وعده روحانی به کارگران؛ شعارهای اعتراضی‎ در جریان سخنرانی

دوشنبه, 11ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در سخنرانی خود در مراسم روز جهانی کارگر وعده داد که لایحه اصلاحیه قانون کار را از مجلس شورای اسلامی پس بگیرد.

تشکل‌های رسمی کارگران در ایران می‌گویند که این لایحه در صورت تصویب، امنیت شغلی را از کارگران سلب می‌کند و این تشکل‌ها از مدت‌ها پیش نامه‌نگاری‌های فراوانی در این خصوص با دولت روحانی داشته‌اند اما تاکنون در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی که روز دوشنبه در آرامگاه روح‌الله خمینی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «امروز باید بگوییم به فکر آینده بهتر کارگران باشیم.»

بنا بر نسخه‌های صوتی منتشرشده از این سخنرانی، گروهی از کارگران حاضر در محل در اعتراض به عملکرد دولت روحانی در زمینه حقوق کارگری شعارهایی در اعتراض به وضعیت کارگران در دولت روحانی سر دادند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز در گزارشی، کارگران معترض در این سخنرانی را «اخلالگر» توصیف کرده است.

ازجمله شعارهایی که در این مراسم شنیده می‌شد این شعار بود که «عزا عزا است امروز، روز عزا است امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز».

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنرانی خود افزود: «از وزیر رفاه، کار و تعاون پرسیم لایحه‌ای که در دولت قبل برای مسئله کارگری به مجلس داده شده آیا همه رضایت کارگران را دارد یا خیر، و او گفت رضایت ندارند. گفتم مقدمات پس گرفتن لایحه را فراهم کنند و اعلام می‌کنم لایحه را از مجلس پس خواهیم گرفت.»

«لایحه اصلاح قانون کار» در سال ۹۱ از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده بود اما در مجلس نهم بررسی نشد. این لایحه بعداً با تأییدیه دولت یازدهم در تیر ماه سال ۹۵ به مجلس تحویل داده شد و مجدداً در دستور کار کمیسیون تخصصی مجلس قرار گرفت.

بازگشت لایحه اصلاحیه قانون کار از مجلس شورای اسلامی به دولت مدت‌هاست به مهمترین چالش کارگری و کارفرمایی ایران تبدیل شده و تجمع اعتراضی کارگران در مقابل مجلس را نیز به دنبال داشته است.

به نوشته سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، با تغییر قانون کار، کارفرمایان، از جمله دولت، قادر خواهند شد به بهانه شرایط اقتصادی کشور، سطح دستمزدها را منجمد کنند و یا حتی کاهش دهند. در عین حال، اخراج‌های دسته جمعی صورت قانونی پیدا خواهد کرد و دولت و کارفرمایان بدون دردسر قادر به اخراج کارگران خواهند شد.

همچنین دولت و کارفرمایان بر اساس این تغییرات، ملزم به انعقاد قرارداد کتبی با کارگران نخواهند بود.

محمد مهدی حیدریان، معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اما در واکنش به اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده تشکل‌های کارگری به لایحه تغییر قانون کار دولت حسن روحانی گفته است که «با اصلاح قانون کار، امنیت شغلی کارگران حفظ می‌شود و منافع و حقوق کارگر و کارفرما برآورده خواهد شد.»

یک روز پیش از سخنرانی حسن روحانی به مناسبت روز کارگر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در آستانه روز کارگر سخنرانی کرده و گفت که «با وجود تلاش‌های دشمنان، کارگران همیشه جانب نظام را گرفتند و از آن حمایت کردند.»

او بر «تأمین امنیت شغلی» کارگران تأکید کرده و گفت که «جامعه کارگری همواره در کنار و همراه نظام بوده و پس از این نیز به فضل الهی همین‌گونه خواهد بود.»

در همان روز سخنرانی علی خامنه‌ای خبر رسید که سه تشکل کارگری در ایران با انتشار بیانیه مشترکی به مناسبت اول ماه مه،‌ روز جهانی کارگر، خواستار افزایش حداقل دستمزد ماهانه از ۹۳۰ هزار تومان به ۴ میلیون تومان در سال جاری شدند و بر لزوم پرداخت حقوق معوقه کارگران و لغو قراردادهای سفیدامضا تاکید کردند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، به تازگی خبر داد که «اعتراض های اجتماعی، کارگری و صنفی در ایران طی سه سال اخیر افزایشی ۶۹ درصدی داشته است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.