ایوب اسدی؛ شش سال محرومیت از مرخصی و درمان مناسب

سه شنبه, 15ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

ایوب اسدی اهل کامیاران، زندانی سیاسی بیمار و تبعیدی به زندان کاشمر از حدود شش سال پیش در انتظار مرخصی درمانی به سر می برد. وی که از بیماری های آسم، مشکل کلیه و کاهش بینایی چشم چپ رنج می برد، از رسیدگی پزشکی لازم در زندان نیز محروم است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایوب اسدی که هم‌ اینک در آستانه شروع هفتمین سال حبس خود در زندان کاشمر است نیازمند دریافت خدمات پزشکی تخصصی است.

یک منبع نزدیک به خانواده اسدی در این باره توضیح داد: “یک هفته پیش برای بیماری آسم به بیمارستان منتقل شد و دوباره به زندان بازگردانده شد. آن هم از سه ماه پیش درخواست داده بود. وضعیت جسمی اش خوب نیست تنگی نفس او خیلی اذیتش می کند و به دلیل اعتصاب غذایی که سال گذشته در اعتراض به عدم اعطای مرخصی درمانی انجام داده بود، مشکل  کلیه و بینایی در چشم چپش بدتر شده است به شکلی که حتی نمی تواند درست ببیند.”

این منبع مطلع در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: “برای گرفتن مرخصی، خانواده اسدی به دادگاه کامیاران مراجعه می کنند به آنها می گویند بروید کاشمر، آنجا می روند هیچ جوابی به آنها نمی دهند. پارسال گفتند باید هفت سال حبسش بگذرد. این خانواده را سرمیگردانند. در ابندا گفته بودند یک پنجم حبسش بگذرد به او مرخصی می دهیم. یک پنجم تمام شد گفتند یک چهارم حبسش بگذرد، آن هم تمام شد ندادند. کاشمر می گوید هفت سال. از کامیاران نامه گرفتند اما آنجا گفته اند در نامه ننوشته که باید به او مرخصی بدهیم، نوشته است به صلاح خودتان. از نظر زندان و زئیس زندان مشکلی نیست اما خانواده نمی دانند دلیلش چیست. یک ماه دیگر شش سال حبسش تمام می شود.”

منبع نزدیک به اسدی در پایان تاکید کرد: “خانواده او فقط یک مرخصی برایش می خواهند. پدر و مادرش نیز به خاطر دوری از او مشکل جدی برایشان پیش آمده. سه سال است که پدر و مادرش به دلیل کهولت سن و دوری راه نتوانسته اند ملاقات بروند. قبلا هم ملاقات رفته بودند یا دیگر اعضای خانواده اش رفته اند دو مامور کنارشان نشسته و مجبور هم بوده اند که فارسی صحبت کنند. آخرین بار برادرش یک سال پیش توانسته به ملاقاتش برود.”

ایوب اسدی که هم‌اینک در آستانه شروع هفتمین سال حبس خود در زندان کاشمر است، سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای سپاه در یکی از روستاهای سنندج بازداشت شد. اتهام وی محاربه از طریق ارتباط و همکاری با احزاب مخالف کرد عنوان شد.

این شهروند اهل کامیاران پس از گذشت یک سال از بازداشت، در مردادماه ۱۳۹۱ توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به تحمل بیست سال حبس تعزیری و تبعید به زندان کاشمر محکوم شد.

آقای اسدی مدتی را در زندان سنندج سپری کرد و سپس به زندان کاشمر تبعید شد.

یک منبع نزدیک به ایوب اسدی پیش از این به گزارشگر هرانا گفته بود: “ایوب شخصی است که به هیچ حزب و گروهی وابسته نبود. با ماشین شخصی اش مسافرکشی می‌کرد. چند نفر با پیشنهاد پول زیادی از وی می‌خواهند که آن‌ها را به مکانی ببرد که همگی دستگیر می‌شوند و او نیز به همراه آن‌ها محاکمه شده و به ۲۰ سال حبس محکوم شد.”

ایوب اسدی در خردادماه سال ۹۵ در اعتراض به «حبس ناعادلانه» و عدم اعطای مرخصی به مدت ۲۹ روز دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.