رونق بازار مشروب در تعطیلات؛ عرق سگی مشتری ندارد

دوشنبه, 14ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

به نظر می رسد « عرق سگی» دیگر چندان طرفداری ندارد و قیمتش به مراتب ارزان تر از سایر مشروبات الکلی است.

امسال و همزمان با روز نهم فروردین، خانواده «علی رضا»، هزینه سومین سالگرد مرگ تنها پسرشان را که با مسمومیت الکل آلوده به متانول در سن ۲۳ سالگی درگذشت، به یک سازمان غیردولتی ترک الکل هدیه کردند.

مادر علی رضا وقتی او را پیدا کرد که روی مبل بیهوش شده و جانی برایش نمانده بود. به نظر می رسید چندین ساعت از مسمومیتش گذشته و او احتمالا به تصور اینکه به زودی بهتر خواهد شد و برای جلوگیری از بازخواست احتمالی توسط نیروی انتظامی یا خانواده، از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده بود.

دکتر کشیک اورژآنس بیمارستان تامین اجتماعی بهبهان به خانواده علی رضا گفته بود اگر بعد از بروز علائم مسمومیت، بلافاصله به بیمارستان مراجعه می کرد، بی تردید الان زنده بود.

این روزها و حوالی تعطیلات نوروزی، آمار مسمومیت و حتی مرگ شهروندانی که با مصرف مشروبات الکلی آلوده راهی بیمارستان یا قبرستان می شوند، افزایش پیدا می کند. سالانه گاهی حتی تا ۲۰۰ مرگ دردناک به علت مسمومیت با متانول.

الکل چوب، حاوی متانول است و متانول به سادگی می تواند کشنده باشد. این ماده در مشروبات الکلی غیر استاندارد پیدا می شود. مشروباتی که به علت محدودیت های قانونی و مذهبی در پستوی خانه تولیدکنندگان غیر قانونی و بدون هیچ نظارت قانونی ساخته و پرداخته می شود.

فرد مبتلا به مسمومیت ممکن است به علت برخورد قانونی از مراجعه به بیمارستان در طول ۲۴ ساعت طلایی امتناع کند ودر نهایت با مرگ یا نابینایی دائمی مواجه شود.

سال گذشته مدیر کل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی، «محمد رضا قدیرزاده» گفت سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۴۵ مرگ ناشی از مسمومیت الکل، سال ۱۳۹۰ تعداد ۹۳ مرگ، سال ۱۳۹۱ قریب به ۱۳۶ مرگ و سال ۱۳۹۳ بیش از ۸۱ مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی آلوده به ثبت رسیده است.

دکتر«حیران» متخصص طب اورژانس بیمارستان امام خمینی است. او می گوید در طول دو هفته گذشته بیماران زیادی به علت ابتلا به مسمومیت ناشی از مصرف الکل آلوده به این بخش مراجعه کرده اند اما خوشبختانه در طول این تعطیلات، شاهد مرگ هیچ بیماری نبوده است.

او با اشاره به این که مسمومیت با الکل چوب یا الکل متیلیک از شدیدترین مسمومیت های فیزیکی است که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد ، تاکید می کند «بلافاصله بعد از بروز هر گونه علائم مسمومیت هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید چرا که در طول ساعت های اولیه مسمومیت اقدامات پیشگیرانه و حتی دیالیز می تواند شما را به زندگی بازگرداند.»

معمولا به فاصله کمی پس از مصرف مشروب آلوده، بدن واکنش نشان می دهد: «گرگرفتی، درد شدید شکمی. احساس تار شدن دید، استفراغ، سرگیجه ،خواب آلودگی و در مراحل پیشرفته تر؛ از کارافتادگی دستگاه عصبی مرکزی و نارسایی کلیه از علائم مصرف مشروبات آلوده هستند.»

او توصیه می کند از برخورد نیروی انتظامی هراسی نداشته باشید: «احتمال مرگ و نابینایی وجود دارد. ممکن است بیماران احساس کنند بعد از مدت کوتاهی علائم دردناک فیزیکی فروکش می کند، این در حالی است که مسمومیت با الکل دوره نهفته دارد. آلودگی کماکان در حال فعالیت است و چند ساعت بعد از آن ممکن است علائم کشنده بروز کند.»

چهار سال پیش، مشروبات الکلی آلوده به متانول در شهر رفسنجان منجر به یک فاجعه انسانی شد. در طول فقط چند روز، بیش از ۳۵۰نفر راهی بیمارستان شدند. از این تعداد هفت نفر درگذشته و ده نفر از مصرف کنندگان الکل آلوده به متانول به طور دائمی بینایی خود را از دست دادند.

«شهریار» یک ساقی تلفنی است. شماره تلفنش در دسترس جوان های فامیل است. او در مورد پروسه تولید الکل در خانه اش می گوید: «گاهی شیشه های مشروب خالی را خریده و بعد از آن که عرق خانگی را با اسانس های خاصی مخلوط کرد، شیشه را پلمب کرده و به عنوان مشروب اوریجینال به مشتری ناوارد با قیمت های گزاف می فروشم.»

