آلودگی تهران سه برابر میانگین جهانی است

سه شنبه, 19ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن


انتخاب خبر: عصر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه “مراسم آغاز به کار و اعلام موجودیت کانون عالی زنان و توسعه پایدار ایران” و رونمایی از “کتاب پیام فوری از مادر زمین، زنان را گرد آورید و دنیا را نجات دهید” در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار انتخاب خبر، در ابتدای این نشست، شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و از فعالان پیشکوست حقوق زنان در ایران ضمن اشاره به مراسم آغاز به کار و اعلام موجودیت کانون عالی زنان و توسعه پایدار ایران گفت: جامعه مدنی بسیار مهم است. جامعه مدنی تنها انتخاب رئیس جمهور نیست بلکه جامعه مدنی یعنی جامعه ای که در آن مردم بخشی از حقوق خود را به کسانی که بیشتر و نه لزوما بهتر از آن ها فعالیت می کنند تفویض می کنند. در حقیقت وظیفه دولت خدمت به جامعه مدنی است.

مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ادامه داد: در تولید هم باید جامعه مدنی وارد شود. در هیچ جای جهان دولت ها تولید کننده نیستند بلکه افرادی مانند بیل گیتس و ادیسون و گراهام بل اختراع و تولید می کنند و دولت ها برای خدمات رسانی بیشتر تولیدات این افراد را گسترش می کنند.

وی جامعه مدنی را جامعه مسئول دانست و عنوان کرد: جامعه مدنی باید توانایی ساختن جامعه را داشته باشد. کسانی که ایران را دوست دارند قطعا به فکر آبادانی آن هستند و از آلوده کردن زمین و هوای آن پرهیز می کنند. دولت هم به عنوان نماینده مردم نباید مروج آلودگی باشد.

لاهیجی افزود: تنها با افتخارات تاریخی نمی توان امروز را ساخت بلکه باید همگام با جامعه جهانی، کشور را بسازیم و جامعه مدنی نیز با تقاضاها و ایستادگی های خود بتواند در این سازندگی همراه باشد.

رئیس انتشارات روشنگران و مطالعات زنان دادن یارانه را ترویج دریوزگی دانست و تصریح کرد: ما مخالف دادن یارانه توسط دولت هستیم. دولت باید برای مردم رفاه و آسایش فراهم کند و این رفاه و آسایش از طریق فراهم کردن امکانات تحصیل، شغل، جلوگیری از کار کودکان و… است.

پنل اول/ ۴ درصد کارآفرینان ایران را زنان تشکیل می دهند

در ادامه مراسم پنل اول با حضور دکتر اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست دکتر عباس محمدی اصل، جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر صدرالدین طاهری، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان و بابک توتون چی مدیر اندیشکده مطالعات علوم اجتماعی، صلح و اکولوژی تشکیل شد.

عباس محمدی اصل سخنران ابتدایی این پنل با بیان اینکه از زمان حضور انسان اندیشه مند بر روی زمین اولین انسان های اندیشه ورز زنان بودند، توضیح داد: انجام همزمان دو کار پرورش و آموزش زنان دلیل این امر بوده است. برای اولین بار زنان کودکان را آموزش دادند، دانه کاشتند و سفال ساختند اما مردان درگیر شکار بوده اند.


استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اگر در طول تاریخ جستجو کنیم حکومت هایی که توسط زنان اداره می شدند اولین حکومت های دموکراتیک تاریخ بودند.

وی با ارائه آمار های از وضعیت محیط زیستی ایران گفت: آلودگی تهران سه برابر میانگین جهانی است. آلودگی محیط زیست نشأت گرفته از رویکرد مردانه به محیط زیست است. ما برای حل معضل آلودگی باید صورت بندی جدیدی از آن ارائه کنیم. راه حل های کنونی جوابگوی حل معضل آلودگی نیست.

محمدی اصل با بیان اینکه آیا می شود مسئله محیط زیست را در پرتو مسائل زنان دید و این دو را با هم ارتباط داد؟ عنوان کرد: بنده کارهای خود را بر روی این فرضیه دنبال می کنم. در پارادایم تمدن زنانه پیش تاریخ زنان همانطور که زندگی می کردند کار هم می کردند بنابراین کار به معنای زحمت و مشقت نبود بلکه تفریح و بازی بود اما بعدها کار در تفکر مسیحی به کفاره گناه اولیه آدم تبدیل می شود. در پارادایم مذکر ابزاری ساخته می شود برای کنترل میل، میل محور زندگی زنانه در تمدن یش تاریخ بوده است و این ابزار عقل نام دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عقل رابط بین اهداف و ابزار ها بوده است، ادامه داد: بعد ها کسانی مانند مارکس وبر نشان می دهند که این عقل ابزاری است و چون نمی تواند هدف نظری خود را تعریف کند مسائلی را هم به زندگی تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه کار زنانه به دنبال سلطه بر طبیعت نبوده است، اضافه کرد: علم جدید با تعریف بیکن مبنی بر اینکه علم به دنبال سلطه بر طبیعت است شکل می گیرد. اما آنگونه که زنان فکر می کردند این بود که ما باید با طبیعت هماهنگ باشیم زیرا که زنان با طبیعت ارتباط ارگانیک دارند. اما نگاه مرد به طبیعت نگاه ابزاری است.

