پلمب محل کسب ۴۲ شهروند بهایی کرمان و رفسنجان از دو سال پیش / سند

دوشنبه, 11ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

محل کسب ۴۲ شهروند بهایی در شهرهای کرمان و رفسنجان از دو سال پیش با فشار نهاد اطلاعات و توسط اداره اماکن این شهرها پلمب شده است. پیگیری‌های این شهروندان برای بازگشایی اماکن صنفی خود، نتیجه‌ای دربر نداشته است. این شهروندان صرفا به خاطر یک روز تعطیلی به بهانه اجرای آئین دینی خود از فعالیت اقتصادی محروم شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محل کسب ۱۷ شهروند بهایی در شهر کرمان و ۲۵ واحد صنفی شهروند بهایی در شهر رفسنجان از تاریخ ۹ اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۴ به دلیل «تعطیلی یک روزه دینی» توسط اداره اماکن پلمب شده است.

یک منبع نزدیک به شهروندان بهایی در این دو شهر، با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “علی‌رغم پیگیری‌های متعدد از دو سال پیش این شهروندان هنوز موفق به بازگشایی محل کسب خود نشده و از کار بازمانده‌اند.”

این منبع آگاه در ادامه اظهار داشت: “اداره اماکن کرمان گفته است که دستور از اداره اطلاعات است و ما مجبور به اجرا هستیم.”

عید رضوان (مطابق ۲۱ آوریل، اول اردیبهشت) یکی از اعیاد مهم دین بهائی محسوب می شود. روزهای اول، نهم، و دوازدهم عید اعظم رضوان از ایام محرمه دین بهائی محسوب است. یعنی کسب و کار تجاری در این ایام حرام است.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاههای انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.