«دریاچه ارومیه به مرحله خطرناک نزدیک شده است»

دوشنبه, 23ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

به گفته کارشناسان، خشکی دریاچه ارومیه زندگی میلیون‌ها تن را در معرض خطر قرار داده است.

محمد اسماعیل سعید، نماینده مجلس از تبریز، اسکو و آذرشهر، روز دوشنبه ۲۳ اسفند گفت: «دریاچه ارومیه به مرحله خطرناک نزدیک شده است»، تا جایی که به گفتۀ او «بخش قابل توجهی از دریاچه خشک شده و برداشت نمک و رفت‌وآمد کامیون‌ها زمینه ساز بروز گرد و غبار نمکی شده است.»

به گزارش خبرگزاری خانۀ ملت، وابسته به مجلس، وی خواستار آن شد که تصفیه پساب‌ها شهرهای اطراف دریاچه ارومیه و انتقال آب از رود زاب در اولویت هزینه‌ کرد اعتبار ۸ هزار میلیارد ریالی مصوبه دولت قرار گیرد. در روزهای گذشته هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچۀ ارومیه اختصاص یافته بود.

|به گفته محمد اسماعیل سعید، «از ابتدای سال ۹۵ تا روز اول اسفند از بخش آب و فاضلاب هیچ اعتباری به این استان اختصاص داده نشده است» تا جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرهای اطراف دریاچه ارومیه که «برای احیای این دریاچه لازم است»، انجام شود.

این نماینده مجلس با اشاره اینکه «در تبریز حدود ۴ متر مکعب پساب‌ها در ثانیه هدر می‌رود»، افزود: می‌توان با مدیریت و تصفیه پساب‌ها، آب کافی به حوضه دریاچه ارومیه یا به چاه‌های که آب از آنها برداشت می‌شود تزریق کرد.

استفاده از پساب‌ها به منظور جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه بخش کشاورزی از آب‌های زیرزمینی توصیه می شود.

همزمان نادر قاضی‌پور، نماینده شهر ارومیه در مجلس، در مورد «ورود ۵۰ درصد فاضلاب تصفیه نشده به دریاچه ارومیه» هشدار داد و از «برداشت روزانه ۵۰۰ تریلی نمک از سطح بستر این دریاچه» نیز انتقاد کرد.

به گفتۀ این نمایندۀ مجلس «تنها ۵۰ درصد پساب‌های صنعتی و خانگی ارومیه تصفیه شده و مابقی به صورت تصفیه نشده» به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

پیش از این مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، روز نهم اسفند در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با انتقاد از عمل نکردن دولت به تعهداتش گفته بود: «پیمانکاران ما از شهریور و مهر گذشته پروژه‌ را رها کرده‌اند و در صورت عدم تامین منابع مالی، فرصت‌ احیا را از دست می‌دهیم.»

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه روز ۱۳ دی نیز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا نسبت به ورود بخار و غبار سموم کشاورزی مورد استفاده در اراضی بالادست دریاچه ارومیه به هوا و ریه ساکنان نزدیک این دریاچه و نیز افزایش اشعه ماورای بنفش در اطراف این منطقه و نسبت آن با افزایش بیماری‌های پوستی و چشمی هشدار داده بود.

دولت حسن روحانی در چهارم مهر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال جاری اختصاص داده بود.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی دولت، ممنوعیت توسعه زمین‌های کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انجام هرگونه عملیات منجر به افزایش برداشت آب از منابع این حوضه، از دیگر مصوبات دولت برای طرح نجات دریاچه ارومیه بود.

با همه اینها، دولت حسن روحانی به دلیل آنچه بی توجهی به خشک شدن دریاچه ارومیه نامیده می شود،‌مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان، خشکی دریاچه ارومیه زندگی میلیون‌ها تن را در معرض خطر قرار داده است.

عیسی کلانتری، دبیرستاد احیای دریاچه ارومیه در شهریورماه امسال از بهبود وضعیت این دریاچه نسبت به دو سال پیش خبر داده بود.

مسئولان آذربایجان غربی می‌گویند بر اساس نظرسنجی‌ها مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.

در سال های گذشته،تجمعات اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه در تبریز و ارومیه برگزار شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.