دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و سکوت معنادار مدیرکل محیط ‌زیست گیلان

شنبه, 28ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان اعتراض کرد:

انتخاب خبر: شاخه‌ی گیلان پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی درخواستی را درباره‌ی دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و بی‌توجهی مدیرکل محیط‌ زیست گیلان نسبت به این رویداد، به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست تحویل داد.

به گزارش انتخاب خبر، در این نامه که خطاب به خانم دکتر ابتکار، معاون محترم رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، است به سکوت تأمل‌برانگیز اداره‌کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس پرداخته است.

در نامه‌ای که دو روز پیش در دبیرخانه‌ی سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت شده درباره‌ی تالاب انزلی چنین آمده است: همان‌گونه که اطلاع دارید، تالاب انزلی با مساحتی برابر ۱۹۳۰۰ هکتار دارای ۴۳/۷۲۳۹ هکتار مناطق تحت مدیریت است. این تالاب از شمال از طریق سوسر روگا زیر پل غازیان با دریای خزر ارتباط دارد. به سبب ویژگی‌های تالاب در سال ۱۹۷۳ در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردید. ورود بیش از ۱۱ رودخانه به تالاب و همجواری با دریای خزر و قرارگیری در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی سبب شکل‌گیری سیستم خاصی شده و ارزش اکوسیستمی ویژه‌ای به این تالاب بخشیده است. حضور گونه‌های متعدد گیاهی و بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، از جمله گونه‌های کمیابی چون اردک سرسفید و آنقوت و درنا و… که در فصول مختلف قابل مشاهده‌اند، ارزش پژوهشی و تحقیقاتی بالایی را به این تالاب داده است.

در دنباله‌ی این نامه که خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست است به موقعیت جغرافیایی تالاب انزلی و مناطق تحت مدیریت در تالاب انزلی چنین پرداخته شده است:

موقعیت جغرافیایی تالاب انزلی: در عرض ۲۸ تا ۳۷ شمالی و طول ۲۰ تا ۴۹ شرقی؛ مساحت حوزه آبریز ۳۸۰۰۰۰ هکتار؛ مساحت تالاب ۶۴/۱۹۲۲۲ هکتار؛ ارتفاع از سطح دریا ۲۳ـ متر؛ عمق حداکثر ۲٫۵٫

مناطق تحت مدیریت در تالاب انزلی: چهار منطقه با مساحت کل ۷۲۳۸ هکتار بیش از ۳۷ درصد تالاب را به شرح زیر شامل می‌شود: ۱٫ منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سیاه‌کشیم، ۵۲۱۵ هکتار ۲٫ پناهگاه حیات‌وحش سلکه، ۳۶۶ هکتار ۳٫ پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل، ۱۲۱۴ هکتار ۴٫ پناهگاه حیات‌وحش چوکام، ۴۴۳ هکتار.

در این نامه که امضای دبیر شاخه‌ی گیلان پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، رامین محمدیان، را بر پای خود دارد آمده است: سکوت اداره‌ کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس جای بسی تأمل دارد. زمین تصرفی به مساحت ۵/۳ هکتار در بستر تالاب انزلی واقع گردیده است که بخش بزرگی از زمین با مساحت ۲٫۸ هکتار در داخل منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سیاه‌کشیم قرار داشته و فقط ۵۵۰۰ متر مربع آن در حریم کیفی ۱۵۰ متر حد بستر واقع گردیده است. شایان ذکر است که در این رابطه نامه‌ای از طرف شرکت آب‌منطقه‌ای گیلان به شماره‌ی ۱۱۱/۲۸۵۰ مورخ ۱۲/۷/۱۳۹۵ خطاب به دکتر محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، فرستاده شده است که تاکنون هیچ واکنشی از طرف سازمان و اداره کل حفاظت محیط ‌زیست، که متولی حفاظت از مناطق چهارگانه است، صورت نپذیرفته که جای شگفتی دارد.

در این نامه درخواست شده است: با توجه به مصوبات صورت‌جلسه مورخ ۱۴/۱۲/۱۳۹۱ تعیین حد بستر تالاب انزلی در شرکت مدیریت منابع آب ایران(موضوع نامه‌ی شماره‌ی ۲۲۸۴/۱۴۴/۹۲ مورخ ۱۵/۲/۹۲)، ضمن تأیید رقوم ارتفاعی ۷٫۲۴ متر به‌عنوان حد بستر تالاب انزلی، در بند ۲ آن مقرر گردیده است که مشاور، پروژه‌ی‌ «مطالعات کاربری‌های مجاز بستر و حریم تالاب» را با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین و در نقشه‌ی نهایی ارائه نمایند که این موضوع مهم همانند دیگر پروژه‌های تالاب انزلی به سادگی از نظر متولیان نادیده گرفته شده است. نکته؛ نقشه‌ی حد بستر تالاب بین‌المللی انزلی از سوی سرکار عالیه ریاست محترم سازمان طی نامه‌ی شماره‌ی ۶۱۸۰۱/۹۳ مورخ ۲۸/۱۲/۹۳ به وزیر محترم نیرو به تأیید رسیده است. از شما خواهشمندیم ضمن توجه دادنِ مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان به بیانات مقام معظم رهبری مورخ ۱۷/۱۲/۹۳ جهت پی‌گیری موضوع یادشده دستورات مقتضی را به ایشان صادر نمایید.

این نامه به مدیرکل محترم دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتِ سازمان حفاظت محیط ‌زیست، جناب آقای مرتضی فرید، رونوشت شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.