محرومیت از تحصیل افروز ذبیحی دانشجوی بهایی در پنجمین ترم تحصیلی / سند

جمعه, 27ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

افروز ذبیحی دانشجوی بهایی ترم ۵ رشته‌ی عمران دانشگاه شهید بهشتی، پس از گذراندن ۹۰ واحد درسی، به دلیل باور مذهبی خود از ادامه تحصیل محروم شد. خانم ذبیحی سابقه چندین موفقیت در آزمون استعدادهای درخشان را در کارنامه خود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به خانم ذبیحی دراین‌باره گفت: “در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۵ درست همزمان با انتشار منشور حقوق شهروندی  ریاست جمهوری و در لحظه شروع امتحانات پایان ترم، از طرف مسئول آموزش دانشکده با خانم ذبیحی تماس گرفته شد و به ایشان شفاها ابلاغ گردید که صلاحیت عمومی دانشجویی ایشان برای تحصیل در دانشگاه تایید نشده است و به همین دلیل از ادامه تحصیل ایشان ممانعت به عمل می آید. در همان روز حذف ترم گردیدند- یعنی تمامی واحدهای ترم جاری ایشان حذف گردید-  و در بخش ثبت نام سایت قید شد که ایشان اجازه ثبت نام ندارد.”

این منبع مطلع در ادامه به گزارشگر هرانا توضیح داد: “مسئول آموزش به ایشان عنوان نمودند که در نامه ای به صورت محرمانه در مورد ایشان صادر گردیده است، عنوان شده که ” از ادامه تحصیل خانم افروز ذبیحی جلوگیری به عمل آید و در صورت اعتراض نامبرده به دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری مراجعه نمایند.”

به گفته این منبع، رییس هیات گزینش دانشجویی آقای دکتر مرتضی نور بخش شفاهاً به شهروند بهایی ابلاغ نموده که دلیل ممانعت از تحصیل ایشان گزارشی از جانب وزارت اطلاعات است که در آن قید شده، ایشان بهایی هستند. با اینحال آقای نوری بخش در حالی اظهار تاسف از بابت جلوگیری از ادامه تحصیل افروز ذبیحی نمودند، که خود حکم عدم تایید صلاحیت وی را صادر کردند.

هر چند محرومیت از تحصیل شهروندان بهایی امر مسبوق به سابقه ای است اما در مورد خانم ذبیحی لازم به توجه است که وی در هنگام ثبت نام در ترم یک، در بخش اطلاعات شخصی دانشجو در سایت سیستم جامع دانشگاهی بر اساس گزینه های موجود لیست: اسلام، مسیحیت، زرتشتی، کلیمی، دین خود را “سایر” مشخص کرده بودند. روشی که بصورت غیررسمی برای ثبت نام در مقاطع تحصیلی از سوی مسئولان به شهروندان بهایی پیشنهاد می شود.

منبع نزدیک به این شهروند بهایی داد: “ایشان بدون تفهیم  اتهام، تشکیل پرونده در کمیته انضباظی دانشگاه و تحقیق در مورد اتهامشان با مجازات منع تحصیل رو به رو شدند. تمامی مسئولین دانشگاه از حکم منع تحصیل ایشان اظهار بی اطلاعی نمودند. همچنین همه مسئولین ذیربط در وزارت علوم مانند بخش بازرسی و پاسخ گویی به شکایات، حراست و مشاور وزیر علوم  و معاونان آن همچنین حقوق بشر اسلامی و بین المللی، نهاد ریاست جمهوری و بیت رهبری علیرغم اظهار تاسف، از ورود به این پرونده اجتناب نموده و مسئولیت رسیدگی آن را صرفا بر عهده ریاست هیات مرکزی گزینش دانشجویی – جناب دکتر مرتضی نور بخش – عنوان نمودند.

لازم به ذکر است دکتر نوربخش  در عین حال  که مرجع صدور حکم منع تحصیل افروز ذبیحی هستند، مرجع رسیدگی به شکایت علیه این حکم نیز محسوب می شوند.

منبع آگاه نزدیک به خانم ذبیحی در پایان توضیحات خود تصریح کرد: “با توجه به اینکه افروز ذبیحی  در روزهای پایانی ترم، حذف ترم گردید، مسئولین درخواست تخلیه فوری خوابگاه را از ایشان نمودند، با این حال از آنجایی که تمام مسئولین دانشگاه اعتقاد داشتند که ظلمی به افروز ذبیحی وارد شده است و وی شرایط صلاحیت عمومی دانشجویی را داراست، در حیطه ی اختیارات خود و نهایتا به دستور مسئول نهاد رهبری و همراهی معاونت فرهنگی دانشگاه ، اجازه یافت که تا پایان ترم در خوابگاه بماند و درامتحانات پایان ترم به صورت غیر رسمی شرکت کنند. اما پس از برکناری ریاست دانشگاه دکتر طهرانچی و معاونت فرهنگی ایشان دکتر میر احمدی و روی کار آمدن مسولین جدید و با شروع ترم جدید به ایشان اعلام کردند که اگر وسایل خود را خارج نکنید ما را مجبور می کنید که وسایلتان را بیرون بریزیم.”

این دانشجوی محروم از تحصیل در سال پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی در آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان قبول شد اما اجازه ثبت نام پیدا نکرد. همچنین پس از پذیرش در آزمون تکمیل ظرفیت سال دوم دبیرستان مدارس تیزهوشان به دلیل آن که در فرم ثبت نام ستون مذهب وجود نداشت ثبت نام شد ولی پس از چند ماه  از این مدرسه اخراج گردید. وی همچنین اجازه  شرکت در آزمون های المپیاد کشوری را پیدا نکرده است .

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی همه شهروندان ایرانی حق تحصیلات عالیه را دارند. همچنین بر اساس اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفتیش عقیده ممنوع است و کسی را به صرف داشتن عقیده نمی توان مورد مواخذه قرار داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.