و روشنگری شاکیان پرونده سوءاستفاده جنسی سعید طوسی، قاری معروف قرآن را “معاونت در جرم” توصیف کرد و شاکیان را به تعقیب قضایی تهدید نمود.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با اشاره غیرمستقیم به پرونده سعید طوسی، آن را مصداقی از “هجمه‌های سنگین اخیر علیه نظام و دستگاه قضایی” عنوان کرد و منتقدان را به طرح “دروغ های عجیب و غریب” در باره این پرونده متهم کرد.

لاریجانی روز دوشنبه (۲۴ اکتبر/ سوم آبان) در سخنرانی در همایش ملی صیانت از وقف در مشهد در اشاره‌ای تلویحی به پرونده یادشده گفت: «در حالی که میلیون‌ها پرونده در دستگاه قضایی جریان دارد و روند طبیعی دادرسی خود را طی می کند، می‌بینیم که یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند. می‌گویند رئیس قوه قضاییه پرونده را مختومه کرده در حالی که رئیس قوه قضاییه اختیار قانونی برای مختومه کردن پرونده ندارد و هیچگاه هم چنین عملی واقع نشده است. بنابراین طرح چنین ادعاهایی کذب محض است.»

اظهارات نگرانی‌آور سخنگوی قوه قضائیه

روز یکشنبه (۲۳ اکتبر/ دوم آبان) محسنی اژه‌ای در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گرچه به ادامه رسیدگی به پرونده سعید طوسی اشاره کرد، اما گفت که دو اتهام اقدام علیه عفت عمومی علیه او مطرح بوده که در هر دو مورد قرار منع تعقیب صادر شده و پرونده این فرد حالا تنها به دلیل “تشویق به فساد” در دست بررسی است. علاوه بر این اظهارات، اژه‌ای بعدا جمله‌ای را عنوان کرد که منتقدان آن را محلی برای نگرانی در مورد بسته‌شدن پرونده ارزیابی کرده‌اند: «گفتن این که برخی از اتهامات اثباتشان کار مشکلی است. ممکن است حق با شاکی باشد ولی اثباتش مشکل باشد. همیشه قبل و بعد از انقلاب اینگونه پرونده‌ها را داشته‌ایم. خیلی از اتهامات یا قابل اثبات نیست یا مشکل است.»

شاکیان سعید طوسی با مستندات و شهادت، وی را به «ارتکاب اعمال منافی عفت و افعال حرام با نوجوانان و تفخیذ» متهم کردند.

در حالی که در سه سال بعد پرونده مسکوت بود، نواری از سوی قربانیان مدعی تجاوز منتشر شده که در آن سعید طوسی مدعی شد این پرونده مختومه است، و «خود حضرت آقا می‌داند و کاملاً در جریان است؛ ولی از بس سیستم قضایی ما مشکل دارد، برای همین است که دو سه سال است قضیه دارد پیچ می‌خورد. حضرت آقا به آقای لاریجانی فرمودند که پرونده را جمع کنید.»

ماجرای شکایت علیه سعید طوسی، “قاری سرشناس قرآن و از قاریان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی” به دلیل سوء استفاده جنسی برای اولین بار در خرداد ماه امسال به رسانه‌ها راه یافت، ولی بعدا بازتاب آن در رسانه‌های خارج از کشور بود که بیشتر حساسیت و توجه برانگیخت. هفته گذشته برخی شاکیان این پرونده نیز گفت‌وگوهایی با رسانه های خارج از ایران داشته‌اند که درآن ادعاها و اتهامات خودر را علیه سعید طوسی مطرح کردند. در واکنش به این اتهامات سعید طوسی دو بیانیه صادر کرد و همه ادعاها را رد کرد.

‌آمدنیوز که جزء اولین افشاکنندگان پرونده جنسی سعید طوسی بود در باره این پرونده نوشت: «‌هشتاد و سه صفحه مستند و نه حلقه سی‌دی، مجموعه پرونده‌ای است که اتهامات (س. ط) قاری مشهور قرآنی محبوب رهبر جمهوری اسلامی را اثبات می‌کند. اما ظاهرا در دستگاه قضایی، ارتباطات وی با مجموعه بیت رهبری ارزشمندتر از حقوق شکات و وضعیت روحی ناشی از تالمات این چند ساله و کش و قوس پرونده در “دستگاه عدالت” است.»

به گزارش آمدنیوز‌: «شکات پرونده توسط قوه قضاییه مورد تهدید قرار گرفته‌اند» و سعید طوسی «خانواده قربانیان را به دلیل شکایت بردن از او به بیت رهبری، تهدید به اقدام متقابل نموده است.»

روشنگری یا “معاونت در جرم”؟

آملی‌لاریجانی در سخنرانی امروز خود بدون نام‌بردن از تلویزیون آمریکا، مصاحبه‌های اخیر شاکیان یادشده با این رسانه را اقدامی در راستای “بمباران تبلیغاتی” دانست که “به خصوص علیه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی” نشانه رفته است. او این گزارشگری‌ها و مصاحبه‌ها را نشانه‌ای از “پیمودن راه درست” توسط قوه قضائیه عنوان کرد و در عین حال “افرادی که از داخل کشور با رسانه‌های معاند همکاری می‌کنند” را مستحق تعقیب قضایی دانست.

لاریجانی گفت: «کسانی که از داخل کشور به این قبیل رسانه ها کمک می‌کنند باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود. متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه ها مصاحبه می‌کنند و به نحوی به آنها کمک می‌کنند و در عین حال طلبکار هم هستند.» او این گونه اقدامات را در راستای “از بین بردن اعتماد عمومی نسبت به مسئولان کشور” توصیف کرد.

منتقدان بیم دارند که قوه قضائیه در راستای همین تهدید لاریجانی بیش از پیش فشار بر شاکیان سعید طوسی را افزایش دهد و عملا پرونده او را مختومه کند.

در این میان، خبر مربوط به سعید طوسی و نگرانی از بسته‌شدن پرونده او در شبکه‌های اجتماعی ابعادی گسترده یافته و بحث این پرونده و همبستگی با شاکیان و ستایش از شجاعت آنان همچنان در صدر موضوعات این شبکه‌هاست.
از: دویچه وله
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.