عواقب سدسازی‌های غیراصولی در خوزستان؛ سد گتوند یک «بمب ساعتی» است

جمعه, 27ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

استاندار خوزستان با انتقاد از «سدسازی‌های غیراصولی»، آن را عامل خشکسالی و ایجاد کانون‌های گرد و خاک دانسته است. همزمان مشاور استاندار خوزستان نیز هشدار داده که سد گتوند مانند یک «بمب ساعتی» برای این استان عمل خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در یک نشست خبری عنوان کرد که در هیچ استانی به اندازه خوزستان، بشر در شرایط زیست محیطی دخالت نداشته است.

به گفته این مقام دولتی، یکی از مهم‌ترین عوامل مشکلات خوزستان سدسازی‌های غیراصولی بوده به طوری که «پیش از انقلاب تنها دو سد شهید عباس پور و دز در استان وجود داشت که پنج و نیم میلیارد متر مکعب آب ذخیره می کردند اما الان بیش از ۱۶ سد در خوزستان هست که ۱۶ میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌کنند».

از سوی دیگر مهدی قمشی، استاد دانشگاه و مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست از کوتاهی وزارت نیرو و مشاوران پروژه سد گتوند انتقاد کرد و این سد را یک «بمب ساعتی» توصیف کرد.

به گزارش وبسایت محلی شوشان، آقای قمشی که در نشست حزب ندای ایرانیان حضور داشت در توضیحات خود اعلام کرد که «بخشی از شوری کارون در گتوند و اهواز مربوط به سد گتوند است و اگر آب شور و شیرین در دریاچه سد مخلوط شود کار دست ما می دهد و دیگر قابل کنترل نخواهد بود.»

به گفته این استاد دانشگاه، به هشدارهای مکرر پیش از افتتاح و آبگیری سد گتوند توجهی نشده و حالا میزان شوری لایه‌های پایین سد گتوند حتی از شوری آب خلیج فارس که قابل شرب نیست هم بیشتر شده و به بیش از چهار برابر آن رسیده است.

بنا بر این گزارش، سد گتوند بزرگترین سد از نظر حجم پس از کرخه است و تامین بخشی از برق ایران را بر عهده دارد. این سد پایین‌ترین سد در حوزه کارون است که تنظیم همه آب‌های رها شده از سدهای بالا دست را بر عهده دارد. علاوه بر این کنترل سیلاب‌ها، ذخیره آب برای فصل خشک و در نهایت تولید انرژی برق آبی از جمله اهدافی است که در ساخت سد گتوند مدنظر بوده است.

عملیات آغاز احداث سد گتوند در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شد و با پیگیری در دولت سیدمحمد خاتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

پیش از این در اردیبهشت ماه امسال عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی ایران سد گتوند را یک «فاجعه» و یک «اشتباه ملی» نامید.

سدسازی‌های غیراصولی یکی از رویه‌های ثابت دولت‌های گذشته ایران بوده که با وجود تغییر سیاست‌ها در دولت‌های مختلف، پیگیری و اجرایی شده است. بخش عمده‌ای از پروژه‌های تاسیس و بهره‌برداری سد در ایران در انحصار نهادهای نظامی و حکومتی مانند سپاه پاسداران است.

در سال‌های اخیر با جدی تر شدن بحران خشکسالی و بحران‌هایی از جمله گرد و غبار، سیاست‌های نادرست این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله شاهزاده رضا پهلوی، رئیس شورای ملی ایران در سخنرانی خود در مرکز مطالعات خاورمیانه در فرانسه به مساله بحران آب در ایران اشاره کرد و سدسازی‌های بی‌رویه و مدیریت ناکارآمد شبکه‌های آبی را از عوامل اصلی بروز بحران دانست.

به گفته آقای پهلوی، جمهوری اسلامی ایران به مدیریت آب همواره بی‌توجه بوده و گسترش خشکسالی در ایران منجر به مهاجرت اجباری ۱۵ میلیون شهروند ایران در سال‌های آینده خواهد شد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.