فرهاد بهرامی: نگاهی به بزرگترین جزیره خلیج فارس + عکس

چهارشنبه, 16ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

فرهاد بهرامی

جزیره قشم با مساحت هزار ۴۹۱ کیلومتری، دو برابر کشور بحرین وسعت دارد. این جزیره دارای مکان های طبیعی و زیستگاه‌های فراوانی مانند جنگل آبی حرا است که صنعتی شدن این جزیره می تواند به این زیستگاه‌ها ضربه بزند.

منطقه حفاظت‌شده حرا یکی از مهم‌ترین مکان ها طبیعی در جزیره قشم است. این منطقه شامل مجموعه جنگل‌های درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا است که با آبراهه‌های، پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان به شمار می رود . جنگل حرا از معدود جنگل‌های انبوه دنیاست که درختانش با خاصیت تصفیه کنندگی که در پوستشان دارند، از آب شیرین به‌دست آمده از تسویه آب و املاح تغذیه می‌کنند و نمک دریا را به آب پس می‌دهند.

گیاه حرا که گاه به عنوان علوفه خشک برای خوراک چهارپایان استفاده می‌شود، فواید زیادی دارویی و صنعتی دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های جزیره کیش “دره‌ی ستاره‌ها” است . دره‌ای از جنس ماسه سنگ با سیمان آهکی سست و پوسته‌های فسیلی که اشکال عجیبی را که حاصل فرسایش زمین است در خود جای داده است . اشکال عجیبی که وقتی شب‌ها باد از لابلایشان می‌گذرد صداهایی از آنها به گوش می‌رسد. صداهایی که به اعتقاد برخی از اهالى به خاطر آمد و شد اجنه و ارواح است و برای همین در شب از آمدن به آنجا خوددارى مى‌کنند.

گنبد نمک، غارهای نمک، چشمه‌های آب معدنی، تنگه چاهکو، تنگ عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها، کلات کشتاران و ده‌ها تخته سنگ و صخره با شکل‌های عجیب و غریب از دیگر جاذبه‌های طبیعی قشم است.

این جزیره بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج فارس به خود اختصاص می‌دهد. سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب‌دراز، سلخ و دوستکو از دیدنی‌ترین سواحل جزیره قشم محسوب می‌شوند. از ویژگی‌های این جزیره ، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی به‌طور یک جا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود.

به غیر از جاذبه‌های طبیعی ، قشم از نظر تاریخی و مردم شناسی هم دیدنی‌های فراوانی دارد.

برخی معتقدند روستای “لافت” با برج‌های تاریخی به لحاظ معماری یکی از ۱۰ روستای برتر ایران است. بندری تاریخی که مجموعه‌ای از بادگیرها و بزرگترین آب انبار جنوب ایران را در خود دارد . چاه هایی حفر شده در مکانی گود که آبشان از باران و سرریز صخره و تل بالادست تأمین می‌شود . “خربس” ، روستایی بزرگ دیگری در قشم است که حداقل تا ۱۴۰۰ سال قبل مکانى برای تردد سیاحان بوده است =.

البته جاذبه های اقتصادی شاید در آینده سبب نادیده گرفته شدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قشم شوند. قشم منطقه مناسب برای ذخیره سازی کالا، ترانزیت و حمل و نقل مجدد به آسیای میانه و قفقاز است . از طرفی به علت داشتن کرانه های عمیق مناسب برای تاسیسات سوختگیری و ارائه خدمات به کشتی های اقیانوس پیما است. این جزیره

جزیره قشم، واقع در تنگه هرمز، از وضعیت خاص بین خلیج فارس و اقیانوس هند بهره می برد. مرز آبراهی تمامی کشورهای حاشیه ( ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان) تقریبا از سواحل جنوبی آن عبور می کند و تمام ترافیک هوائی شرق و غرب از فراز آسمان قشم می گذرد.


از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.