امکان مشارکت سیاسی برای زنان ایرانی فراهم نیست

شنبه, 2ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

نایب رئیس فراکسیون زنان در مجلس دهم با اشاره به لزوم عدالت جنسیتی، از قبضه شدن پست‌های مدیریتی توسط مردان انتقاد کرده و می‌گوید مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان کشور با نرخ ورودی آنها به دانشگاه‌ها تناسب ندارد.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس، از فراهم نبودن امکان مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور انتقاد کرده است. او به خبرگزاری ایلنا گفته که زنان به نسبت سهم‌شان در آموزش عالی، از پست‌های مدیریتی بهره‌مند نیستند.

سیاوشی یادآوری کرده که دستیابی به توسعه متوازن و پایدار مستلزم توجه به توانایی‌های زنان است: «بنابر ماده عدالت جنسیتی دستگاه‌های اجرایی موظف و مکلف به رعایت این مسئله شده است و این در حالی است که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز باید در راستای تحقق این مهم اقدام کند.»

ماده ۱۱۶ لایحه برنامه ششم توسعه بر لحاظ کردن سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن استوار است. مجلس دهم در روز ۱۹ دی این ماده را با ۱۶۲ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع تصویب کرد.

این ماده مقرر می‌کند: «کلیه دستگاه‌های اجرائی موظفند به‌ منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی خانواده مبنی بر تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان و نیز به‌منظور بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، با سازماندهی و تقویت جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده در دستگاه، نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود و ارزیابی آثار تصمیمات خود در آن چارچوب، براساس شاخص‌های ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده در چارچوب سیاست‌های کلی خانواده اقدام کنند.»

طیبه سیاوشی به ایلنا گفته است که تصویب این ماده معطوف به تبعیض مثبت برای زنان نیست بلکه تاکیدی است بر این که تبعیض منفی علیه زنان اعمال نشود: «ما به‌دنبال این هستیم که شایسته‌سالاری که نیاز جامعه است، در عمل نیز اجرا شود و در این راستا به زنان شایسته و شایستگی‌های این گروه از جامعه توجه شود.»

طبق آمارهای رسمی، ۶۴ میلیون نفر از جمعیت کشور بالای ۱۰ سال سن دارند و ۳۸ درصد آنها جزء فعالان اقتصادی منظور می‌شوند.۵۰ درصد این عده باید زنان باشند، اما سهم آنها در مشارکت اقتصادی تنها ۱۳درصد است.

مشاور وزیر کار، پیش از این، غیرفعال بودن ۸۷ درصد جمعیت زنان ایرانی در اقتصاد کشور را نامتناسب با تحصیلات و توانمندی‌های زنان و اهداف توسعه خوانده و گفته بود که بیشترین تراکم مشارکت اقتصادی زنان نیز در بخش خدمات است و نه صنعت.

وحیده نگین، مشاور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در امور زنان، نرخ نازل مشارکت اقتصادی زنان و محدودیت‌ها و موانع موجود برای به صحنه کشاندن زنان را ناشی از نگاه جنسیتی، مردسالارانه و بسترهای فرهنگی و اجتماعی دانسته بود.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان هم قبلا اعلام کرده که آمار بیکاری در میان زنان تحصیل‌کرده بالای ۴۰ درصد است: «در دهه‌های اخیر به واسطه رشد تحصیلات دانشگاهی دختران، نمره قابل قبولی گرفته‌ایم، اما در زمینه تبدیل این دانش‌آموختگان به نیروی انسانی هنوز نتوانسته‌ایم موفق باشیم.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.