خلف وعده مسئولان و ناتوانی در ادامه زندگی حدود ۳۰۰۰ دستفروش اهوازی

پنجشنبه, 9ام دی, 1395
اندازه قلم متن

حدود ۳۰۰۰ دستفروش اهوازی از حدود ۹ ماه پیش با برخوردهای فیزیکی و قضایی از جمله محکومیت تعدادی از آنان به چندماه حبس، تنها راه کسب و درآمد خود را از دست داده اند. این دستفروشان که همگی از قشر ضعیف و آسیب پذیر از لحاظ اقتصادی هستند، ماههاست کلیه مجاری قانونی برای ادامه کسب خود را طی کرده اند اما علی‌رغم وعده مسئولین این شهر، هنوز هیچ اقدامی برای ساماندهی آنان صورت نگرفته و ناتوانی در ادامه زندگی و تامین مخارج خانواده هایشان، روزهای سختی را برای آنان رقم می زند. گزارش پیش رو از گفتگو با تعدادی از این شهروندان دردمند است که در ادامه می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود سه هزار دستفروش اهوازی از بیش از ۹ ماه پیش با برخوردهای فیزیکی ماموررین شهرداری و نیروی انتظامی و هم‌چنین درگیر شدن در پرونده های قضایی که به محکومیت تعدادی از آنان به چندماه حبس منتهی شد، تنها راه کسب و درآمد خود را از دست دادند.

یکی از این دستفروشان به گزارشگر هرانا توضیح داد: “ما جوانان ایرانی ساکن اهواز هستیم که از بیکاری رنج می بریم. ۹ ماه پیش تنها کاری که داشتیم دست فروشی بود که توسط مامورین شهرداری و نیروی انتظامی مانع کار ما شدند. به ما قول دادند که دست فروشان نادری سامندهی می شوند اما متاسفانه الان ۹ ماه است که هیچ اقدامی صورت نگرفته و در اثر بیکاری ما خانواده هایمان در رنج و غذابند چون تنها درآمد ما از دستفروشی بود.”

دستفروش دیگری با بیان اینکه مسئولین و اکثریت مردم فکر می کنند ما از سر بی عرضگی دست به این کار زده ایم، گفت: “نه اینطور نیست هیچ کار دیگه ای وجود ندارد و از سرناچاری مشغول این کار بودیم. خیلی از ما دستفروشان توسط مامورین شهرداری و نیروی انتظامی ضرب و شتم شدیم. حتی تعدادی از ما به تحمل چندماه حبس محکوم شدیم. چرا؟ چون فقط یک لقمه نان حلال برای خانواده هایمان میخواهیم. خانواده هایی که با مشکلات بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند از جمله اجازه خانه، حتی بی خانگی، بعضی خانواده ها اعضای بیمار با هزینه های سرسام آور بدون بیمه دارند و چیزهای دیگر.”

شهروند بیکارشده دیگری سخنان همکارش را اینگونه ادامه داد: “متاسفانه در اهواز بی مسئولتی بی داد می کند وهیچ گونه اقدامی برای قشر ضعیف ما انجام نشده است. مسولین هم مثل همیشه فقط وعده های پوچ می دهند وهیچ راه حلی تاکنون انجام نشده. آیا این قشر ضعیف ایرانی حساب نمی شود؟ آیا مسئولین تاکنون به فقر مردم فکر کرده اند؟ یا شاید تا حالا برای آنان پیش نیامده باشد که شب ها بدون شام بخوابند، یا نگران پول مدرسه بچه هاشان باشند.”

عضو دیگر این صنف تاکید کرد: حدود ۳هزار دست فروش با احتساب هرنفر دارای ۳ نفر جمعیت خانواده عددی بالغ بر۹هزار نفر درخط کامل فقر زندگی می‌کنند. چرا هیچ نهاد وارگارنی ومسئولی حاضر به جوابگوی نیست؟

شهروند دیگر اهوازی با ترکیدن بغضش و درحالی که اشک هایش جاری بود به گزارشگر ما گفت: خود من مشکلات زیادی دارم. بنده از ناحیه دست و پا راست دچار مشکل هستم. دارای پدر ومادر مریض هستم که تنها امیدشان من هستم ومن هم تنها امیدم دست فروشی بود. بسیاری از جوانان دیگر هستند که مشکلاتشان از من نیز بیشتر است.

این شهروند هم‌چنین تصریح کرد: ما تمامی ارگان های مربوط حتی نزد مراجع تقلید، هرجایی که فکرش را بکنید از شهرداری و فرمانداری و شورای شهر و غیره، مراجعه کردیم، نامه نوشتیم، استشهاد جمع کردیم، هیچ کدام فایده ای نداشت. تعدادی از همکاران ما به دلیل اینکه جلوی خانواده شان شرمنده بودند، دست به خودکشی زدند. واقعا دیگر توان ادامه زندگی با چنین مشکلات شدید اقتصادی و بیکاری را نداریم.

یکی از مطالبه گران این صنف در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال پیگیرهای مکرر ۸ ماه نمایندگان دستفروشان و جلسات مکرر با استاندار و فرماندار اهواز و شورای شهر و شهردار، این جلسات عملا تا الان جنبه ی نمایشی و تشریفاتی داشتند. از آنجایی که دستفروشان نهایت همکاری و حتی با درخواست ونامه نگاری مکررآنها، جهت ساماندهی و شناسنامه دارشدن صورت گرفت، اما مورد حمایت تا الان واقع نشدند و با مراجعه به فرمانداری وشورای شهر بدون جواب مثبت و قانع کننده روبرو میشوند و ظاهرا زندگی هزاران خانوار و بیکاری چندماه این جوانان که محروم ازاستخدام درشرکت های نفتی و ملی حفاری هستتند، مورد اهمیت مسئولان زیربط وحتی اشخاص سیاسی واقع نشده است. تهران با جمعیتی بالغ بر۱۴میلیون نفر توانسته به راحتی بیش از صدهزار نفر را در ۵۰ بازار شب در مکان مرکزی تهران و متروها و حتی در فرودگاه ها ساماندهی کند. امیدواریم مسئولان زیربط و نمایندگان مجلس و وزارت کاروتعاون و رفاه اجتماعی یک عزم جدی و راسخ برای حل معضل جوانان سالم وشریف دستفروش بیندیشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.