مخالفت با درخواست عفو محمدامین آگوشی در زندان تبریز

جمعه, 8ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

کمیسیون عفو مرکزی در تهران با درخواست عفو محمد امین آگوشی زندانی امنیتی زندان مرکزی تبریز مخالفت کرده است. این مخالفت در حالی است که کمیسیون عفو استان آذربایجان غربی (دادسرای نظام ارومیه) با درخواست عفو این زندانی موافقت کرده بود. این زندانی امنیتی از سال ۸۶ است که تحمل حبس می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به آقای آکوشی در مورد مخالفت با درخواست عفو این زندانی امنیتی گفت: “درتماسی که آقای آگوشی با کمیسیون مرکزی عفو در تهران داشته به او گفته اند با درخواست او مخالفت شده است. وی به مسئولین زندان مراجعه کرده و در این مورد و ظلمی که به او شده صحبت کرده است که آنها گفته اند ضابطین اداره اطلاعات در مورد او گزارشی روی پرونده گذاشته اند که در زندان اصلاح نشده است.”

این منبع مطلع در ادامه توضیح داد: “اجرای احکام دادسرای نظام نیز چندی پیش او را احضار کرده بود و در مورد نامه هایی که از وی در خبرگزاری ها منتشر شده به وی هشدار داده بود. گویا بعد از این احضار پرونده را خواسته اند تا به تبریز ارسال شود. آقای آوگوشی درخواست دیدار حضوری با دادستان نظامی تبریز نوشته تا در مورد یکسال و نیم باقی مانده از حبسش و بیماری هایش توضیح دهد.”

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، محمد امین آگوشی مدت چهارماه در بخش قرنطینه زندان تبریز به صورت بلاتکلیف نگهداری می شود. آقای آگوشی از «تنگی نفس، کمر درد و بیماری کلیوی» رنج می برد. ناهماهنگی میان ارگان های مربوطه از اجرای «حکم نیمه باز» وی و خارج شدن او از بندی که محل نگهداری موقت زندانیان است جلوگیری کرده بود.

محمد امین آگوشی در تاریخ اول مهرماه ٨۶ به اتهام جاسوسی و همکاری به نفع حکومت اقلیم کردستان بازداشت شد. ۷ ماه و ۲۰ روز در سلول های انفرادی قرارگاه رمضان وزارت اطلاعات واقع در شهرستان ارومیه جهت بازجویی بسر برد و پس از گدشت ۸ ماه از بازداشت خود با قرار وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه ی ۲ بازپرسی دادسرای نظامی ارومیه توسط بازپرس پرونده آقای باغبان صادر شده بود، آزاد شد.

در اردیبهشت ماه سال ٨۶ با مراجعه به شعبه ی ۲ دادسرای نظامی شهرستان ارومیه به ریاست آقای حافظ غفاری و قاضی پرونده آقای صمیمی، تفهیم اتهام و به اتهام محارب متهم شناخته شد و به زندان مرکزی ارومیه انتقال داده شد. پس از گذراندان ۴ ماه در زندان مرکزی ارومیه بعد از ۵ جلسه تشکیل دادگاه به ریاست حافظ غفاری با توهین حکم اعدام از طریق تیرباران صادر و اعلام گردید.

با اعتراض به حکم صادر شده، پرونده برای دادرسی به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ به ریاست محمد سلیمی انتقال داده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به استناد ماده ۱۰۹ قانون اساسی تایید گردید.

در سال ۱۳۸۹ پرونده برای اعاده ی دادرسی باز و به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ فرستاده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در تبعید تغییر پیدا کرد.

وی درمرداد ماه ۱۳۹۱ به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده و بعد از یکسال موافقت دادستان دادسرای نظامی به مرخصی اعزام شد.

ایرج محمدی و محمد امین آگوشی در فروردین سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شدند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.