احضار و تهدید شرکت کنندگان در نشست ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ اهل سنت شما‌ل‌غرب کشور

سه شنبه, 25ام آبان, 1395
اندازه قلم متن

ahle-sonat-300x191

در پی برگزاری ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ نشست ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ ﻋﻠﻤﺎﯼ اهل سنت در شمال‌غرب کشور، تعداد زیادی از دست اندرکاران و شرکت کنندگان این نشست توسط اداره اطلاعات احضار و تهدید به برخورد قضایی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به دنبال برگزاری ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ نشست ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ ﻋﻠﻤﺎﯼ اهل سنت استان های کردنشین شامل کردستان، آذربایجان غربی وکرمانشاه، اداره کل اطلاعات این استان‌‌ها، اقدام به احضار اکثر علما و فعالان مذهبی شرکت کننده در این مجمع کردند و طی جلسات و تماس های برقرار شده مشارکت کنندگان را تهدید به برخورد قضایی نمودند.

شایان ذکر است ﺭﻭﺯ ﺳﻪ‌ﺷﻨﺒﻪ مورخ سیزدهم مهرماه سال جاری، ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ نشست ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ ﺟﻤﻌﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﮐﺮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﻨﺒﯽ ﺷﻬﺮﮎ ﺑﻌﺜﺖ ﺳﻨﻨﺪﺝ با حضورآقای ﮐﺎﮎ ﺣﺴﻦ ﺍﻣﯿﻨﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺮﻉ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ برگزار شد که وی در آن جلسه عنوان کرد ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻊ ﺑﻪ ﻫﻤﻪﯼ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻫﺪﻑ ﻣﺠﻤﻊ، ﺑﯿﺎﻥ ﺭﺃﯼ ﻭ ﻧﻈﺮ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺴﺘﺤﺪﺛﻪﯼ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﻓﻘﻬﯽ، ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﻣﯿﺎﻥ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺁﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺗﺤﺎﺩ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪﯼ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.

براساس گزارش های دریافتی از منابع نزدیک به این مجمع، در روزهای اخیر پس از این نشست اداره اطلاعات استان‌های کردنشین ایران،تعداد زیادی از فعالان وعلمای اهل سنت یاد شده را احضار کرده و با تهدید به تشکیل پرونده‌ی امنیتی ومتهم کردن آن‌ها به اقدام علیه امنیت ملی به آنها اعلام کردند که درصورت عضویت و یا شرکت مجدد در جلسات مجمع فقهی ﻋﻠﻤﺎﯼ اهل سنت از طریق دادگاه ویژه روحانیت محاکمه و به زندان های طولانی مدت و هم‌چنین ممنوعیت از منبر و امامت مسجد و خلع لباس محکوم خواهند شد.

به گفته این منابع، مجمع فقهی یاد شده هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و صرفا برای جوابگویی به مسایل فقهی مستحدثه و پیگیری حقوق صنفی علمای اهل سنت و همچنین ارتباط علما ومدارس دینی بر اساس اصول ۱۲ و ۲۶ قانون اساسی تشکیل شده بود.

لازم به اشاره است که اصل ۱۲ قانون اساسی اهل سنت را درکنار اقلیت های دینی یهودی ومسیحی وزردشتی در انجام امور مذهبی آزاد دانسته و اصل ۲۶ هم تجمعات صنفی را به شرط مخل نبودن به نظام کاملا آزاد قانونی دانسته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.