محمدی اصل افزود: هر چه نظام سرمایه داری به عنوان اوج مدرنیته پیش می رود سعی می کند مشارکت بیشتری از زن به اقتضای سوداگری و سودآوری برای خود بطلبد. ضمن اینکه پیامدهای ناخواسته نظام سرمایه داری مانند افزایش رفاه باعث افزایش سواد زنان، اشتغال و استقلال زنان هم می شود. در نتیجه فریاد برابری خواهی نیز از سوی زنان شکل می گیرد. بنابراین نظام سرمایه داری وارد عصر جهانی شدن می شود و تصور می کند تامین منافع بیشتر مساوی با مشارکت مدنی بیشتر زنان و مردان است.

دکتر کهرم سخنران دوم این پنل با موضوع محیط زیست و زن با اشاره به شیوه استخدام خود در سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: در ۴۳ سال پیش زمانی که بنده استخدام سازمان می شدم باید دوره های وزرشی و آمادگی سختی را می گذراندم و به عنوان ضابط قضایی برای مقابله با شکارچیان غیر قانونی به منطقه اعزام می شدم که همزمان با آن از عدوات مخصوص شکاربانی یا محیط بانی استفاده می کردیم که بنده نام این دوره را دوره سخت افزاری می گذارم.

مشاور عالی دکتر ابتکار ادامه داد: بعد از سالها استاد فرشچیان تابلو ضامن آهو را خلق کرد که باعث شد بسیاری از شکارچیان تحت تاثیر این اثر ارزشمند با ما تماس بگیرند و در مراسمی اسلحه های خود را تحویل دهند. بنابراین این تابلو یک اثر نرم افزاری بود.

وی افزود: اکنون زمان نرم افزار است یعنی ما باید با تولیدات نرم افزاری به سمت فرهنگ سازی برویم. زنان در این مسیر می توانند بهترین نتیجه گیری را داشته باشند. با خلق شعر، اثر هنری و … و بازخوانی آنان برای فرزندان و برادران و خواهران خود می توانند روحیه حفاظت از محیط زیست را نهادینه کنند.

دکتر طاهری استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان نیز در ادامه با اشاره به پیوند زن و زمین تصریح کرد: ما همیشه از زمین و میهن با عنوان مام و مادر استفاده می کنیم. این ها ریشه در تفکر مردم باستانی دارد. نام زمین از ریشه زن به معنی زاینده می آید و به همین دلیل از که ما زمین را مونث در نظر می گیریم. میهن را نیز به مانند مادر دوست می داریم زیرا که ارتباط ما با میهن به مانند ارتباط ما با مادر خویش است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه ما از کودکی از زنان خواسته ایم تا زیبا باشند افزود: از هنگام کودکی اینگونه به دختران القا می شود که شما باید زیبا باشید و مستقل بودن و مدیر بودن را به آنها نمی آموزیم و این باعث نابرابری جنستی در بلند مدت می شود. زیبا بودن زنان خواست مردان است و به خود زنان بسیار ضربه می زند.

وی با بیان وضعیت کارآفرینی زنان در جهان و مقایسه‌ی آن با ایران تصریح کرد: در برخی از کشورها تا ۶۵ درصد کارآفرینان را زنان تشکیل می دهند. متاسفانه در ایران ۴ درصد کارآفرینان را زنان تشکیل می دهند که بسیار پایین تر از میانگین جهانی است. بر اساس تحقیقی که صورت گرفته است در کشورهایی که درصد زنان کارآفرین بیشتر است به مراتب توسعه آن کشور نسبت به سایر کشورها در رتبه بالاتری قرار دارد.

در انتهای پنل، بابک توتونچی که ریاست آن را نیز بر عهده داشت ضمن جمع بندی صحبت های سه سخنران دیگر تاکید نمود که مسایل حقوقی واجتماعی زنان قطعا باید مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات موجود در این زمینه مرتفع گردد.

وی افزود: وقتی یک زن همچون همسرش نمی تواند برای فرزندش حساب بانکی باز کند باید فراموش نکنیم که ما در مسایل حقوقی مربوط به جامعه زنان جای بسیاری برای کار داریم.


این جامعه شناس و فعال مدنی افزود: توسعه پایدار همان توسعه مشارکتی است یعنی توسعه ای که به دست مردم انجام شود و برای تامین نیازهای یک نسل، هزینه های عدیده فرهنگی ومحیط زیستی و… را بر نسل های آینده تحمیل ننماید.

توتونچی افزود: هرچند تعهد ایران در بین المجالس مبنی بر اختصاص ۳۰% از کرسی های مجلس محقق نشد اما اگر همین تلاشها وکمپین ها و پویش های زنان نبود ما همین ۵% نمایندگان زن را هم در مجلس نداشتیم.

