درخواست عفو بین الملل از ایران: فعالان کارگری زندانی را آزاد کنید و به حقوق کارگران احترام بگذارید

یکشنبه, 10ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین الملل روز یکشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد در آستانه‌ی روز جهانی کارگر در روز ۱ ماه می، چندین فعال کارگری در زندان هستند و برای بسیاری دیگر به خاطر فعالیت های مسالمت‌آمیز صنفی احکام زندان تا ۱۰ سال صادر شده است.

درخواست عفو بین الملل از ایران را در ادامه بخوانید:

عفو بین الملل یک بار دیگر از مقامات ایران خواست تا کسانی که به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز کارگری زندانی شده‌اند را فورا و بدون قید شرط آزاد و حکم‌های سنگین زندان که به دلائل مشابه برای فعالان دیگر صادر شده را لغو کنند. این سازمان همچنین از مقامات خواست به ممنوعیت و سرکوب اتحادیه‌های مستقل کارگری پایان دهند و بگذارند کارگران گردهمایی های مسالمت‌آمیز از جمله در روز جهانی کارگر برگزار کنند و از حق تشکیل و عضویت در اتحادیه‌های مستقل کارگری استفاده کنند تا در جهت بهبود معیشت خویش که به گفته کارگران بیش از پیش سخت و فقرزده شده قدم بردارند.

فعالان کارگری که در حال حاضر به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز زندانی‌اند عبارتند از اسماعیل عبدی معلم ریاضی و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) که در حال گذراندن حکم شش سال زندان است و بهنام ابراهیم‌زاده عضو کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری که نزدیک به ۷ سال است در زندان به سر می‌برد و با دو پرونده جداگانه‌ مجموعا به ۱۳ سال زندان محکوم شده است. اسماعیل عبدی با انتشار نامه ایی در تاریخ ۲ اردیبهشت اعلام کرد از روز ۱۰ اردیبهشت در همبستگی با تمام معلمان و کارگران و در اعتراض به عدم استقلال قوه‌ی قضاییه و صدور احکام امنیتی برای فعالان تشکل های صنفی معلمان و کارگران ‌دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

از دیگر فعالان کارگری که با خطر زندانی شدن روبه رو هستند عبارتند از: محمود بهشتی لنگرودی، محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی، سه عضو دیگر هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران، محمود صالحی، عضو کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، داوود رضوی، ابراهیم مددی و رضا شهابی، سه نفر از اعضای سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و جعفر عظیم‌زاده و شاپور احسانی‌راد، دو تن از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران.

تمامی این افراد پس از محاکمه‌های به شدت ناعادلانه در دادگاه‌های انقلاب با اتهاماتی بی اساسی مانند «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی» و «تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به زندان‌های طولانی مدت ۵ تا ۱۱ سال محکوم شده‌اند. در حال حاضر بیش‌تر آن‌ها با قرار وثیقه آزاد و منتظر نتیجه رسیدگی دادگاه تجدیدنظر هستند. رضا شهابی که از مهر ماه سال ۱۳۹۳ پس از گذراندن چهار سال زندان به مرخصی درمانی آمده بود اخیرا به زندان فراخوانده شده است.

دادنامه‌های صادره علیه این فعالان به روشنی نشان می‌دهد که تا چه اندازه فعالیت‌های مسالمیت‌آمیز کارگری به عنوان سند «اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی که در دادنامه‌ها مشخصا از آن اسم آورده شده‌ عبارتند از برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز از جمله در روز جهانی کارگر، شرکت در تظاهرات صلح‌آمیز علیه دستمزدهای پایین، انتشار عکس‌های‌ تظاهرات کارگری در اینترنت، دریافت دعوت‌نامه برای شرکت در جلسات بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، امضای بیانیه در حمایت از اتحادیه‌های کارگری و جمع‌آوری امضا برای درخواست افزایش حداقل دستمزد.

سرکوب تجمعات روز جهانی کارگر

به نظر می‌رسد مقامات ایران قرار است امسال نیز مطابق رویه سالهای گذشته حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز به مناسبت روز جهانی کارگر را زیر پا بگذارند. اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است که در آستانه روز جهانی کارگر ماموران اطلاعاتی چند تن از فعالان اتحادیه های کارگری از جمله علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای‌ کارگرات نیشکر هفت تپه در دزفول و شیث امانی عضو هیات مدیر اتحادیه آزاد کارگران ایران در سنندج را برای بازجویی احضار کردند و آنان را از برگزاری تجمع در این روز برحذر داشته اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا سال گذشته نیروهای امنیتی مانع از برگزاری تجمعات روز جهانی کارگر شدند و دست کم ۱۲ تن از فعالان اتحادیه‌های کارگری را در شهرهای مختلف بازداشت و ۴ تن دیگر را برای بازجویی احضار کردند.

در دادنامه‌هایی که مورد مطالعه عفو بین الملل قرار گرفته شرکت در تجعات روز جهانی کارگر به طور دائم به عنوان مصداق «تبلیغ علیه نظام» یا دیگر جرائم امنیت ملی آمده است. در برخی موارد مانند پرونده کارگر ساختمانی عثمان اسماعیلی این فعالیت اصلی‌ترین مبنای محکومیت بوده است. شعبه یک دادگاه انقلاب سقز در کردستان عثمان اسماعیلی را در اکتبر ۲۰۱۵ به یک سال زندان محکوم کرد. او در حال حاضر در انتظار نتیجه جلسه رسیدگی دادگاه تجدید نظر است که در مارس ۲۰۱۷ برگزار شد.

در آستانه تجمعات برنامه‌ریزی شده برای روز جهانی کارگر، عفو بین الملل از مقامات ایران می‌خواهد به حق آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز احترام گذاشته و اقدامات سرکوب‌گرانه برای ممانعت از برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را پایان دهند.

پیشینه

مقامات ایران با جرم انگاشتن فعالیت‌های مسالمت‌آمیز کارگری و ایجاد ممنوعیت برای تشکیل‌ اتحادیه‌های کارگری مستقل تعهدات حقوق بشری ایران تحت قوانین بین‌المللی را به طور فاحش نقض می‌کنند. میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هر دوی آن‌ها را امضا کرده مقامات ایران را متعهد می‌کند که به آزادی بیان، اجتماعات و گردهمایی و همچنین حق تشکیل و پیوستن به اتحادیه منتخب خود احترام گذاشته و از آن محافظت کنند. فعالان کارگری همچنین تحت حمایت اعلامیه مدافعان حقوق بشر قرار می‌گیرند که بر وظیفه دولت‌ها در رعایت حق دفاع از حقوق بشر و محافظت از مدافعان ان.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.