مادر احمدرضا جلالی: جان پسرم در خطر است / صدا

سه شنبه, 15ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی مقیم سوئد که با اتهامات امنیتی از اردیبهشت ماه سال جاری در بازداشت به سر می برد، از چندی پیش همزمان با اعلام اعتصاب غذا به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده است. آنچه در پی می آید گفتگوی خانم نجیبه مرتضوی، مادر احمدرضا جلالی با هرانا است که در آن ضمن بیان شرحی از وضعیت جسمی و تضییع حقوق این زندانی آخرین وضعیت حقوقی پرونده آقای جلالی را تشریح می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی مقیم سوئد در نگرانی از وضعیت این زندانی به سر می برند.

آقای جلالی که همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می برد در یکی از جلسات دادرسی توسط قاضی به اعدام تهدید شده است.
این مدرس دانشگاه از اوایل دیماه در اعتراض به وضعیت پرونده خود دست به اعتصاب زد که در همان زمان به بند ۲۴۰ اوین منتقل شد. وضعیت او کماکان به رویه سابق است.

خانم نجیبه مرتضوی، مادر احمدرضا جلالی در گفتگو با گزارشگر هرانا سخنان خود را اینگونه آغاز کرد “من نجیبه مرتضوی مادر احمدرضا جلالی هستم، پسرم یازده ماه و ده روز است که در زندان اوین است و هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده است. پسرم از تاریخ پنجم دیماه در اعتراض به ستم ها و ظلم هایی که به او کرده اند دست به اعتصاب غذا زده است. او را به اتهام همکاری با دشمن دستگیر کرده اند، درحالی که هیچ مدارکی از او پیدا نشد و بازجوها با نگهداشتن او در سلول انفرادی و تهدید به اعدام و صدمه به خانواده مجبور به امضای مدارک دروغین کرده اند و قاضی او را تهدید به اعدام کرده و گفته باید وکیل خود را عوض کنی وگرنه ما برایت وکیل تسخیری خواهیم گرفت.”

خانم مرتضوی در مورد وضعیت سلامت فرزند دربند خود گفت “جان پسرم در خطر است. در اثر اعتصاب غذا هر لحظه با مرگ دست و پنجه نرم می کند. اما در برابر این بی رحمی ها سکوت نخواهد کرد.
هر پانزده روز یک بار به ملاقاتش می روم که بیست دقیقه است و در هفته هم یک بار به مدت ده دقیقه با تلفن حرف می زنیم. وضعیت جسمی اش خیلی وخیم است. وزنش به ۵۴ کیلو رسیده است. خیلی کاهش وزن دارد. هر یکی دو روز یک بار او را می برند سرم وصل می کند و دوباره بر می گردانند. او را به بیمارستان منتقل نمی کنند. نمی دانم چرا اینها اینطور به پسر من ظلم می کنند. طوری است که من و خانواده اش فقط منتظر خبر مرگش هستیم.”

مادر آقای جلالی که با ۷۵ سال سن ناچار است مسافت طولانی را برای پیگیری پرونده فرزند خود از شهرستان راهی تهران شود به هرانا گفت “خودم هم هرجا نامه می برم مرا تحویل نمی گیرند. قاضی اش به من توهین کرد و از اتاقش مرا بیرون راند. دو ماه است که می گویند فردا دادگاهی می شود اما دوماه گذشته و فعلا خبری نیست. من یک مادر مریض ۷۵ ساله نشستم و چشم به راه هستم شب و روز گریه می کنم. هربار از منطقه آذربایجان ۱۰ الی ۱۱ ساعت تا تهران می روم و اسیر خیابان ها شده ام. به آنها هم گفتم به خاطر این عصایی که دستم است یک جوابی به من بدهید و تکلیف پسرم را روشن کنید. این قاضی خیلی به پسرم ظلم می کند.

یکبار او را به بند ۲۴۰ برده بودند و حمام و دستشویی نداشت. هر موقع که دلشان می خواست او را به دستشویی می بردند. اما تقریبا از بیست روز پیش به بند ۲۰۹ منتقل شده و در سلول انفرادی حمام و دستشویی دارد.”

این مادر سالخورده در مورد مطالبه احمد رضا و خانواده او اضافه کرد “خواسته پسرم دادگاهی شدن با وکیل خودش است. چون وکیل خودش از اول پرونده را خوانده و در جریان است اما الان می گویند وکیلت را باید عوض کنی برای همین در دادگاه حاضر نمی شود.
درخواست من رفع اتهامات دروغین از احمدرضاست و بی عدالتی هایی که در مورد او شده و برگزاری دادگاه عادلانه با حضور وکیل خودش است که این خواسته خودش نیز هست.”

لازم به یادآوری است احمدرضا جلالی (۲۴ دی ماه ۱۳۴۹) استاد و پژوهشگر مرکز تحقیقات مدیریت بحران اروپا، پژوهشگر دانشگاه کارولینسکا، نویسنده تعداد زیادی کتاب و مقالات مرجع و فارغ التحصیل رشته مدیریت بحران در مقطع فوق دکترا در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا است که در زمان بازداشت اقامت کشور سوئد را داشت.

احمدرضا جلالی که به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرده بود، اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مدت هفت ماه در سلول انفرادی نگهداری شد. این استاد دانشگاه به جاسوسی متهم شده است.

لینک به گفتگو در یوتوب


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.