وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران؛ گزارش مهرماه

پنجشنبه, 2ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

“آمار و گزارش‌های ماهیانه که حضور علاقه‌مندان ارائه می‌شود، مستند به اخبار و گزارش‌های انتشاریافته در وب‌سایت موکریان بوده و با توجه به حساسیت‌های موجود، منابع خبری آن، مشخص، در دسترس و قابل دفاع می‌باشد”

آژانس خبری موکریان » حقوق بشر – آژانس خبری موکریان در مهاباد در راستای اهداف خود و با انگیزه اطلاع رسانی بموقع، گزارشی ماهیانه و آماری از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین را به مخاطبین وب سایت ارائه می دهد.

آمار و گزارش های ماهیانه که حضور علاقمندان ارائه می شود، مستند به اخبار و گزارش های انتشار یافته در وب سایت موکریان بوده و با توجه به حساسیت های موجود، منابع خبری آن، مشخص، دردسترس و قابل دفاع می باشد.

لذا از تمامی دوستان و عزیزان مخاطب وبسایت موکریان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن این مهم یاری نموده و از پیشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.

مهر ماه ۱۳۹۱ : گزارش وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی (وضعیت – فعالان سیاسی – اجتماعی و شهروندان)

(۱یک فعال کارگری سنندجی به نام پدرام نصرالهی از سوی دادگاه تجدید نظر استان کردستان به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و ارسال خبر به یکی از گروههای مخالف به ۳ سال به حبس محکوم شد

(۲یوسف رحمانی پور شهروند بوکانی که بیش از ۴ سال است در زندان بسر می برد و سه سال از ایام بازداشت خود را در زندان اصفهان و مدتی را در زندان خوی سپری کرده و اخیراً به زندان ارومیه منتقل شده است و در تمام این مدت با مرخصی ایشان مخالفت شده است.

(۳چهار تن از معلمان شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان به اسامی زیر ممنوع التدریس شدند:صابر خالدیان – دبیر دینی و عربی – لیسانس – ۲۳ سال خدمت ، رئوف حسینی – دبیر دینی و عربی راهنمایی – لیسانس – ۱۸ سال سابقهادریس رنجبر – مشاور ابتدایی – لیسانس – ۱۲ سال سابقه عطاالله سلیمی – دبیر علوم تجربی – لیسانس – ۲۳ سال ،پیشتر نیز در دو نوبت ۲۱ نفر از دبیران و معلمان اهل سنت کردستان که اتهام آنها از اعضای مکتب قرآن بود ممنوع التدریس شده بودند.

(۴روز یکشنبه بیست و سوم مهر ۹۱ ، یک زندانی اهل کامیاران به نام نعمت اسحاقی به بهانه نرفتن به ورزش به دفتر رئیس زندان احضار و در آنجا به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

(۵ صبح روز پنج شنبه ۲۰ مهرماه جاری، پنج زندانی محبوس در زندان مرکزی شهر ارومیه به نام های علی ‌احمد سلیمان، احمد تموئی، جهانگیر (هوشنگ) بادوزاده، یوسف کاکه ممی و مصطفی علی احمد به دستور مسئولین زندان ارومیه به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در این شهر، منتقل شدند.

احمد تموئی به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کُرد به ۱۵ سال زندان، مصطفی علی احمد به اتهام اقدام علیه امنیت به ۷ سال حبس، یوسف کاکه ممی به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون به ۹ سال حبس و علی احمد سلیمان به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

(۶یک شهروند اهل سردشت به نام عمر منجمی راد که حدود یک سال پیش بازداشت شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام امنیتی به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

(۷دو شهروند در استان کردستان، امین ملکی اهل روستای ایرانشاه از توابع شهر سقز و وریا جعفری از اهالی یکی از روستاهای اطراف سنندج، بیش از سه ماه است توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند و تاکنون حکمی برای آنان صادر نشده است.

(۸ به دنبال درگیری بین دو زندانی به نام های منصور حشمت (رابط بند) و منوچهر خسروی،در زندان نقده، سیامند رحمان پور و سیدامجد سید احمدی به همراه منوچهر خسروی برای مجازات به بیرون از بند منتقل شدند. رحمان پور و سید احمدی به بروز درگیری در زندان و نحوه برخورد افسر نگهبان و دیگر زندانیان در این رابطه اعتراض کرده بودند.

(۹یک شهروند سقزی به نام حسن فاطمی که از هر دو پا فلج می باشد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با احزاب اپوزیسیون به تحمل ۳ سال حبس محکوم شد؛ فاطمی هم اکنون در زندان مرکزی سقز بسر می برد.

(۱۰روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه دو فعال کارگری در سنندج به نام های غالب حسینی و یدا… صمدی به صورت جداگانه و طی یک تماس تلفنی برای روز پنج شنبه ۱۳ مهرماه به ستاد خبری این شهر احضار شدند.

