دوهزارمین روز حبس عبدالفتاح سلطانی، وکیل زندانی

پنجشنبه, 12ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر که از سال ۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد، به بیماری های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. آقای سلطانی که دوهزارمین روز از حبس خود را پشت سر می گذارد، با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علیرغم گذشت چندین سال، هنوز به درخواست اعاده دادرسی او توجهی نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عبدالفتاح سلطانی از وکلای مدافع حقوق بشر عصر روز شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شد و به دلیل گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۱۳سال حبس کاهش یافت.

با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم سیزده سال حبس تعزیری عبدالفتاح سلطانی به ده سال کاهش یافت. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.

این وکیل زندانی دوهزارمین روز حبس خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین پشت سر گذاشته است.

یک منبع نزدیک به خانواده سلطانی درباره آخرین وضعیت جسمی این فعال حقوق بشر زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “از عوارض زندان بیماریهای متعدد اوست. سوء تغذیه و آب نامناسب، سبب شکستگی دندان و کم خونی وی شده است. همچنین فشارهای عصبی موجب ابتلا به بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون شده.”

این منبع مطلع در مورد آخرین وضعیت حقوقی پرونده آقای سلطانی نیز توضیح داد: “طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، ایشان مشمول آزادی مشروط هستند ولی هیچ اراده ای برای اجرای قانون و حقوق متهم و زندانی وجود ندارد. همانطور که بعد از ۶ سال فقط یک بار از حق مرخصی استفاده کرده اند. در صورتی که می بایست هر ماه سه روز مرخصی داشته باشند. سالهاست وکلای وی درخواست اعاده دادرسی کرده اند ولی خبری از دادگاه عادلانه و بررسی پرونده ی وی نیست.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.