فراخوان دعوت سازمانهای دانشجویی ایران به تحریم لمپنیسم در روز دانشجو

شنبه, 13ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

۱۶-azar-slide

به یاد قهرمانان ۱۶ آذر و تمام شهدا و کوششمندان جنبش دانشجویی ایران

۶۳ سال از زمان نقش بستن سه قطره خون بر پیکره دانشگاه می گذرد، و در این دهه ها چه بسیار دانشجویانی که قلم را سلاح کرده و هرگز از مرگ نهراسیدند و نفر به نفر درفش منقوش به خون سه آذر اهورایی و سینه به سینه رسالتشان را تا به این روز با خون دل و نثار جان و مالشان به اینجا و به دست ما رساندند، آن سه تن گویی جلودار لشگری از کوششمندان و رنجبران چند دهه مبارزه علیه استعمار و استثمار و استحمار ماندند و ما این ماییم که می رویم، و چه بسیار از طرف اساتید آزادگی مدح ها شدند، اساتیدی که اگر اجباری به زنده ماندنشان نبود، خود را در برابر دانشگاه آتش می زدند، اساتیدی که همیشه زنده ماندند و این ماییم که می رویم و در پاچال بازار و روزمرگی هایمان گم می شویم.

۶۳ سال از کوبیده شدن پوتین سربازان ظلم پهلوی و پخش پژواک گلوله بر صحن دانشگاه گذشت و ۱۶ آذر به جای آن که تن شریف آن ۳ شهید بر زمین بیفتد، جزیی از بدنه دانشگاه شد که تا ابد فریاد بزند، فریاد آزادی و دانشگاه را سنگری سازد، آخرین سنگر آزادی!
۶۳ سال پیش پس از کودتای نکبت بار ۲۸ مرداد، نیکسون معاون ریاست جمهور وقت امریکا تصمیم گرفت برای زدن تیر خلاص به بدنه ملت رنج دیده به ایران سفر کند، سفری در خزان سرد و مرده و منجمد سال ۳۲ ، که با ورود نیکسون آذر این خزان سرد در شانزدهمش با داغی خون شهدای تابستان سیاهش گداخت و پیش پای نیکسون امریکایی ۳ دانشجوی ایرانی توسط عمال سلطنت ذبح شدند.

خیلی زود یادواره این روز و شهیدان شریعت رضوی، بزرگ نیا و قندچی از طرف پروانه اسکندری (فعال دانشجویی وقت) و کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی به عنوان “روز دانشجو” نامگذاری شد و آغاز و مبدایی شد برای تمام آزادیخواهان و عدالت خواهان و دغدغه مندان دانشجویی، و با وجود این که هر سه شهید از دو جناح سیاسی مختلف بودند، تمامی طبف های دانشجویی پیشنهاد روز جاوید شدنشان را به عنوان مبدا تاریخ آزادیخواهی و آرمان گرایی جنبش دانشجویی پذیرفتند.

سال ها گذشت و هر سال ۱۶ آذر تبدیل به روزی شده بود برای لرزش پایه های استبداد، انقلاب ۵۷ با نقش گسترده دانشجویانی که ۳ شهیدشان را مهر شناسنامه و سند اصالتشان می دانستند انجام شد و سال ها بعد احزاب و دسته جاتی که شهدای ۱۶ آذر ۳۲ را تقدیم داشتند غیر قانونی شناخته شدند، اما آن هنوز به عنوان سمبل مبارزه با استثمار و استعمار و استحمار شناخته می شدند.
درست روز بعد از ۱۶ آذر ۳۲، نیکسون در همان دانشگاه قدم زد و دکترای افتخاری حقوق گرفت و مراسم جشن دیکتاتوری برپا شد. جشنی که در آغازش ۳ انسان حق جو را قربانی شادباشش کردند.

بر ما مسجل بود که مسئولینی که برگزاری مراسم یادبود این روز را از متولیان حقیقی آن یعنی جنبش دانشجویی غصب کرده اند، قطعا و مسلما تاریخچه اش را می دانند، و خوب می دانند و ما هم می دانیم آن که ۱۶ آذر ۳۲ را جشن گرفت دیکتاتوری و استبداد پهلوی و نیکسون امریکایی بود.

سخنمان با مسئولین نیست که به خود اجازه داده اند تا برای روزی که متعلق به دانشجو است تصمیم گیری کنند، مسئولینی که شب و روز با توقیف غیر قانونی نشریات دانشجویی یا لغو برنامه ها سعی بر سرد کردن و انفعال جنبش اصیل دانشجویی دارند.
سخنمان با تو است، یار دبستانی و همکلاسی من، ۶۳ سال است که این روز، روز طنین فریاد آزادی از آخرین سنگرش یعنی دانشگاه است! روزی است که کاملا متعلق به تو است، روزی که ۳ شهید در آن به خون غلتیدند تا آغازگر راه بی شمارانی شوند که در راه آزادی کشته شدند و زندان کشیدند.