شهریار تاکید می کند تا به حال هرگز از الکل داروخانه برای تولید مشروب استفاده نکرده و جان مشتری را به مخاطره نینداخته است چون جرم خرید و فروش مشروب با جرم اقدام به قتل عمد شهروندان تفاوت اساسی دارد: «سود خوبی داره، چون مثلا یک بسته اسانس لیمو را با عرق خانگی تولید شده از میوه مخلوط می کنم و ترکیبی نزدیک به ابسلوت ودکای طعم لیمو تولید می کند که همان مزه را می دهد.»

از او می پرسم تا به حال شده مشتری به تقلبی بودن مشروبش آگاه شود؟ «بله. مشروب خور حرفه ای بلافاصله متوجه می شود چون ابسلوت تقلبی به سرعت اثر می کند و فردای روز بعد از مصرف، مشتری حال چندان خوب و خوشی ندارد. درصد الکل بالاست و یک فرد حرفه ای می تواند تفاوتش را حس کند.»

«شهریار» یک بار هم سابقه بازداشت داشته و فقط با تلفن با مشتری هایش در ارتباط است. او مشتری های ثابت و پر و پا قرصی دارد و می گوید در طول همین دو هفته نزدیک به ۱۵میلیون تومان کاسبی کرده.

او آبجو را بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان می فروشد اما می گوید در ایران تنوع آبجو وجود ندارد، چون مشروب ارزان قیمت و حجیمی است و وارد کردن آن با سود اندکش صرف نمی کند. ودکای شهریار؛ بسته به اصل و تقلبی، بین ۱۰۰تا ۴۰۰هزار تومان به فروش می رسد.

به نظر می رسد « عرق سگی» دیگر چندان طرفداری ندارد و قیمتش به مراتب ارزان تر از سایر مشروبات الکلی است. چرا که علیرغم غیر قانونی بودن ورود مشروبات الکلی به ایران، اما بازار زیرزمینی به حد اشباع از محصولات الکلی وارداتی سرشار شده و به جز اقشار ضعیف جامعه، به ندرت کسی از مشروبات دست ساز استفاده می کند.

«بهرنگ» یکی از مشتریان شهریار است. او می گوید تا پیش از این بارها می شد که در جمع دوستانه، الکل سفید و آب البالو را مخلوط کرده و مصرف کرده اند اما یک بار و بعد از اینکه یکی از دوستانش بعد از مصرف این ترکیب، دید چشمش را به طور موقت و برای چند روز از دست داده، و آنها احتمال نابینایی را بسیار نزدیک دیده اند، از این اقدام خطرناک به شدت پرهیز می کنند.

بهرنگ این روزها فقط محصولات وارداتی را تجربه می کند در غیر این صورت چنین ریسکی را به جان نمی خرد: « یک ویسکی تقلبی بسته بندی شده ۱۲۰هزار تومان است و طبیعی است با چنین قیمتی خودت به تقلبی بودنش پی می بری، این در حالی است که یک ویسکی وارداتی اصل از ۳۰۰هزار تومان به بالا به فروش می رسد.»

اما علیرغم همه مرگ و میرهایی که خصوصا در طول تعطیلات نوروزی رخ می دهند و با وجود هشدار اکید پزشکان، باز هم الکل های داروخانه ای طالب بسیار دارند.

«مهدیه شفیع نژاد»، داروسازی که یک داروخانه پر رونق را اداره می کند به ایران وایر می گوید: «از یک هفته پیش از عید قریب به بیست کارتون الکل سفید اتانول انبارمان خالی شد.»

الکل طبی که با عنوان الکل سفید یا الکل اتانول ۹۶درجه یا اتانول ۷۰درجه تولید می شود، در داروخانه های ایران قابل دسترس است و می تواند مکانیزم بسیارمنفی در بدن ایجاد کند.

شفیع نژاد می گوید باید در داروخانه شاهد و ناظر خرید مردم باشید تا بدانید هشدار ناشی از میزان فروش این حجم الکل در روزهای تعطیل، چقدر می تواند نگران کننده باشد. به نظر می رسد تمام مردم شهر در پی میگساری اند.

خبرگزاری مهرایران به لحاظ سرانه مصرف الکل در رتبه صد و شصت و ششمین کشور جهان قرار دارد اما به لحاظ مصرف سرانه افراد الکلی در مقام نوزدهم دنیاست: «اگر عده زیادی را که به کلی مشروب خوار نیستند در نظر نگیریم، کسانی که الکل مصرف می کنند، مصرف سرانه بالایی دارند، یعنی هر فرد الکلی در ایران سه برابر بیشتر از یک فرد الکلی در اروپا سرانه مصرف دارد. از این منظر کشور آمریکا در رتبه ۱۰۴ و عربستان در رتبه ۱۸۴ قرار دارد.»

مردادماه سال ۱۳۹۴ و زمانی که «روزبه کردونی» ، مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در ایران خبر داد، بسیاری از رسانه های داخلی چنین ادعایی را خلاف واقع دانستند. این در حالی است که نیروی انتظامی بارها اعلام کرده چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در ایران وابستگی جدی به الکل دارند.

توصیه شفیع نژاد در این شرایط مراقبت بیشتر است،‌ اینکه شاید ساقی تلفنی شما، نه پیک شادی و مستی، بلکه پیک مرگ باشد.
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.