عفو بین الملل خواستار اجازه ملاقات نازنین زاغری با دخترش شد

سه شنبه, 30ام آذر, 1395
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین الملل روز گذشته در بیانیه ای با عنوان «ایران اجازه دهد نازنین زاغری، مادر زندانی، با دخترش ملاقات کند» بر فشار سپاه پاسداران بر محرومیت این «زندانی عقیدتی» از ملاقات با دخترش تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۹ دسامبر، مصادف با ۲۹ آذرماه، سازمان عفو بین الملل از ایران خواست تا اجازه دهند نازنین زاغری راتکلیف زندانی دو تابعیتی با دخترش ملاقات کند.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل آماده است: “ماموران سپاه پاسداران ایران فعال خیریه ایرانی-بریتانیایی، نازنین زاغری راتکلیف را تحت فشار گذاشته اند که یا دختر دوساله اش را به داخل زندان ببرد و یا تعهدنامه ای را امضا کند که هیچ حقی برای با دخترش بودن، ندارد.”

عفو بین الملل تاکید کرد؛ مورخ دوم دسامبر نازنین زاغری در تماس تلفنی با همسرش گفته است که هیچ کدام از این شرایط را نمی پذیرد و خواستار اجازه ملاقات با دخترش از مقامات زندان است. وی خواستار شده تا مقامات اجازه ملاقات‌ طولانی مدت مثل یک روز کامل یا دو نصفه روز با دخترش را بدهند. این زندانی درحال حاضر تنها از امکان ملاقات‌های یک ساعت در هفته برخوردار است.

خانم زاغری رتکلیف فروردین سال جاری هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در “براندازی نرم” و همکاری با “موسسات معاند” متهم کرد و او به ۵ سال حبس محکوم شده است.

پیشتر گزارش شده بود، شوهر خانم زاغری رتکلیف گفته است که در هفته‌های گذشته همسرش به “مرز شکستن” رسیده و حتی نامه خودکشی نوشته و به هم‌سلولی خود داده است.

عفو بین الملل در بیانیه پیشین خود به نقل از خانواده زاغری-رتکلیف نوشته بود که او علیرغم دو بار انتقال به درمانگاه اوین از مراقبت های پزشکی کافی بهره مند نشده است.

سپاه پاسداران ایران بیانیه ای را در روز ۱۵ ژوئن منتشر کرد و گفت که نازنین زاغری رتکلیف “در طراحی و انجام یک پروژه رسانه ای و سایبری با هدف براندازی نرم دولت شرکت کرده است.”

عفو بین الملل نوشت که خانم زاغری زندانی وجدان است و “فقط به دلیل استفاده صلح آمیز از حق خود برای آزادی بیان و تماس با دیگران زندانی است.”

فیلیپ لوتر از مقام های عفو در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: “خبر افت سلامتی نازنین زاغری رتکلیف بسیار نگران کننده است. زندانی شدن او به اتهامات تصنعی ‘امنیت ملی’ کاملا غیرموجه است.”

“پس از بازداشت، او از کودک خردسالش جدا شد و برای ۴۵ روز در زندان انفرادی نگهداری شد. مقام های ایرانی به جای تمدید درد و رنج او باید فورا و بدون شرط او را آزاد کنند و به این وضع پایان دهند.”

او، که ۳۷ سال دارد، برای بنیاد رویترز کار می‌کند. بنیاد رویترز، وابسته به خبرگزاری تامسون رویترز، به فعالیت‌های خیریه اختصاص دارد.

برخی مقام‌های ایرانی در ماه‌های اخیر نسبت به خطرات احتمالی فعالیت‌های شهروندان ایرانی که تابعیت کشورهای دیگر را هم دارند هشدار داده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.