جمشید برزگر: آیا رهبر ایران در انتخابات بی‌طرف است؟

دوشنبه, 11ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

جمشید برزگر

موضع‌گیری‌های آیت‌الله خامنه‌ای در قبال انتخابات و نامزدها، به دلیل جایگاه حقیقی و حقوقی او در ساختار قدرت، پیامدهای گسترده دارد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سخنان روز یکشنبه خود، بار دیگر بر بی‌طرفی کاملش در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده اما هم‌زمان، با اشاراتی صریح به انتقاد از حسن روحانی و حمایت از ابراهیم رئیسی و تا حدودی محمد باقر قالیباف پرداخته‌ است.

رهبر جمهوری اسلامی گفته است: “هرگز نمی‌گویم به چه کسی رای بدهید یا ندهید.” اما آیا واقعا چنین است و او چنان سخن نمی‌گوید که مخاطب به آسانی دریابد که نظر آیت‌الله خامنه‌ای به نظر کدام یک از نامزدها نزدیک‌تر است؟

ممکن است سخنان آیت‌الله خامنه‌‎ای تکرار مواضع قبلی او قلمداد شود، اما بیان دوباره این مواضع، درست در اوج کارزارهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و ارجاع مستقیم به شعارهای آنان، به سخنان امروز او وزن بیشتری می‌دهد زیرا چنین اظهارنظرهایی ممکن است پیامدهایی داشته باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای تنها دو روز پس از اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری و با مشخص‌تر شدن دیدگاه‌های آنان، نکاتی را مطرح کرده است که به راحتی می‌توان مصادیق آن را در میان نامزدها تشخیص داد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت:” گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرف‌ها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سالهای متمادی، حضور ملت در صحنه، باعث رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است.”

حسن روحانی و طرفداران او بارها با صراحت تمام گفته‌اند که رویکرد آنان برای حل و فصل پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دستیابی به برجام، باعث رفع سایه جنگ از سر ایران شده‌است. آقای روحانی در جریان کارزار انتخاباتی خود بر همین نکته انگشت گذاشته و آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت خود مطرح کرده‌است.

بنابراین، تردیدی نیست که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای حمله ای مستقیم به یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی قلمداد خواهد شد و دست منتقدان و رقیبان او را برای به زیر سوال بردن عملکرد و کارنامه آقای روحانی در مهمترین اقدامش بیش از گذشته باز خواهد کرد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.