بازداشت جمعی از شهروندان اهل سنت ساکن استان هرمزگان

سه شنبه, 12ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

جمعی از شهروندان اهل سنت ساکن استان هرمزگان در راه بازگشت از مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان در شهر زاهدان، توسط ماموران انتظامی مورد بازرسی «توهین آمیز» قرار گرفته و بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مورخ ۴ اردیبهشت ماه، دست کم ۵ تن از شهروندان بلوچ سنی مذهب با هویت محفوظ، ساکن استان هرمزگان در راه بازگشت از مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان که به عنوان «ختم صحیح بخاری» در شهر زاهدان مشهور است، بازدشت شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده بازداشت شدگان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا توضیح داد: “این شهروندان در راه بازگشت مجدد به شهر و دیارشان مورد تعرض و بازرسی مامورین در ایست وبازرسی دو راهی بندرعباس و میناب قرار گرفتند.”

این منبع آگاه در ادامه افزود: “مامورین اقدام به بازداشت پنج تن از این افراد با لباس بلوچی کردند، در صورتی که هیچ مورد غیرقانونی وجود نداشت. بدون هیچ دلیل مشخصی به بازجویی غیرقانونی از همراهان آنان مبادرت کردند. مامورین این افراد تلویحا متهم به جابه جا کردن کتاب و نوارهای مذهبی  نمودند.”

منبعی که از شاهدان این واقعه بود در ادامه سخنانش به گزارشگر هرانا توضیح داد “بعد از ایراد اتهام همراه داشتن نوار و کتاب، وسایل و لوازم همراهان این بازداشت شدگان را بهم ریختند وبعد از کلی تلاش بیهوده و پیدا نکردن آن چیزی که در خیالشان ظن آن را می بردند، آنها را وهابی خطاب کردند و مورد بی احترامی قرار دادند.”

منبع مطلع از وضعیت بازداشت شدگان در پایان در مورد وضعیت آنان تاکید کرد:  “همراهان این بازداشت شدگان وقتی برای پیگیری به محل بازداشت مراجعه کردند، به آن‌ها گفته شده روز بعد برای آزادی آنان به همراه سند به این مکان مراجعه کنید. با این حال بازداشت آنان کماکان ادامه دارد”

لازم به یاد آوری است، پیش‌تر، هرانا گزارش کرده بود، حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و مدیر مدرسه ی علوم دینی امام بخاری توسط اداره اطلاعات این شهر از شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان (ختم بخاری شریف) منع شده بود. آقای امینی توسط این نهاد امنیتی تهدید شد، در صورت شرکت در این مراسم، “مشکلاتی برای وی پیش خواهد آمد”.

همه ساله در ماه های رجب و شعبان و پس از پایان سال تحصیلی طلاب در استان سیستان و بلوچستان همایشهای متعددی برگزار می شود که معمولا با حاشیه ها و محدودیت های زیادی از سوی نیروهای امنیتی یا انتظامی روبرو میشود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.