بازهم تصادف اتوبوس دانش آموزان دختر راهیان نور: ۲ کشته و ۱۵ مجروح

جمعه, 19ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

کسی نگفت با توجه به تصادفات متوالی صورت گرفته طی این مدت، تجدید نظری در نحوه اعزام کاروان ها خواهد شد و همه با افتخار از ادامه این مسیر سخن گفتند، به طوری که دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور گفت که اردوهای راهیان نور دانش آموزی کاملا قانونی و داوطلبانه است و مدعی شد که استقبال مردم به گونه ای است که در مواقع و مقاطع مختلف، بسیج و سپاه نتوانسته است پاسخگوی حضور مردم در مناطق دفاع مقدس باشند و در بسیاری از دانشگاه ها، مساجد و … افراد برای شرکت در اردو با شرط اولین حضور به صورت قرعه کشی انتخاب می شوند.

هنوز یک ماه از خبر تلخ تصادف راهیان نور و کشته شدن ۲۶ دانش آموز دختر نگذشته که در حادثه ای دیگر در کمربندی شاهرود، دو تن جان باختند و ۱۵ دانش آموز روانه بیمارستان شدند.

به گزارش کلمه، گزارش ها حاکی از آن است که حوالی ساعت ۲۳ و سی دقیقه پنجشنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش آموزان دختر راهیان نور شهرستان سبزوار در کمربندی شاهرود، دو تن در دم جان باخته و ۱۵ تن نیز زخمی شده اند. سایت بازتاب که این خبر را منتشر کرده، افزوده که ظاهرا کشته ها از همراهان دانش آموزان بوده اند و زخمی ها دانش آموزند. ظاهرا این اتوبوس در حال بازگشت از مناطق عملیاتی بوده است.

ماه گذشته خبر تصادف اتوبوس راهیان نور و کشته شدن ۲۶ دانش آموز بر اثر بی مبالاتی و عدم رعایت نکات ایمنی سفر بازتاب وسیعی در میان محافل خبری و سیاسی کشور داشت، به طوری حتی رهبری نیز پیام تسلیتی به خانواده ها ارسال کرد.

انتقادات به نحوه اعزام دانش آموزان به مناطق بازمانده از هشت سال دفاع مقدس و اجباری بودن این اردوها مقامات بسیج و آموزش و پرورش را وادار به اظهارنظر کرد و هر کس انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفت، تا آنجا که بعد از روزها بحث و گفت و گو، با مقصر خواندن راننده و پرداخت بیمه به خانواده های بازمانده، پرونده تلخ مرگ ۲۶ نفر از دانش آموزان و معلمان را بستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آن زمان هم مثل همیشه آسمان و ریسمان را به هم بافت و پای استکبار و رسانه هایشان را به میان آورد و ادعا کرد که هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست!

سردار نقدی به تحقیقات انجام شده پرداخت و مدعی شد که اقدامات ایمنی در حد بسیار بالایی انجام شده و تمامی موارد ابلاغی در خصوص سلامت زائران بند به بند به صورت دقیق رعایت شده است. اما نگفت با این همه ایمنی مرگ ۲۶ نفر چگونه اتفاق افتاده است.

در همین حال جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین گفته بود که اعزام دانش‌آموزان بروجنی به مناطق عملیاتی، با هماهنگی آموزش و پروش بوده است.

علی فضلی از اعزام بیش از چهار میلیون دانش آموز و دانشجو در سال گذشته خبر داده و گفته بود که امسال ۱۰۵ هزار نفر از دانش‌آموزان دختری که درس آمادگی دفاعی خود را گذرانده‌اند به مناطق عملیاتی جنوب اعزام خواهند شد.

و کسی نگفت با توجه به تصادفات متوالی صورت گرفته طی این مدت، تجدید نظری در نحوه اعزام کاروان ها خواهد شد و همه با افتخار از ادامه این مسیر سخن گفتند، به طوری که دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور گفت که اردوهای راهیان نور دانش آموزی کاملا قانونی و داوطلبانه است و مدعی شد که استقبال مردم به گونه ای است که در مواقع و مقاطع مختلف، بسیج و سپاه نتوانسته است پاسخگوی حضور مردم در مناطق دفاع مقدس باشند و در بسیاری از دانشگاه ها، مساجد و … افراد برای شرکت در اردو با شرط اولین حضور به صورت قرعه کشی انتخاب می شوند.

با توجه به اینکه بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان هر سال بیش از سیصد هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای کشته می شوند و این رقم نه تنها کاهش نیافته که به علت نقض فنی خودروها و ناامنی و عدم استاندار بودن جاده ها روز به روز افزایش هم می یابد، کسی نمی پرسد چرا در اعزام داوطلبانه و مشتاقانه دانش آموزان به مناطق جنگی و اردوهای مستحبی اندکی تامل صورت نمی گیرد و به جای اصرار به توجیه امری که منجر به کشته شدن ده ها تن می شود، باز اصرار است که این کاروان ها راهی جاده های مرگ شوند؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.