(۱۱شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور حکم اعدام دو شهروند اهل سردشت به نام های ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی را که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و افساد فی الارض و عضویت در یکی از گروههای مخالف نظام و … به اعدام محکوم شده بودند؛ تأیید نمود.

(۱۲ از سرنوشت سه شهروند اهل روستای ایرانشاه (تیلکو) ازتوابع شهر سقز واقع در استان کردستان به نام های نامق محمودی و دو فرزندش منوچهر و بهزاد محمودی که در فروردین ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، تاکنون اطلاعی در دست نیست.

(۱۳یک فعال کارگری در سنندج به نام فرهاد ابراهیمی، طبق احضاریه ای برای روز شنبه هشتم مهرماه سال جاری به شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج احضار شد.فرهاد ابراهیمی چندی پیش به مدت ۲ روز بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

(۱۴در یک اقدام هماهنگ از طرف سازمان آموزش و پرورش استان کردستان ،۱۷ نفر از دبیران و معلمان آموزش و پرورش شهرهای سقز، مریوان، بانه، قروه و موچش ممنوع التدریس شدند. مدیران آموزش و پرورش شهرهای مذکور به اذعان خود با دستوری شفاهی، اقدام به« تغییر پُست دبیری به معاونت اجرایی ( امور دفتری ) » ۱۷ نفر از دبیران و معلمان استان کردستان نمودند.

(۱۵ روز گذشته سوم مهر ماه، هفت تن از زندانیان کرد محبوس در زندان ارومیه به نام های مصطفی احمد سلیمان، سید سامی حسینی، شیرکو عثمان ، علی حسین اندیل، سیدجمال محمدی، قادر محمدزاده و منصور آروند پس از انتقال به محل استقرار مأموران یکی از نهادهای امنیتی در زندان مرکزی ارومیه، مورد بازجویی قرار گرفتند.

(۱۶تاکنون از سرنوشت محمد محمدی اهل روستای لنج آباد از توابع شهر مریوان که حدود دوهفته پیش از سوی نیروهای امنیتی در مریوان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده خبری در دست نیست.

(۱۷روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه دو زندانی محبوس در زندان مرکزی سنندج به نام های فرهاد لاهوریان و حسام صلواتی به دستور مسئولین زندان سنندج به قرنطینه این زندان منتقل شدند.گفته می شود علت انتقال لاهوریان و صلواتی به سلول انفرادی، اعتراض به اِعمال تبعیض در استفاده از تلفن همگانی در زندان بوده است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

(۱بیماری سالک طی چند سال اخیر در استان ایلام به عنوان هفتمین استان کشور در معرض سالک افزایش یافته و این بیماری در شهرستان دهلران وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.

(۲سید مالک صادقیان معاون فرهنگی اداره ورزش و امور جوانان استان ایلام در آستانه هفته ازدواج در نشست با کارشناسان اجتماعی این استان گفت: رشد واقعه طلاق در ایلام نگران کننده است؛ در پنج سال گذشته یعنی از سال ۸۵ تاکنون شاهد روی دادن ۳۸ هزار و ۶۰۲ واقعه ازدواج بوده‌ایم.

(۳عبدولی زرآمین معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان ایلام گفت: آمار کل بی سوادان استان حدود ۱۳ هزار نفر است که از این تعداد شش هزار نفر زن و هفت هزارنفر مرد هستند و امسال سه هزارنفر وارد دوره های سواد آموزی و بقیه نیز تا پایان سال زیر پوشش آموزش قرارمی گیرند.

(۴سید هادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از شرکت فولاد زاگرس قروه اظهار داشت: دلیل تعطیلی شرکت فولاد زاگرس در مجلس بررسی و با مقصر تعطیلی این شرکت در صورتی که لازم باشد برخورد قضایی می‌شود. وی دلیل تعطیلی این شرکت را بی توجهی مدیران سابق شرکت عنوان کرد.

(۵به نقل از کارگران مشغول به کار در خدمات شهری شهرداری اشنویه ، این کارگران که تحت نظر شرکت اعتماد کار مشغول به کار هستند و روزانه ۱۰ ساعت کار می کنند ، حدود ۳ ماه است که حقوق خود را نگرفته اند.بر اساس اظهارات این کارگران که اکثراً از اقشار کم درآمد جامعه هستند ، چندین بار اعتراض خود را به اطلاع شورای شهر و شهرداری اشنویه رسانده اند.

بخش سوم: سایر موارد

بامداد روز سه شنبه یازدهم مهرماه، دو نفر از زندانیان زندان مرکزی نقده، به نام های سامی – ع و احمد – ع که از اهالی روستای عین رو از توابع اشنویه در آذربایجان غربی بودند به دستور مراجع قضایی در محوطه این زندان به دار آویخته شدند. اتهام افراد اعدام شده که حدود ۵ سال را در زندان سپری کرده بودند از سوی مراجع قضایی، جرایم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.

آژانس خبری موکریان – مهاباد
مهر ماه۱۳۹۱
اکتبر ۲۰۱۲

www.mukriannews.com


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.