رئیس سیا حمله به سوریه را هشدار به ایران دانست

جمعه, 25ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

مایک پومپئو رئیس سازمان اطلاعات و امنیت برون‌مرزی آمریکا، سیا، حمله موشکی این کشور به سوریه را هشداری به ایران دانسته است. او همچنین از سایت افشاگر ویکی‌لیکس با عنوان “سازمان امنیت دشمن” نام برده است.

روز پنج‌شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) مایک پومپئو رئیس سازمان سیا برای اولین بار پس از به دست گرفتن این مقام، یک سخنرانی عمومی ایراد کرد. او در این سخنرانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک بین‌المللی ایراد شد، حمله موشکی آمریکا به سوریه را هشداری به ایران دانست مبنی بر اینکه ایالات متحده آماده استفاده از زور برای حفاظت از منافع ملی‌اش است.

پومپئو از موضوع پرتاب ۵۹ موشک آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه که به گفته او محل شروع بمباران شیمیایی شهر خان‌شیخون بوده است، برای حمله به توافق اتمی با ایران استفاده کرد.

رئیس سازمان سیا تاکید کرد که این سازمان به دقت فعالیت‌های ایران را در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زیر نظر دارد و در این راستا هم فعالیت‌های اتمی ایران را زیر نظر دارد و هم غیراتمی.

پومپئو گفته است که با هر اتفاقی که در سوریه می‌افتد ما باید برگردیم و دوباره متن برجام را با دقت مطالعه کنیم. به گفته او باید در متن برجام دید که چه تعریفی از وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی کنترل سایت‌های اعلام‌شده و اعلام نشده ایران ارائه شده است.

رئیس سیا تاکید کرد که حمله آمریکا علیه کسی بوده که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. او این موضوع را مهم ارزیابی کرد و افزود: «بنابراین من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها باید به این نکته توجه کنند که دولت کنونی آمریکا آماده انجام اقداماتی است که در سال‌های گذشته آنها را انجام نمی‌داده است.»

“ویکی‌لیکس مرکز اطلاعاتی دشمن است”

مایک پومپئو در بخش دیگری از سخنانش از سایت افشاگر ویکی‌لیکس به شدت انتقاد کرد و آن را “یک سازمان اطلاعاتی خصمانه” نامید که بیشتر از سوی روسیه تقویت می‌شود. به گفته او این پلت‌فرم همکارانش را تشویق می‌کند که با سیا همکاری کنند تا بتوانند اطلاعات محرمانه بیشتری به دست آورند.

رئیس‌سازمان سیا به عنوان شاهد ادعای خود به این مسئله اشاره می‌کند که ویکی‌لیکس برای افشاگری‌هایش بیشتر از همه روی دولت آمریکا تمرکز کرده و در این مسیر از حمایت دولت‌های غیردموکراتیک برخوردار است.

پومپئو، ژولین آسانژ مؤسس ویکی‌لیکس را با جاسوس‌هایی که قبل از اختراع اینترنت وجود داشتند مقایسه کرده است، از جمله به فیلیپ آگی اشاره کرده که فعالیت‌های مخفی‌اش آشکار و به همین دلیل مسئول قتل نماینده سیا در آتن در سال ۱۹۷۴ شناخته شد.

رئیس سیا ژولیان آسانژ و مامور سابق سیا، ادوارد اسنودن را یکی از بزرگترین تهدیدات برای آمریکا دانسته است. او گفته آسانژ و “همتای او” با دیکتاتورها همکاری می‌کنند.

ویکی‌لیکس در طول ۵ سال گذشته حدود ۱۰۰هزار سند منتشر کرده که از جمله درباره عملیات و اقدامات نیروهای نظامی آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان بوده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.