پس از پایان پنل نخست و پیش از پنل دوم بانو هما ارژنگی شاعر معاصر با خواندن یکی از سروده های خود به نام « بانوی ایرانی» باعث غنای ادبی و فرهنگی جلسه گردید.

پنل دوم/ زمینه فعالیت زنان کم است

پنل دوم این نشست با مدیریت آناهیتا پزشک پور از اعضای هیئت موسس کانون عالی زنان وتوسعه‌ی پایدار ایران و با حضور شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در امور زنان و نماینده دوره پنجم مجلس، شبنم فرشادجو، بازیگر تئاتر و سینما، دکتر یاسمین آرنگ عضو هیات موسس و سخنگوی کانون عالی زنان، بانو صفار پور از فعالان مدنی پیشکسوت، نیسان فروزین مترجم کتاب شینودا بولن و دکتر شهلا لاهیجی و آمنه رضایی تشکیل شد.

در ابتدای پنل، خانم فرشادجو با ارائه عمل کرد خود در زمینه محیط زیستی و برابری زنان عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما نسبت به زنان دید خوبی نیست و زمینه فعالیت آن ها کم است.

این بازیگر و فعال امور زنان ادامه داد: ما در راستای توسعه کارآفرینی زنان، توانستیم تیم اسکواش بانوان را راه اندازی کنیم. و علاوه بر آن یک گروه ۲۰ نفره از هنرمندان را برای فعالیت های محیط زیستی سامان دهی کردیم.


وی با انتقاد از نوع نگاه به زن در سینما گفت: در سینما نوع نگاه به زنان بدبینانه است. زمانی که یک مرد به همسر خود خیانت می کند جامعه از کنار آن به آسانی می گذرد اما در مورد زنان دید بسیار بدی نسبت به آنان وجود دارد. سینما به سمتی حرکت می کند که مردان چند زنِ در سریال ها و فیلم های سینمایی دیده می شود که نگران کننده است.

در ادامه شهربانو امانی مشاور زنان دکتر ابتکار و نماینده سابق مجلس با بیان اینکه خوشبختانه زنان در جامعه فعالیت های خوبی دارند عنوان کرد: نزدیک به ۹۰ درصد موسسین، مدیران و فعالین سمن های محیط زیستی را خانم ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه حضور زنان در مجلس بسیار کم است، گفت: ما در مجلس پنجم لوایح و طرح های بسیار خوبی در حمایت از زنان تهیه کردیم که متاسفانه با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد. در مجلس نهم نیز قانون بسیار بدی تصویب شد که از نظر من ضد زن ترین قانون مجلس ایران است.

وی ادامه داد: در این قانون اجازه ازدواج پدرخوانده با فرزند داده شده است که بسیار نگران کننده است. این اتفاق برای من با سابقه ۳۰ ساله خود در سازمان بهزیستی بسیار ناراحت کننده بود.

در ادامه بانو صفار پور در سخنان غرایی به بیان جایگاه زنان در ایران باستان و چگونگی افول جایگاه اجتماعی وحقوقی او با هجوم فرهنگ های خارجی به کشور پرداخته و زنان ایران را همواره جزو پیشگامان توسعه‌ی کشور دانست.

نفر چهارم از پنل دوم آمنه رضایی بود.

وی حقوقدان و از کنشگران مدنی می باشد که جزو هیئت موسسین کانون عالی زنان وتوسعه پایدار ایران است. آمنه رضایی ضمن ارایه مقاله ای با موضوع عدالت جنسیتی در چشم انداز توسعه‌ی ۲۰ ساله به بیان موقعیت ها و موانع حقوقی زنان و شرایط ناعادلانه‌ی جنسیتی در برنامه های مختلف توسعه کشور دانست.


رضایی با تشریح تفاوتهای موجود در برنامه‌ی سوم و پنجم توسعه که در زمان دولتهای هشتم و دهم نوشته شده بود افزود هرکدام از این برنامه ها به وجود تفاوتهای بینشی در حقوقدانهایی پرداخت که همواره در نوشتن این برنامه ها دخالت داشته اند.

او توسعه‌ی اقتصادی زنان را یکی از ملزومات اصلی مورد نیاز توسعه در جامعه شمرده و به لزوم افزایش و بهینه سازی زیر ساختهای مربوط به توسعه تاکید نمود.

سپس خانم نیسان فروزین در سخنانی مختصر به معرفی خانم شینودابولن به عنوان یک فمنیست معنوی و کتاب پیام مادر زمین پرداخت.

در ادامه ضمن رونمایی ومعرفی کتاب پیام مادر زمین « زنان را گرد آورید، زمین را نجات دهید» که توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است، حضار به امضای پوستر یادبود این مراسم پرداختند.

شایان ذکر است کانون عالی زنان وتوسعه‌ی پایدار ایران انجمنی است مردم نهاد که در راستای حمایت از حقوق زنان و گسترش زیر ساختهای مربوط به آرمانهای ۱۷ گانه‌ی توسعه پایدار تلاشی جدی، علمی و مستقل را آغاز نموده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.