واشنگتن پست: تقلید دونالد ترامپ از احمدی نژادِ سال ۸۴ / «احمدی نژادِ آمریکا» چطور مردم را به سوی خود جذب کرد؟

پنجشنبه, 20ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

نحوه انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا در کنار ادبیات و نحوه معرفی او به جهانیان ما را به سمت قیاس جالبی سوق داد. روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی خارجی ترامپ را به عوام فریبانی در گذشته و حال حاضر تشبیه کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب: واشنگتن پست نوشت: نحوه انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا در کنار ادبیات و نحوه معرفی او به جهانیان ما را به سمت قیاس جالبی سوق داد. روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی خارجی ترامپ را به عوام فریبانی در گذشته و حال حاضر تشبیه کرده اند.

به گزارش «انتخاب»؛ او میتوانست ولادیمیر پوتین یا حتی رجب طیب اردوغان باشد . یا شاید او بیشترین شباهت را به سیلویو برلوسکونی غول رسانه ای ایتالیا که به رهبر این کشور تبدیل شد داشته باشد . یا چرا به عقب تر برنگردیم؟

هر محاسنی که این شباهت دادن ها داشته باشد حقیقت این است که مبارزه انتخاباتی آمریکا صدای رسایی از منحصر به فردی در دوران تارخی و کاندیداتوری ترامپ را تجربه کرده است. بنابراین چرا نباید کس دیگری را به او شباهت بدیم؟

در خصوص روابط ایران و آمزیکا بعد از انتحابات، یک کارشناس مسائل ایران گفته:

ترامپ به طرز دردناکی پوپولیست و غیر قابل پیش بینی است. او ورژن آمریکایی رییس جمهوری سابق ایران محمود احمدی نژاد است.

با این حال این قیاس مطلقی نیست. آنها کاملا به هم شباهت ندارند و تفاوت های آنها نیز غیر قابل اغماض است. یکی از آنها تاجر ثروتمند نیویورکی است و دیگری فرزند یک آرایشگر فقیر. ترامپ با انزجار درباره ایران اظهار نظر میکند و توافق هسته ای سال گذشته را رسوایی می خواند.

احمدی نژاد سالها موی دماغ غرب شده بود و اظهارات ضد اسرائیلی و آمریکایی او معروف بود. احمدی نژاد بارها بر افسانه بودن هولوکاست تاکید کرده بود. این بخش مورد حمایت برخی از حامیان ترامپ نیز بود.

این اظهارات احمدی نژاد در نهایت به ایزوله شدن هرچه بیشتر ایران و تعمیق تحریم های بین المللی علیه ایران ختم شد.

یک کارشناس ایران در اوایل سال نوشته بود که احمدی نژاد سال ۲۰۰۵ به قدرت رسید و این کاملا شبیه به روی کار آمدن ترامپ است.

او همچنین گفته بود: رای دهندگان ایرانی از انتخابات سال ۲۰۰۵ سرخورده شدند. جنبش اصلاح طلبی متوقف شده بود و بخش قابل توجهی از جمعیت ایران قادر به مشاهده عواید حاصل از فروش نفت نبودند . با ورود احمدی نژاد و پلتفورم پوپولیستی او نخبگان سیاسی ایران را مورد انتقاد قرار میداد و قول داد که فرصت های بیشتری را برای مردم فراهم آورد. این حرف ها ورژن ایرانی “آمریکا را دوباره بزرگ و پرقدرت خواهیم کرد” ترامپ بود.

اظهار نظر های پوپولیستی در نهایت به پیروزی احمدی نژاد ختم شد.

این کارشناستن همچنین گفته بود که انتخابات ایران در سال ۲۰۰۵ دو قطبی شده بود. ۱۱ سال بعد در انتخابات آمریکا هم دقیقا همین اتفاق افتاده است . درست مانند احمدی نژاد ترامپ نیز رای رای دهندگان ضد سیستم را جلب کرد.

خواهیم دید که انگار همین روش برای احمدی نژاد آمریکایی ها برای پیروزی در انتخابات کافی است. هرچند احمدی نژاد ایرانی امروز بال و پر سیاسی اش ریخته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.