نعمت احمدی: پرونده سعید طوسی آسیب بزرگی به جامعه متدین وارد کرده است

دوشنبه, 10ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

nemat-ahmadi

با توجه به جایگاه متهم و جایگاهی که حرمت بسیار دارد باید در این پرونده دقت بیشتری صورت می‌گرفت و علم قاضی در این موارد باید راهگشا باشد. ما پرونده دیگر و مشابه داریم که اگر بخواهیم از طرق ثبوتیه -آن‌گونه که قانون اعلام می‌کند- برسیم امکان ندارد یعنی به جز چهار شاهد راه دیگه‌ای نیست، لذا علم قاضی در این پرونده بسیار مهم است.

آفتاب‌‌نیوز: نعمت احمدی حقوقدان در گفت‌وگو با «آفتاب‌نیوز» درباره مسائل مطرح‌شده پیرامون پرونده سعید طوسی گفت: پرونده در اختیارم نیست ولی اصولا پرونده‌هایی از این دست، از ابتدا نباید در دادسرا ‌‌رسیدگی شوند بلکه بر اساس قانون ابتدا باید در دادگاه رسیدگی شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این حقوقدان با بیان اینکه فی‌الواقع اثبات اتهاماتی از این دست کار بسیار مشکلی است، ادامه داد: یعنی اگر قرار باشد به مستندات نگاه کنیم پیدا کردن ۴ شاهد برای اثبات اتهام لازم است. شما کمتر پرونده‌ای را پیدا می‌کنید که در آن اتهام لواط به طرق ثبوتی به نتیجه رسیده باشد اما چیزی در حقوق از اهمیت زیادی برخوردار است که آن علم قاضی است؛ یعنی قاضی با توجه به ادعاهای مطرح‌شده و با مطالعه وضعیت پرونده به واقع تشخیص می‌دهد. لذا معتقدم در اینگونه موارد قاضی باید به علمش رجوع کند و اگر در پرونده ادله کافی قابل رای وجود دارد باید به‌گونه‌ای دیگر، تفهیم اتهام دیگر صادر می‌شد.

نعمت احمدی افزود: اینها وقتی شکایت کردند، افعالی از ناحیه متهم اتفاق افتاده است ولی با این حال تا تکمیل پرنده باید منتظر ‌ماند و دفاعیات متهم را نیز شنید.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه متهم و جایگاهی که حرمت بسیار دارد باید در این پروند دقت بیشتری صورت می‌گرفت و علم قاضی در این موارد باید راهگشا باشد. ما پرونده دیگر و مشابه داریم که اگر بخواهیم از طرق ثبوتیه -آن‌گونه که قانون اعلام می‌کند- برسیم امکان ندارد یعنی به جز چهار شاهد راه دیگه‌ای نیست، لذا علم قاضی در این پرونده بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه پرونده سعید طوسی آسیب بزرگی به جامعه متدین وارد کرده است، ادامه داد: هر‌چند پرونده‌هایی مطرح می‌شود که آن پرونده‌ها از منظر ما حقوقیان پرونده‌های ملی است و فراتر از بار ابهامی است. مثلا در کشور ما قتل‌های متعددی رخ می‌دهد ولی قتل‌های زنجیره‌ای همیشه در تاریخ ماند. در مورد اسید‌پاشی موارد متعدد داریم ولی اسید‌پاشی اصفهان ماندگار شد یا قتل‌های محفلی کرمان در تاریخ ماند. پرونده آقای سعید طوسی هم صرف‌نظر از واقعیت درونی این پروند انعکاس عمومی پیدا کرد و باعث شد دایره گسترده‌ای تحت شعاع این پروند قرار بگیرد.

احمدی افزود: من نفیاً یا اثباتاً در مورد وقوع اتهام کاری ندارم؛ امیدوارم امیدوارم اتهامی بیش نباشد اما کمتر جایی سراغ دارم در این چند روز که راجع به به این مسئله سوال نشود.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه این اتفاق به اعتماد عمومی آسیب زد، ادامه داد: متاسفانه خیلی اثر منفی گذاشته است. این مسئله به اعتماد عمومی آسیب وارد کرد، بنابراین باید با حساسیت بیشتری به این پرونده رسیدگی شود.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.