کمیابی داروی هپاتیت ب در ایران

جمعه, 10ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران، کمبود داروی بیماران هپاتیت ب را «جدی» دانست و گفت: «پروتکل‌های درمانی و داروها در کشور فراهم شده است، ولی در حال حاضر تهیه داروها حتی داروهای تولد داخل نیز برای مردم مشکل شده است و علت آن عدم هماهنگی در تأمین مواد اولیه توسط کارخانه‌های داخلی است.»

در ادامه انتشار گزارش‌هایی در مورد کمبود داروهای مختلف در ایران، رئیس شبکه هپاتیت ایران نیز از کمبود داروی بیماران «هپاتیت ب» در ایران خبر داد و گفت هم‌اکنون تهیه داروهای تولید داخل هم برای مردم دشوار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، موید علویان روز پنجشنبه، ۹ آذرماه، کمبود داروی بیماران هپاتیت ب را «جدی» دانست و گفت: «پروتکل‌های درمانی و داروها در کشور فراهم شده است، ولی در حال حاضر تهیه داروها حتی داروهای تولد داخل نیز برای مردم مشکل شده است و علت آن عدم هماهنگی در تأمین مواد اولیه توسط کارخانه‌های داخلی است.»

رادیو فردا نوشت، در هفته‌های اخیر گزارش‌های مختلفی در خصوص کمبود دارو در ایران منتشر شده است که طبق گزارش‌ها، علیرغم معاف بودن دارو از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کمبود تحت تأثیر تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز در ایران بوده است.

در همین زمینه، دبیر انجمن تالاسمی ایران ۳۰ آبان‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا از کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی خبرداد و گفت: «اگرچه داروها مشمول تحریم نیستند ولی عواملی همچون مشکلات ارزی ورود دارو به کشور را دشوار کرده است.»

رئیس انجمن بیهوشی ایران نیز ۲۹ آبان‌ماه اظهار کرد که به دلیل کمیابی داروهای بیهوشی، اجبارا از «داروهای نسل قبل» استفاده می‌شود.

همچنین به گزارش ۲۸ آبان‌ماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان یزد، کمبود و گرانی دارو را بزرگترین معضل بیماران کلیوی دانسته است.

در عین حال رئیس انجمن داروسازان ایران، ۲۷ آبان‌ماه به ایسنا گفت که بیماران صعب‌العلاج و سرطانی «گرفتار کمبود و گرانی داروهستند». فاطمه ‌هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، اواخر مهرماه گفته بود که خاطر تحریم‌ها، تهیه دارو برای بیماران خاص با مشکل مواجه شده است.

۲۳ آبان ماه نیز مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفته بود که ذخایر دارویی بیماران هموفیلی «رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد پایان یافته است».

به دنبال تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای توقف مبادلات مالی با ایران، بسیاری از بخش‌های کشور به دلیل کمبود ارز و همچنین مشکلات نقل و انتقال پول با بحران روبرو شده‌اند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شهریورماه سال جاری برای مقابله با مشکل ارزی، اقدام به اولویت بندی کالاهای وارداتی برای دریافت ارز به نرخ مرجع – ۱۲۲۶ تومان- کرده و اعلام کرد که دارو و اقلام وابسته به آن در فهرست اولویت دوم قرار دارند که به آن ارز مرجع اختصاص می‌یابد.

در همین زمینه به گزارش ایرنا معاون داروسازی سازمان غذا و دارو دوم آذرماه گفت: «اگر با همین روند ارز مرجع به دارو اختصاص یابد، تمام کمبودهای دارویی ظرف دو ماه آینده جبران می‌شود.»

این مقام مسئول در حالی به ارز مرجع اختصاص یافته به دارو اشاره کرده است که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اواخر آبان‌ماه گفته بود که دولت به جای اختصاص دادن ارز مرجع به واردات دارو و تجهیزات پزشکی، ارز مرجع را برای «واردات لوازم آرایشی و چوب بستنی» لحاظ کرده است.

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ۲۱ آبان‌ماه با هشدار در مورد تمام شدن ذخایر دارویی ایران «تا دو ماه دیگر» گفته بود که وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد هم گفته نمی‌داند که ارز مرجع اختصاص یافته برای دارو کجا مصرف شده‌ است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.