نسرین ستوده همچنان در معرض خطر

چهارشنبه, 1ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

فشار بر زندانیان سیاسی در ایران همچنان ادامه دارد. نسرین ستوده پس از تحمل ۱۹ روز سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شده، اعتصاب غذای ابوالفضل عابدینی ادامه دارد و احمد زیدآبادی به بیمارستان منتقل شده است.

دویچه وله نوشت، جمهوری اسلامی ایران در حالی که به عدم صدور ویزای آمریکا برای هیئت حقوق‌بشری خود اعتراض دارد، با بی‌توجهی به سلامتی زندانیان سیاسی، زندگی آن‌ها را به‌خطر انداخته است. نسرین ستوده وکیل دادگستری، احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت و ابوالفضل عابدینی خبرنگار و فعال کارگری، در شمار زندانیانی هستند که با بدترین شرایط در زندان‌های ایران دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتقال نسرین ستوده به بند عمومی

سحام نیوز به نقل از رضا خندان همسر نسرین ستوده گزارش داده که این وکیل مدافع پس از تحمل ۱۹ روز حبس انفرادی بار دیگر به محل قبلی خود در بند عمومی منتقل شده است.

آقای خندان در فیس بوک خود نوشته است که بیش از این هیچ خبری از وضعیت سلامتی همسر خود دریافت نکرده و روز گذشته نیز به وی اجازه ملاقات با خانم ستوده را نداده‌اند.

روز دوشنبه (۲۹ آبان، ۱۹ نوامبر) رضا خندان گفته بود که در یک هفته گذشته موفق به کسب خبر از همسرش نشده است. خانم ستوده از ۳۴ روز پیش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور سال ۱۳۸۹ در بازداشت به‌سر می‌برد. او که قبلا از زندانیان سیاسی دفاع می‌کرد، در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ و تبانی علیه نظام و عضویت در کانون وکلا” به تحمل ۱۱ سال حبس تعذیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی خانم ستوده را همچنین به‌خاطر تظاهر به بی‌حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرده است.

احمد زیدآبادی در بیمارستان

همزمان با انتقال خانم ستوده به بند عمومی، پایگاه اینترنتی کلمه گزارش داد که احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، در پی بروز مشکلات جسمی، دوشنبه شب این هفته به بیمارستان منتقل شده است. به‌گزارش ادوار نیوز این زندانی سیاسی به‌خاطر شرایط نامناسب زندان رجائی شهر کرج از مدت‌ها پیش دچار مشکلات ریوی شده است.

احمد زیدآبادی دبیرکل ادوار تحکیم وحدت و روزنامه نگار به بیمارستان متقل شد احمد زیدآبادی دبیرکل ادوار تحکیم وحدت و روزنامه نگار به بیمارستان متقل شد

زیدآبادی در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری بازداشت شد. وی ۱۴۱ روز برای حضور در دادگاه نمایشی در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین زیر فشار بود، اما حاضر به پذیرش اعترافات ساختگی نشد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران زید‌آبادی را در آذرماه سال ۱۳۸۹ به ۶ سال زندان، تبعید به گناباد و محرومیت دائم از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد. جوایز قلم طلائی سال ۲۰۱۰ موسسه جهانی مطبوعات و جایزه جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۱ یونسکو به احمد زیدآبادی اعطا شده است.

اعتصاب عابدینی در قرنطینه اوین

در حالی که اعتصاب غذای طولانی نسرین ستوده و وخیم شدن حال احمد زیدآبادی افکار عمومی را بیش از پیش متوجه وضعیت بد زندان‌های ایران کرده است، ابوالفضل عابدینی فعال کارگری و خبرنگار نیز از روز جمعه (۱۶ نوامبر، ۲۶ آبان) در قرنطینه اوین به اعتصاب غذای خود ادامه داده است. وی خواستار انتقال به بند عمومی است، اما مسئولان زندان با این درخواست موافقت نمی‌کنند.

عابدینی، روز پنجشنبه هفته گذشته به‌صورت ناگهانی از زندان اوین به زندان اهواز انتقال یافت، اما یک روز بعد با دستور ویژه دادستان به تهران بازگردانده شد. او از همان روز در قرنطینه اوین نگهداری می‌شود. عابدینی از جمله زندانیانی است که به شکنجه ستار بهشتی شهادت داده‌اند.

پایگاه اینترنتی کلمه روز سه‌شنبه (۳۰ آبان، ۲۰ نوامبر) گزارش داد که گروهی از بانوان بند زنان زندان اوین با صدور بیانیه‌ای به برخوردهایی که منتهی به قتل ستار بهشتی در بند ۳۵۰ زندان اوین شده است اعتراض کرده‌اند. آن‌ها در بیانیه خود از جمله نوشته‌اند:«بدیهی است در کشوری که عاملان و آمران جنایت کهریزک بی‌ آن‌که مورد محاکمه قرار گیرند به مقام و منصبی جدید می‌رسند، تکرار چنین فجایعی چندان دور از ذهن نیست.»

زنان زندانی به قاضی مرتضوی اشاره دارند که از عوامل اصلی جنایات کهریزک شمرده می‌شود. وی‌پس از کنار نهاده شدن از منصب قضایی، از سوی محمود احمدی‌نژاد به ریاست تامین اجتماعی و ستاد مبارزه با قاچاق منصوب شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.