مهدی کروبی در نامه‌ای از حصر خانگی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا کرد

دوشنبه, 6ام دی, 1395
اندازه قلم متن

مهدی کروبی، از رهبران معترضان به انتخابات ۱۳۸۸ و دبیرکل حزب اعتماد ملی، با انتشار نامه‌ای از حصر خانگی، از دبیرکلی این تشکل اصلاح‌طلب کناره‌گیری کرد.

آقای کروبی، در این نامه که تاریخ امروز ۶ دی را دارد، نوشته است: “با توجه به حصر غیرقانونی اینجانب که از سال ۸۹ آغاز شده و پایان آن نامعلوم است و زمانی برایش تعیین نشده، اینجانب درخواست استعفا از دبیرکلی حزب دارم و از دوستان تقاضا می‌‌کنم بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌خاطر مصالح مهم‌تر حزب، این درخواست را قبول و تصویب کنند.”

نامه مهدی کروبی، دومین نامه سرگشاده ای است که از زمان شروع حصر خانگی او منتشر می شود. نخستین نامه در فروردین گذشته انتشار یافت و آقای کروبی در آن، خواستار محاکمه علنی خود شد.

نامه اخیر، در شرایطی منتشر شده که در روزهای گذشته، اخبار ضد و نقیضی در مورد بروز اختلافات داخلی در حزب اعتماد ملی و اعلام کناره‌گیری رسول منتجب‌نیا قائم مقام این حزب منتشر شده است.

مهدی کروبی، در این نامه که در سایت رسمی حزب اعتماد ملی منتشر شده، با اشاره به “انصراف” آقای منتجب‌نیا از سمت قائم‌مقامی حزب نوشته است: “بدون ورود ماهوی به موارد اختلافی، از تمامی دوستان مصرانه می‌خواهم از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد به شدت اجتناب کنند.”

آقای کروبی از اعضای اعتماد ملی خواسته تا “نیروهای حزب را در سراسر کشور فعال کنند و از ظرفیت به وجود آمده در جهت جذب نیرو و توسعه حزب بهره گیرند”. وی همچنین به اعضای این حزب اصلاح‌طلب توصیه کرده “ضمن حفظ استقلال حزبی‌” خود، “با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب تعامل و همکاری داشته باشند”.

اختلاف در اعتماد ملی

خبرگزاری ایلنا روز شنبه با اشاره به وجود اختلاف نظر میان رسول منتجب‌نیا قائم مقام و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشت که این اختلاف “بر سر چگونگی همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان” ایجاد شده است.

به نوشته ایلنا، اختلاف مشخصا ناشی از آن بوده که “شورای مرکزی حزب اعتماد ملی موافق تعامل با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده اما منتجب‌نیا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده است”. این خبرگزاری توضیح بیشتری در مورد ملاحظات آقای منتجب نیا در مورد “تعامل” با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نداده است.

این شورا که ریاست آن با محمدرضا عارف نماینده مجلس دهم است، از نمایندگان گروه های مختلف اصلاح طلب تشکیل شده و وظیفه ایجاد هماهنگی میان این تشکل ها را بر عهده دارد.

مهدی کروبی در نامه اخیر خود، ضمن تاکید بر لزوم تعامل حزب اعتماد ملی با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، به گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم توصیه کرده “از خودمحوری و برتری جویی نسبت به دیگران پرهیز و اجتناب کنند”.

آقای کروبی در بخشی از نامه خود آورده است: “از تجربه شیرین خرداد ۷۶، ۷۹ و همچنین ۸۰ (که برخی در حاکمیت با آوردن چندین کاندیدا، خواستند در رای اصلاح‌طلبان خلل ایجاد کنند)، استفاده کنید. کما اینکه در سال ۸۰ آن تلاش‌ها برای تشتت و شکستن آرا، به خوبی مدیریت و پیشگیری شد. چگونی تحقق آن پیروزی‌ها را فراموش نکنید.”

وی همچنین به “اشتباهات مکرر جمعی در انتخابات مجلس هفتم و ریاست‌جمهوری ۸۴” اشاره کرده و نوشته در سال ۱۳۸۴ “با تایید صلاحیت ۲ تن از اصلاح‌طلبان با حکم حکومتی، که بعدها برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شدند، و شکست اطلاح‌طلبان، کشور با خسارتی بزرگ رو‌به‌رو شد و باعث بر باد رفتن ثروت و آبروی کشور شد که آثار زیان‌بار آن، تا چند دهه دیگر قابل جبران نخواهد بود”.

مهدی کروبی از ابتدای اسفند ۱۳۸۹ و در پی تداوم اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در زندان خانگی به سر می‌برد. به نوشته سایت حزب اعتماد ملی، نامه استعفای دبیرکل این حزب از طریق پسر او محمدحسین کروبی در اختیار این سایت قرار گرفته است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.