زندان تهران بزرگ؛ ایزوله کردن غیرقانونی جمعی از زندانیان

جمعه, 11ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

بیش از سه ماه است حدود ۴۵ زندانی به تصمیم سلیقه ای مسئولان زندان تهران بزرگ (فشافویه) از سایر زندانیان جدا گشته و در سالنی کوچک و “دربسته” به شکل مجزا نگهداری میشوند. این زندانیان از حق تماس و ملاقات، دسترسی به فروشگاه زندان و دریافت جیره بهداشتی محروم شده اند. گزارش میشود تعدادی از زندانیان مورد اشاره بیمار هستند با اینحال از دریافت خدمات پزشکی محرومند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود ۴۵ زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) بیش از ۳ ماه است بدون حکم قضایی و صرفا با تصمیم سلیقه ای و غیرقانونی مسئولین زندان از بندهای خود خارج شده و در محل کوچک ایزوله ای نگهداری می شوند.

این زندانیان که در تیپ ۱ سالن ۱۲، معروف به «سالن در بسته»، از هشتم دی‌ماه ۹۵ نگهداری می شوند بصورت غیرقانونی از حق تماس و ملاقات با خانواده های خود محروم شده اند. این زندانیان اجازه دسترسی و استفاده از فروشگاههای زندان را ندارند.

همچنین گزارش میشود زندانیان مورد اشاره از دریافت جیره بهداشتی زندان که برای حفظ بهداشت در محیط بسته زندان ضرورت دارد محروم شده اند.

علاوه بر تمام محرومیت های مورد اشاره زندانیانی در این جمع هستند که از بیماری در رنجند با اینحال از اعزام آنان به بهداری نیز جلوگیری می شود.

یک منبع نزدیک به این زندانیان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “در صورتی که این زندانیان کوچکترین اعتراضی کنند، گارد زندان آنان را مورد ضرب و شتم قرار می‌هد.”

هر چند اتهامات این زندانیان مختلف است ولی عمده آنان را متهمان به سرقت تشکیل می دهند. این زندانیان عمدتا افرادی هستند که به دلایل مختلفی پیروی از دستورات مسئولان زندان را نپذیرفته اند.

هر چند در آیین نامه سازمان زندانها برای زندانیان متخلف تنبیهاتی در نظر گرفته شده با اینحال محیط و شرایط حاکم بر بند “دربسته” زندان تهران بزرگ عاری از هرگونه وجاهت قانونی است. در همین رابطه یک منبع مطلع از وضعیت این زندانیان به هرانا گفت “به این زندانیان گفته شده در این سالن هستید تا یکدیگر را بزنید و به قتل برسانید.”

لازم به یادآوری است مدتی پیش این خبرگزاری از وجود محل مشابهی در زندان رجایی شهر کرجموسوم به “رینگ خونین” خبر داده بود. با افزوده شدن به آمار وجود چنین اماکنی در زندانهای مختلف اینطور به نظر می رسد که اراده جدی در بازرسی سازمان زندانها برای پیگیری و برخورد با عاملین این قبیل اقدامات غیرقانونی وجود ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.