حسین فرمود: اگر دین ندارید، پس در دنیای خود آزاده باشید، آقایان روحانی، مشاورین ازدواج گرامی، بازیگران محترم، طنازان (طنز پردازان) عزیز و نمایشگران روحوضی ارجمند، آقای رئیس دانشگاه که برای سخنرانی خود بلیط می فروشی، این روز سالروز شهادت ۳ آزاده بود که خواستند در دنیایشان آزاده باشند و در معرکه عاشورای زمانشان آزادگی حسین را پیشه کرده و در برابر لشگر تا دندان مسلح سلطنت ایستادند و این دستگاه دیکتاتوری بود که جنگ شادی و جشنش را برپا ساخت و یادآور می شویم که هر روز، عاشورا و هر سرزمینی کربلا است، نهضت حسین از آدم آغاز شد و چهره یزید از قابیل بیدار و هر دو تا پیروزی حق استوار، ۳ قطره خون از برای آزادگی بر صحن دانشگاه جاوید شد و این دیکتاتوری سلطنتی بود که یزیدوار در روز مبارزه ملت ستمدیده ایران جشن گرفت.
اگر بعد از بیش تر از ۱۰۰۰ سال بر واقعه عاشورا ماتم می گیرید، ما ضمن تجدید پیمان با آرمان های جنبش اصیل دانشجویی اعلام می کنیم که با درس گرفتن از آزادگی حسین، در این روز ماتم و عزا نمی گیریم ولی در یادبود شهادت قهرمانانمان، به جای برپایی جنگ شادی و جشن و مسابقه ، فریاد آزادی و آگاهی سر می دهیم!

هم کلاسی عزیز! پرچمی که نسل به نسل به ما رسیده است را بردار، این روز، روز خون دادن هم کلاسی هایت در راه آزادی است، از شرکت در جشن و جنگ شادی و لمپنیسم به احترام چند دهه فعالیت و خون شهدای عرصه آزادیخواهی دوری کن و با فهم خود به مسئولان جور و جهل بفهمان که روز دانشجو قابل قلب، بدل و جعل شدنی نیست.

ما تشکل های دانشجویی سراسر کشور، از تشکل های زیر و مجریان برنامه های مشابه در دانشگاه های دیگر می خواهیم به پاسداشت خون شهدایمان نسبت به لغو برنامه های جشن، جنگ شادی، مسابقه و… اقدام کنند و در صورت عدم همکاری، از یاران دبستانیمان می خواهیم تا نسبت به مشارکت در برپایی مراسم ابتذال و استحمار در روز شهادت آزادیخواهان پرهیز کرده و در صورت عدم توان برپایی مراسم درخور، با کتاب خوانی گروهی در ساعات برگزاری جشن در جای جای دانشگاه این روز را گرامی بدارند.
یاد و خاطره شهدای جنبش دانشجویی گرامی باد.

برگزار کنندگان مراسمات جشن و شادی که تقاضای لغو برنامه را از ایشان داریم (به ترتیب الفبا):

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد: بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه ارومیه: انجمن اسلامی مستقل و جامعه اسلامی
دانشگاه اراک: مسئولین دانشگاه
دانشگاه الزهرا: انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه ایلام: جامعه اسلامی دانشجویان
دانشگاه بجنورد: بسیج دانشجویی
دانشگاه خوارزمی: کانون طنزپردازان جوان
دانشگاه شیراز: انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه علامه طباطبایی: کانون فیلم و عکس
دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مسئولین دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز: جامعه اسلامی دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان: جامعه اسلامی دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی لرستان: مسئولین دانشگاه
دانشگاه گیلان: انجمن های علمی و کانون های فرهنگی و اجتماعی

و کلیه تشکل ها و مسئولین برگزار کننده مراسمات جشن و شادی در دانشگاه های دیگر در سالروز نقطه عطف تاریخ آزادیخواهی جنبش دانشجویی.

دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد

تشکل های امضاکننده (به ترتیب الفبا):
۱٫ انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه ایلام
۲٫ انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه زنجان
۳٫ انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز
۴٫ انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه یزد
۵٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه استهبان
۶٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اشراق بجنورد
۷٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم
۸٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۹٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان
۱۰٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
۱۱٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱۲٫انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
۱۳٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
۱۴٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۱۵٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان
۱۶٫ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان
۱۷٫ انجمن اسلامی دانشجویان عدالت گرا دانشگاه رازی کرمانشاه
۱۸٫ انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی همدان
۱۹٫ انجمن اسلامی دانشجویی مستقل دانشگاه زنجان
۲۰٫ انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران
۲۱٫ انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
۲۲٫ انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
۲۳٫ تشکل اسلامی – سیاسی امید دانشگاه آزاد واحد زنجان
۲۴٫ کانون فرهنگی هنری سایه دانشگاه زنجان
۲۵٫ کانون مطالعات فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه
۲۶٫ کانون هلال احمر دانشگاه زنجان
۲۷٫ کانون هنرهای تجسمی دانشگاه زنجان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.