وزارت دفاع ایران اظهارات میرسلیم در مورد «درخواست پرتاب موشک» را رد کرد

سه شنبه, 19ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

وزارت دفاع ایران، گفته‌های مصطفی میرسلیم، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد درخواست دیپلمات‌های ایران برای انجام آزمایش‌های موشکی در زمان مذاکرات هسته‌ای را رد کرد.

آقای میرسلیم، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در جریان سخنرانی در دانشگاه علم‌وصنعت تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «چرا در جریان مذاکرات موشک پرتاب می‌کنند»، بدون آن‌که در مورد جزئیات توضیحی دهد اظهار داشت: «این خواست مذاکره‌کنندگان بود، اگر باور ندارید از وزیر دفاع بپرسید». ←​بیشتر بخوانید

او مدعی شده بود که دیپلمات‌های ایرانی وقتی در مذاکرات هسته‌ای «کم آوردند» خواستار «پرتاب موشک» شدند.

ساعتی بعد البته «یک منبع آگاه» در وزارت خارجه، به خبرگزاری دولتی ایرنا، گفته بود «بر خلاف ادعای عجیب و جدید یکی از نامزدهای محترم [مذاکره‌کنندگان ایران] هیچ وقت کم نیاوردند و هیچ وقت درخواست شلیک موشک نکردند. معلوم نیست حضرات، کجا خواب‌نما شده‌اند که چنین گفته‌اند».

بامداد روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نیز وزارت دفاع ایران بیانیه کوتاهی در این مورد صادر کرده و گفته است «ادعای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری نادرست و آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه‌های مشخص و از پیش تعیین‌شده انجام می‌شود و ارتباطی به اینگونه امور ندارد».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که در رقابت برای دور دوم ریاست خود است، سه روز پیش از گفته‌های میرسلیم، سپاه پاسداران ایران را به کارشکنی در روند مذاکرات هسته‌ای متهم کرده بود. آنچه خود با واکنش ستاد کل نیروهای مسلح ایران روبه‌رو شد و سخنگوی این نهاد گفت «نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» خودداری کنند.

آزمایش‌های موشکی ایران طی سال‌های گذشته، چه پیش از مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی، چه در جریان مذاکرات و چه پس از آن ادامه داشته و تقریبا همیشه با انتقاد و واکنش‌های گاه شدید ایالات متحده و شماری از متحدان این کشور روبه‌رو شده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده، آزمایش‌های موشکی در ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با موشک‌های بالستیک می‌داند. ایران می‌گوید آزمایش‌های موشکی در تعارض با توافق اتمی نیست.

با وجود توافق اتمی و برچیده‌شدن تحریم‌های مربوط به آن، برخی قطع‌نامه‌های بین‌المللی در مورد پاره‌ای از فعالیت‌های تهران و نیز تحریم‌های آمریکا در مورد مسائلی مانند برنامه موشک‌های بالستیک، اتهام حمایت از تروریسم و یا نقض حقوق بشر، برقرار هستند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.