مسئولان می خواهند بساط خانه کودکان کار را جمع کنند

چهارشنبه, 6ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با سابقه بیش از یک دهه و فعالیت‌های گسترده، پلمپ شد

اعضای جمعیت پس از پلمب شدن مرکز، در حاشیه خیابان به آموزش کودکان ادامه دادند

ماهرخ غلامحسین پور

ساختمان «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» واقع در پاسگاه نعمت آباد در جنوب غربی شهر تهران قرار داد. حوالی میدان سروری، انتهای خیابان زمزم، جایی که کودکان کم سواد یا بی سواد کار و خیابان می آیند آنجا تا زبان فارسی؛ علوم و ریاضی بیاموزند.

جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، آن طورکه بر پیشانی وب سایتش نوشته شده از سال ۱۳۸۲ و با دریافت مجوز قانونی از وزارت کشور و با هدف آموزش کودکان کار و خیابان منطقه، که عمدتا کودکان مهاجر افغان و کودکان کار ایرانی هستند تاسیس شده و روزانه به ۱۲۰ تا ۱۵۰ کودک به طور داوطلبانه آموزش می دهد.

ساختمان قدیمی جمعیت زمانی یک آب انبار قدیمی پر رونق بوده و تا یک هفته قبل، اعضایی که سال هاست در این خانه داوطلبانه کار می کرده اند، کلاس درس و دفتر و دستک و تشکیلات داشته اند ولی این روزها و با پلمب شدن ساختمان جمعیت، در فضای سبز حاشیه خیابان درس می دهند.

آنها می گویند بچه ها که عموما نان آور و کودک کارند، از مسیرهای دور می آیند، با اتوبوس، پای پیاده و نمی خواهیم با در بسته انجمن مواجه شوند.

داوطلب ها غالبا قدیمی اند، با این تشکل یک دهه از عمرشان را پشت سر گذاشته اند و می گویند برای دستیابی کودکان به بهداشت و آموزش رایگان، محو کامل کار کودک، بهره کشی و هرگونه سوء استفاده از آنها و همچنین احقاق حقوق و شرایط زندگی انسانی و برابرشان فعالیت می کنند.

تاکنون از سوی مراجع قضایی اتهام یا جرمی اعلام نشده ولی بیانیه ۱۶اسفند فراکسیون حقوق بشر مجلس شروع مشکلات بود. فراکسیون حقوق بشر مجلس مردادماه سال ۹۵ تشکیل شده و نمایندگانی چون علی مطهری هم عضو آن هستند. این فراکسیون در بیانیه اش جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را متهم کرده بود که از کودکان کار سوء استفاده کرده، به تدریس آموزه های غیردینی و کمونیستی پرداخته، کودکان را بعضا ضرب و شتم کرده و در محیط های آلوده و غیر بهداشتی نگهداری می کنند.

یک هفته بعد جمعیت با صدور اطلاعیه ای به این اتهامات پاسخ داد و اتهامات را غیرواقعی خواند ولی توضیح کافی نبود و آخرین روز فروردین ماه ۹۶، حوالی ساعت هشت شب، دو نفر از ماموران پلیس امنیت تهران به محل ساختمان این جمعیت مراجعه کرده و یک نامه مبنی بر پلمب شدن ساختمان به سرایدار آنجا تحویل دادند.

آنها به سرایدار ساختمان گفته بودند که روز بعد یعنی روز پنجشنبه برای پلمب کردن ساختمان مراجعه می کنند. به وعده هم وفا کرده، روز بعد ساعت حالی ۱۲ ظهر به مجل جمعیت آمدند و از حاضرین خواستند وسایل شان را جمع کرده و ساختمان را تخلیه کنند.

یکی از حاضرین در محل به ایران وایر می گوید: «آنها با خوشرویی گفتند مشکل پلمب شدن ساختمان فقط به مسئله مجوز مرتبط است. ماموران برخوردشان بد یا خشونت آمیز نبود. فقط توصیه کردند که برای تمدید مجوز جمعیت به دفتر پلیس امنیت انتظامی مراجعه کنیم. آن طور که من شنیده ام مسئولان جمعیت در حال طی کردن روند ماجرای مجوز هستند.»

این داوطلب می گوید به باور او فعالیت در حوزه آسیب های کودکان کار و خیابان نیازمند هیچ مجوزی نیست: «وضعیت کودکان کار در ایران بسیار بحرانی و وخیم است و عقلانی است که آنها یا هر انسان مسئولی منتظر طی مراحل طولانی مجوز نباشد و هر کاری که از دست مان برمی آید برای این کودکان انجام دهیم. به نظرم فعالیت این مجموعه یک جایی پا گذاشتن روی دم یکی از آقایان بوده و حالا ترجیح شان بستن این مرکز است. »

او به ایران وایر می گوید «من فکرمی کنم واقعیت چیز دیگری است. باید دید چرا آنها احساس تهدید کرده اند.»

در این میان شیوه برخورد خبرگزاری فارس با این موضوع هم جالب بود. این خبرگزاری ۲ اردیبهشت در خبری کوتاه با اشاره به پلمب شدن ساختمان نوشت این جمعیت «از سال ۸۱ تقاضای ثبت در وزارت کشور را ارسال و موافقت و مجوز فعالیت را در سال ۸۲ دریافت کرده است» ولی دو روز بعد گزارش داد این جمعیت به دلیل کوتاهی مراکز نظارتی چند سال است در حال فعالیت است.

این خبرگزاری همچنین نوشت ساختمان کودکان کار و خیابان پاسگاه نعمت آباد محلی برای سوء استفاده کودکان و وادار کردنشان برای گدایی، آموزش ضد دینی، توهین به ائمه، آموزش القائات فرقه بهائیت، آموزش مفاهیم «سکسوالیته » که منجر به انحراف شان می شده و همچنین آموزش کودکان برای شرکت در اعتراضات خیابانی از جمله اغتشاشات سال ۱۳۸۸ از جمله دستاوردهایی چنین مراکزی بوده است.

مسئولان این جمعیت ترجیح می دهند تا روشن تر شدن شرایط شان مصاحبه نکنند اما آقای «س. الف» می گوید : « چندین سال است به شکل داوطلب همکاری می کنم. تصور می کنم حضور ما برای مسئولان دولتی خوشایند نیست، قصد کرده اند بساط ما را جمع کنند و در این مسیر هم برای همدلی افکار عمومی، هیچ ابایی ندارند که ما را کمونیست، بهایی، کودک آزار و سوء استفاده گر جنسی کودکان قلمداد کنند. مرجعی هم برای شکایت وجود ندارد، قاضی و شاکی خودشانند.»

آنها قبلا در پاسخ به بیانیه کمیسیون حقوق بشر مجلس، از اعضای کمیسیون و آحاد مردم درخواست کرده اند برای بازدید از محل و شیوه فعالیت داوطلبان این مجموعه، از آنجا بازدید کنند، درخواستی که بعید است مورد توجه قرار گیرد، فعلا خبرگزاری فارس گزارش داده که اعضای اصلی این جمعیت سوسابقه امنیتی و قضایی دارند و باید اقدامات حقوقی و قضایی در این زمینه انجام شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده حدود ۵۰۰خانوار از فعالیت های معطوف به توانمندسازی و سوادآموزی جمعیت کودکان کار و خیابان بهره مند می شدند. این خانواده ها از این پس از کدام مرکز خدمات دریافت می کنند؟ گزارش خبرگزاری فارس به این سوال پاسخی نداده است.
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.